3 největší chyby které děláme při kompresi v domácím nahrávacím studiu

3 největší chyby které děláme při kompresi v domácím nahrávacím studiu

Komprese je základem dobrého mixu. 3 největší chyby které děláme při kompresi v domácím nahrávacím studiu odhalíme v tomto příspěvku.

Kompresor v domácím nahrávacím studiu

Kompresor je vedle ekvalizéru nejužívanější efekt při mixu. Při jeho použití se dopouštíme chyb, které mohou zvuk paradoxně zhoršit než mu pomáhat. Jaké 3 největší chyby při kompresi děláme?

1.Nízko nastavený Treshold (Příliš velká komprese)

Parametr Treshold (Práh) u kompresoru určuje kolik signálu do efektu pouštíme. Kompresor neupravuje celý signál. Pouze tu část, která překročí nastavený práh. Jinak řečeno, říkáme efektu, jakou minimální hlasitost musí signál mít, aby ho kompresor začal upravovat.

Pokud nastavíme Treshold příliš agresivně, pouštíme do něj větší část celkového signálu. Příliš velká komprese signál zbytečně obírá o dynamiku. Často nám u komprese jde jen o zmenšení dynamického rozdílu u signálových špiček a průměrného signálu.

Pro správné nastavení nesledujeme hodnoty parametru Treshold, ale měřáku GR (Gain Reduction) Ten nám říká o kolik decibelů se signál kompresorem sniží. Jako výchozí nastavení by jsme měli použít redukci GR v rozmezí -3 až -6 dB.

2.Nízko nastavený Attack (Příliš rychlá komprese)

Kompresor pracuje v čase. To znamená, že kromě nastavení objemu komprese můžeme kompresoru říct jak rychle má na přicházející zvuk reagovat. Mezi 3 chyby v domácím nahrávacím studiu, které při kompresi děláme je nastavení kompresoru s příliš rychlou reakci. Pokud je parametr Attack na nízkých hodnotách (cca méně než 10 milisekund), dáváme kompresoru příkaz, aby po této době začal zvuk dynamicky upravovat.

Na první pohled se to zdá být správné, ale ve skutečnosti, pokud zachytáváme kompresorem i tyto počáteční náběhové hrany zvuku, připravujeme stopu o srozumitelnost a energii. Ve většině případů,chceme aby kompresor nezačal upravovat signál okamžitě, ale s určitou časovou prodlevou. Tak aby tyto signálové nástupy procházely bez dynamických úprav.

3.Použití presetu bez úprav (Špatně nastavený Treshold + Gain)

Pokud chceme popsat 3 největší chyby které děláme při kompresi v domácím nahrávacím studiu, nemůžeme vynechat jednu z nejčastějších – svěřování podoby nastavení kompresoru pouze presetům.

Presety myslím továrně přednastavené parametry pro určité situace. Ty nám mohou pomoci jako výchozí návod pro nastavení komprese. Problém je, že některé parametry presetem přednastavit správně nelze.

Pokud rozumíme tomu, jak kompresor funguje, víme, že jeho akce se řídí aktuální hlasitostí signálu. A tu tvůrce presetu nezná. Můžeme se tedy dostat do situace kdy kompresor upravuje zvuk zbytečně tvrdě, nebo neupravuje zvuk vůbec!

Musíme zkontrolovat a upravit, parametr Treshold a Make up Gain, jejichž nastavení závisí na aktuální hlasitosti upravované stopy.

——————————————————————————————————-

Dotazník KOMPRESOR

Dříve než se podíváte na video, měli by jste čas vyplnit krátký dotazník? Můžete zodpovědět 3 otázky, které mi pomůžou při práci na novém produktu pro domácí studia?

Dotazník naleznete zde.

Celá věc vám nezabere více než 5 minut. Předem děkuji za vaše odpovědi!

——————————————————————————————————-

Video

3 největší chyby které děláme při kompresi v domácím nahrávacím studiu
https://otomanstudio.cz/KOMPRESOR

SHARE IT:

Comments are closed.