Organizace projektu v DAW

Organizace projektu v DAW


Jak si připravit celý projekt pro úspěšné dokončení mixu? Dříve než přejdeme k samotnému míchání je třeba nastavit vše tak, aby se práce na mixu zbytečně nezadrhávala. V postu najdete 10 tipů jak projekt (session) připravit.

Příprava projektu

Čím méně často musíme přeskakovat z kreativního módu do technické části mixu, tím lépe se nám míchá. Když projekt dobře připravíme, nebrzdíme se hledáním kde co je. V tomto příspěvku se zaměříme na samotné nastavení software a stop. Nejde nám tedy o samotnou editaci zvukového materiálu.

1. Save as

Funkci Save as tedy „uložit jako“ najdeme v každém software. Ta slouží k průběžnému archivování práce na mixu. S každým krokem vpřed si utvoříme pomocí Save as novou verzi projektu. To nám dává možnost vytvořit různé verze mixu ke kterým se můžeme zpětně vracet.

Alespoň základní kroky při práci – původní stopy, editované stopy, první, druhou, X-tou verzi mixu je dobré mít v oddělené verzi projektu.

Téměř vždy se stane, že je třeba se podívat do předešlé verze mixu. Save as je funkce, která umožňuje mít ve verzích mixu pevnou organizaci.

2. Popis tracků

Projekt, kde jsou názvy stopy buď moc obecné nebo zcela bez popisu (třeba Audio 1, Mono 2) vám můžou být jasné v okamžiku nahrávání, ale po pár dnech je to zcela nepřehledné.

Od začátku se snažíme o přesný popis stop. Za prvé proto, že nemusíme znovu identifikovat o jakou informaci se jedná. Za druhé proto, že název stop ukládajících se na harddisk se bere právě z názvu stopy. U rozsáhlejších projektů může být dohledávání konkrétní stopy solidní peklo.

Popisy dělejte podle funkce jakou track plní. Např. název Kytara nám nepomůže. Kytara refrén je lepší popis, víme k čemu se stopa vztahuje. Kytara riff, Kytara solo atd .. nám lépe popisuje funkci tracku ve skladbě. Stejně tak u efektů. Popis Reverb není přesný. Lepší je např. Room, Hall, Plate atd. (Tedy konkrétní typ dozvuku)

Vzhledem k omezenému počtu znaků pro popis stopy (u některých DAW lze počet použitých znaků zvětšit) je nutné použít v popisech zkratky. Takže místo Kytara použijeme např. zkratku GTR a funkční popis stopy. Já používám rád anglické zkratky jako GTR, VOC (pro zpěv) Kick (pro kopák), GRP pro grupy atd.

3. Poznámkový blok

Každé DAW má funkci Notepad. Textový editor, který vám umožňuje zapsat si cokoliv přímo do složky projektu. Mějte ho po ruce. Samozřejmě, můžete poznámky svěřit papíru. Poznámky v notepadu se ale ukládají s projektem a neztratíte je.

4. Konsolidace stop

Málokdy natočíme celý projekt v jedné kontinuální stopě. Často máme ve stopách více částí, které na sebe navazují. Dříve než přejdeme k mixu, spojte stopy pomocí funkce Bounce (nebo Consolidate)

Funkce Bounce (nebo Consolidate) „smíchá“ jednotlivé kousky do jedné čisté stopy. Celý projekt je mnohem přehlednější. Navíc se tak ochráníte před nechtěným posuvem nějakého segmentu.

5. Stejné pořadí stop

Pořekadlo: „Zvyk je železná košile“ platí i zde. Naučte se řadit stopy v každém projektu stejně. Smyslem je, že nebudete muset přemýšlet kde se jaká informace nachází. Pokud se naučíte, že na začátku projektu jsou vždy bubny, pak basa která má k bubnům blízko i funkčně, pak kytary, pak klávesové nástroje a pak vokály budete rychle schopní najít potřebnou sekci mixu.

Stejně tak se naučte řadit ostatní typy stop. Kam dávat efektové stopy, kam grupy atd. Není důležité jak konkrétně stopy seřadíte. Důležité je si to zavést jako systém a ten dodržovat.

6. Barevné rozlišení stop

V každém DAW můžeme použít funkci obarvení jednotlivých stop. Ta výrazně pomůže při orientaci v projektu. Obdobně jako stejné řazení stop, používejte stejné barvy pro stejné typy stop v každém projektu.

Já používám stejné barvy pro jednotlivé typy nástrojů – např. bubny jsou bílé, basa červená, kytary modré. Také označuji stejnou barvou všechny grupy červeně a efektové stopy modře.

7. Odstranění odpadu

Během nahrávání se nám do složky s audiem nabalí plno zvuků, které v konečném mixu nehrají. Různé nepoužité verze atd. Tyto nadbytečné informace můžeme z projektu odstranit. Tato funkce se jmenuje v každém DAW trochu jinak v Cubase ji najdeme jako: „Remove unused media“ (Odstranit nepoužitá média)

V Cubase můžeme tyto data buď přesunout dočasně do „koše“ pokud si nejsme jistí, nebo rovnou vymazat z hardisku.

Tak nám zbude v projektu pouze to co je v něm opravdu potřeba. I když nás dnes tolik netrápí potřeba šetřit s místem na disku je to užitečná funkce pro zálohování.

8.Grupy a Foldery

Účinná strategie při organizaci projektu je rozdělení celého mixu na menší segmety. Použití grup (nebo auxů) je způsob jak jednotlivé stopy slučovat a ovládat jich několik najednou pomocí jedné nadřazené stopy. Tak si celý mix zjednodušíme. Čím méně stop mícháme, tím je mix rychlejší a lépe se na něm pracuje.

Klasický příklad je např. 16 stop doprovodných vokálů. K takovému objemu stop se dostaneme velmi snadno. Míchat jednotlivě 16 stop je velmi zdlouhavé. Pokud vytvoříme grupu a skrz ní sbor mícháme, máme všech 16 stop na jedné „klice“. Ovládání jedné grupy je mnohem přehlednější než 16 jednotlivých stop.

Funkci Folder (Složka) nemá každé DAW. V případě Cubase se jedná o možnost jednotlivé stopy sbalit a „schovat“ v příslušné složce. Stopy sice hrají, ale na monitoru nezabírají místo.

Každé DAW má ale funkci, která umožňuje nastavit jaké stopy jsou v projektu vidět a které se dají skrýt. Při práci na detailech mixu je to skvělá funkce.

9. Presety

Pokud si chceme zachovat konzistentní nastavení mixu, ideální nástrojem jsou presety. Presety jsou uložená nastavení která se dají opakovaně vyvolávat. Od jednotlivých efektů po celé stopy až po nastavení celého projektu. V angličtině je buď najdeme jako Template nebo presets.

Je zbytečné opakovaně nastavovat stejné parametry. Presety urychlují mix a udržují dlouhodobě práci konzistentní.

Páteřní projekt – vytvořte si na hard disku projekt bez dat, pouze s nastavením pro celý projekt. Ten aktualizujte dle potřeby, jak budete do systému začleňovat nové pluginy nebo jak se bude vaše organizace mixu měnit. Přenastavte pouze daný detail a přeuložte celý preset.

10. Markery

Další z funkcí která pomáhá k lepší orientaci jsou markery, nebo li značky. Marker je vizuální označení konkrétního místa v projektu.

Ty používáme jak k označení formálních částí skladby jako je sloka, refrén, bridge atd. Také si můžeme v projektu označit místo, ke kterému se potřebujeme vrátit, něco opravit atd. Případně si označit nápad, který chceme v projektu uplatnit.

Marker tracky umožňují rychle dosáhnout hledaného místa pomocí klávesových zkratek. Orientace v projektu pouze sluchem je zdlouhavá.

Systém

Pokud budete mít celý projekt pod kontrolou, budete se v něm rychleji orientovat, práce bude rychlejší a nebudete brzdění technickou stránkou věci.

Máte svůj oblíbený krok při organizaci projektu? Dejte mi vědět do komentářů!

Organizace projektu v DAW

SHARE IT:

Leave a Reply