K čemu slouží kompresor?

K čemu slouží kompresor?


Kompresor je základní stavební prvek moderního mixu. Je ale třeba jeho funkci chápat správně. Dá se použít ze dvou základních důvodů a ty si vysvětlíme v článku.

Tento článek opět vznikl na základě zajímavého dotazu.

[su_quote cite=“Dave“]
„Dobry den, chcem sa spytat na asi banalnu vec ale predsa…

Uz viac krat som sa stretol s informaciou – od studiovych inzinierov,
alebo od samotnych hudobnikov, ze tenci onen kompresor dodava ich
zvuku/nahravke “punch”, alebo teda udernost prieraznost atd. vacsinou
to spominali v suvislosti s basovymi frekvenciami. kompresor ma ale za
ulohu vlastne potlacat urcite hlasitosti.

Celkom tomu teda nerozumiem.

Je to v tom, ze sa vdaka tomuto potlaceniu neziaducej hlasitosti
zviraznia ziaduce frekvencie, alebo je to samotnym charakterom
kompresora? popr. ina magia?

Dakujem „ [/su_quote]

Jak to tedy je?

Kompresor má za úkol zmenšovat dynamické rozdíly mezi nejhlasitějším a nejtišším místem v daném tracku. Tak, aby změny hlasitosti byly menší a daný track se dal lépe zapasovat do celého mixu. Aby se v průběhu přehrávání zvuk v dané stopě neztrácel nebo naopak příliš nevyskakoval.

To je základní funkce kompresoru.

Poslechněte si následující ukázku.

Vokál bez komprese

Všimněte si jak konce frází mají tendenci se ztrácet a jsou výrazně tišší než nástupy.

Vokál s kompresorem

Po použití komprese se track výrazně srovná a např. téměř neslyšný konec fráze v čas 0:08 je mnohem lépe slyšitelný.

Pro tuto ukázku jsem použil toto nastavení

Kompresor má delší náběhový čas (Attack) proto aby transientní náběhy procházely bez ovlivnění. Kratší je čas Relase – Jeho nastavení se řídí rychlostí, nově přicházejícího zvuku ve stopě. Kompresní poměr (Ratio) je zde v nastavení 3.82:1 – což je průměrná hodnota pro tento typ signálu. Pro kompenzaci ztráty hlasitosti zde používám zesílení o +7 dB Make up Gain výstupem.

Ale ..

Je třeba se zamyslet jak kompresor vlastně funguje. 5 základních ovládacích prvků.

Treshold – práh odkud začne kompresor na zvuk působit. Ratio – což je kompresní poměr. Ten určuje o kolik se zvuk ořeže pokud překročí Treshold.

Kompresor pracuje v čase – na to máme další dva parametry Attack a Release

Attack říká jak rychle začne kompresor zabírat a release určuje jak dlouho bude kompresor zabírat. A právě tyto dva parametry nám umožňují dostat do zvuku zpět údernost a energii.

Attack nám tedy umožní tvarovat počáteční, transientní část zvuku. Dlouhý attack nechá transient projít bez komprese, tahle část zvuku zůstane bez omezení. A to je důležitá část zvuku, kterou ucho zachycuje a vnímá jí jako zmíněný Punch nebo-li údernost.

Stejně tak Release – ten nám pomůže zvýraznit sustain nebo-li dozvuk dané stopy.

Takže pokud si představíme situaci kdy dlouhý attack nechá projít transient bez povšimnutí a delší release naopak pracuje i s tišší doznívající částí signálu, jak se to projeví na získání energie?

Odpověď je v poslední ovládacím prvku Make up gain, tedy zesílení hlasitost z kompresoru.

Tento ovladač je poslední v celém zapojení. To znamená, že celý signál zesílíme až po předešlých procesech. Tím vlastně zesílíme nejen transient, ale i tišší části zvuku. To nám přinese do zvuku více detailu a údernosti.

Poslechněte si druhou ukázku

Virbl bez komprese

V této ukázce není tolik třeba rovnat jednotlivé rány, aby měly stejnou hlasitost. Ale zvuk virblu je relativně suchý a pomocí kompresoru mu můžeme dát větší údernost a lepší prezentaci v mixu.

Virbl s kompresorem

Pro tuto ukázku jsem použil toto nastavení

Kompresor má opět delší náběhový čas (Attack) proto aby transient nebyl ořezán. Proti vokálu je zde mnohem delší čas Relase. Ten v tomto nastavení pomáhá zvýraznit i „tělo“ poměrně krátce doznívajícího virblu. Kompresor tak zvýrazňuje i přeslechy z ostatních částí soupravy. Kompresní poměr (Ratio) je podobný jako u vokálu cca okolo 4:1 A opět – pro dorovnání ztráty hlasitosti je zde zdvih výstupní hlasitosti o +8.5 dB.

K čemu slouží kompresor?

Kompresor můžeme použít ke dvěma základním cílům snížení dynamického rozpětí v tracku. Zároveň tím jaké parametry můžeme ovládat, můžeme zvýšit energii a údernost.

Tato „dvojjediná“ role, jak můžeme kompresor v mixu uplatnit vychází z různých záměrů. Primárně se snažíme zasadit track do mixu aby byl stále srozumitelný. Druhý pohled na použití komprese je dosazení energie zpět do tracku a zvýšení jeho prezence v mixu.

[su_divider divider_color=“#000000″ link_color=“#feaa2c“ size=“1″]

Stáhněte si zdarma Ebook o nahrávání v domácím nahrávacím studiu!

[su_spacer size=“30″]

Stáhněte si zdarma Ebook a přihlašte se k odběru Newsletteru!

* indicates required

[su_divider divider_color=“#000000″ link_color=“#feaa2c“ size=“1″] K čemu slouží kompresor?

SHARE IT:

Commenting area

  1. Dobry clanok, chyba mi tam este jedna, myslim si ze dost dolezita informacia, ci kompresor davat na zaciatok teda do inputu, alebo naopak na koniec. Pri live zvuceni sa tiez pouziva kompresor, ten sa radi tak ze na zaciatku mam GATE, potom EQ, a za tym kompresor … a potom to ide do Main out a dalsich pripadne sendov .. teda odposluchov … myslim ze aj pri Vasom mixe sa kompresor radi obdobne. Potom by ma este zaujimalo, ci davate kompresor pri mixe aj na main out, alebo dalsi kompresor potom davate az pri mastrovani ?

    • Zdravím Petere,

      o řazení plugin v insertu jsem mluvil na blogu jinde. Ale je to otázka stará jako zvukaření samo. Není na to jedna odpověď. Nebo není pro to jedno správné zapojení. Vždy jde o to jaký cíl sledujete. Pokud chcete do kompresoru posílat jen čistý signál (tedy po ekvalizaci) nebude kompresor reagovat na frekvence které jsou nadbytečné a komprese bude řekněme jemnější. Když ho zapojíte jako první, je komprese taková „chlupatější“. Jinak řečeno, zvuk který dostanete se stejným nastavením bude trochu jiný a záleží jaký chcete aby byl.

      Jak píšete, já preferuji zapojení komprese až po ekvalizace. Ale jak říkám výše, není to tak vždy.

      A také používám kompresor v master výstupu. (Myslím při mixu v mastringu je to samozřejmost) To má ale trochu jiný účel, jde o to abych stopy lehce „prolepil“, nejde o nějakou drastickou kompresi.

Leave a Reply