3 nejoblíbenější oTomanovy REVERBY

3 nejoblíbenější oTomanovy REVERBY

3 nejoblíbenější REVERBY v oTomanově studiu? Jaké dozvuky používám nejčastěji a proč?

Reverby ve studiu

Dozvuky, reverby … obecně tyto efekty používáme pro umělé vytvoření prostoru.

Máme k dispozici celou řadu typů, které se liší na základě jak efektu dozvuku dosahují (Spring, Plate,Tape) tak zda se jedná o digitální reinkarnaci konkrétních hardwarů (EMT, Lexicon, Bricasti) či se jedná o konkrétní hloubku / barvu dozvuku (Room,Chamber, Hall).

V digitální podobě také odlišujeme, jak daný plugin tvoří samotný dozvuk. Některé reverby jsou algoritmické, jiné jsou konvoluční.

Celá tato škála možností vytváří nekonečně množství barev a zvolit správný dozvuk není vždy zcela jednoduché.

Proč používáme reverby?

Základní smysl je dvojí:

1. Vrácení ztraceného prostoru.

V domácím studiu musíme často použít techniku nahrávání zblízka. To znamená, že v nahrávce chybí informace o prostoru. Pokud bude každá stopa „suchá“ bez dozvuku, nahrávka bude znít nepřirozeně až tísnivě.

Na informaci o prostoru jsme zvyklí z naší běžné, každodenní poslechové zkušenosti. Tento způsob použití dozvuku zpravidla nepoužíváme příliš zjevně a tyto efekty zaregistrujeme až v okamžiku, kdy je vypneme.

2. Dozvuk pro efekt.

Někdy potřebujeme použít hluboký a zjevný dozvuk pro definici nálady a dosažení specifického efektu. Takový reverb je naopak velmi zjevný a zpravidla v nahrávce dominuje.

3 nejoblíbenější oTomanovy REVERBY

Reverbů používám relativně hodně a v sendových slotech tvoří většinu mé výbavy. Následující 3 reverby používám nejčastěji.

VerbSuite Classics – Slate Digital

Tento reverb patří do rodiny konvolučních reverbů. Ty fungují tak, že používají impulsy – naměřené reakce daného zařízení, které se převede do digitální podoby.

Koncept této pluginy vlastně umožňuje použít nejslavnější hardwarové reverby pod jednou střechou. Tento reverb nabízí impulsy nejznámějších reverbových jednotek jako EMT 250, Lexicon 480, Sony DRE 2000 TC Electronic TC6000, Bricasti M7.

Dostáváme tak do ruky v podstatě nejlepší reverby, jaké byly v historii nahrávání vytvořeny.

Nejen tato univerzálnost, ale relativně jednoduché možnosti ovládání tohoto reverbu dělají z tohoto univerzála jednoho z mých oblíbenců.

Krásně znějící impulsy Lexiconu nebo Bricasti jsou často mou volbou pro vokály nebo měkčí, středně hluboké prostory obecně.

Tverb – Eventide Audio

Zatímco první plugin se opírá o digitální nápodobu hardwarových zařízení, Tverb se opírá o produkční přístup konkrétního zvukaře. Tverb napodobuje způsob zapojení zvukaře Tony Viscontiho. Ten nahrával desky Davida Bowieho v legendárním berlínském Hansa Tonstudios.

Dozvuk vznikal přirozenou cestou, rozmístěním mikrofonů v prostoru studia. Zvuk byl pouštěn do beden a opět snímám a přimícháván k původnímu zvuku. A nejen to, Toni Visconti používá v zapojení gate a tak dosahuje specifických efektů.

V pluginu nalezneme možnost virtuálně „hýbat“ s pozicemi mikrofonu v sále. Tím zkracujeme či prodlužujeme délku dozvuku.

Tento reverb zní syrově a je skvělým doplňkem k nahrávkám u kterých chceme zachovat jistou hrubost a neučesanost.

Audioware 2445 – PSP

Jedním z mých nejoblíbenějších typů reverbů je Plate. Tento typ dozvuku je zpravidla sytý a měkký. Zároveň nezní ostře a rušivě. Skvěle zapadne do většiny mixů. Pro vytvoření velké plochy u mixů, kde chceme zjevný dozvuk je plate skvělá možnost.

Oblíbený plate, který používám je Audioware 2445 – PSP. Tento efekt jsem již na blogu recenzoval zde.

Tento plugin je inspirován plate reverbem EMT 244 a EMT 245. Tyto plate reverby jsou jedny z nejlepších ve své kategorii.

Video

3 nejoblíbenější oTomanovy REVERBY

SHARE IT:

Comments are closed.