7 Základních kroků pro dobrý mix – Část 1.
Jak postupovat v mixu? Čím začít a jak řadit jednotlivé akce během míchání? Pokud právě otevíráte nahraný projekt a nevíte jak postupovat, čtěte dál první část.
Tento post vznikl na dotaz čtenáře Starka který mi napsal:
Dobrý den,
pokusím se to vzít zkrátka:
Asi půl roku skládám vlastní hudbu v programu FL studio. Nepoužívám žádné akustické nástroje, pouze VST
pluginy. Žánrově se má hudba nejblíže podobá hip hopu. Snažím se do něj zařazovat i drobné prvky Trapu. Velice často používám piano a smyčce. Nesampluji.
A teď k samotné otázce.
Má práce začíná tím, že složím všechny melodické i rytmické linky. Po tomto procesu mi vznikne v playlistu cca 10 stop a já se dostávám k procesu mixování – a zde je ten problém.
Nevím,v jakém pořadí mám provádět jednotlivé akce.
Nevím zda mám nejdříve skladbu rozložit do panoramatu,nastavit hlasitosti stop, naekvalizovat atd atd…
Zajímalo by mě tedy, jestli existuje nějaký doporučený chronologický postup jak jednotlivé akce provádět? A pokud ne,můžete mi, prosím,dát nějakou vlastní radu?
Děkuji,Stark.
Kdy začíná mix?
Začnu otázkou, kdy mix začíná? Je to v okamžiku kdy použijeme první plugin? Nebo v okamžiku kdy začínáme čistit stopy? Nebo ještě dříve?
Aranž
Ať již nahráváme mikrofonem nebo tvoříme celou skladbu v počítači, mix začíná samotnou aranží. Dobrá aranž = dobrý mix. Skladatelé vážné hudby se učí znát zvukové možnosti nástrojů orchestru a tak při psaní not volí takové kombinace nástrojů, které spolu dobře spolupracují – frekvenčně či jinak si nepřekážejí.
Mikrofon jako první stupeň mixu
Z pozice zvukaře začíná mix v okamžiku kdy bereme do ruky mikrofon. Poloha mikrofonu výrazně ovlivňuje barvu snímaného nástroje. Proto hledáme nejlepší místo k dosažení frekvenční rovnováhy vůči zbytku nahrávky. Nahrávku tak mícháme již použitím mikrofonu. Čím lépe to děláme, tím méně ekvalizačních a dynamických zásahů musíme dělat v mixu.
1.Část – Předprodukce
Začínající zvukaři přehlíží přípravu mixu a začínají míchat dříve než by měli. Co tím myslím?
Dříve než se pustíme do používání plugin a všech procesů spojených s mixem je třeba si celý projekt připravit do optimálního, výchozího stavu.
To zahrnuje několik kroků.
Editace
Editace je proces, který zahrnuje vyčištění stop od nežádoucích hluků, brumů a pod. Začišťujeme začátky a konce stop pomocí funkce Fade in, Fade out. Prolepujeme stopy pomocí funkce crossfade. Spadá sem zarovnání timingu a doladění stop. Také v této fázi sesazujeme všechny více – náběry (např. různé varianty sóla, varianty vokálních stop a pod.) do jedné finální podoby.
Cílem editace je zbavit hrubý materiál všeho nežádoucího a nechat v projektu výslednou podobu stop, které jsou připravené k další práci.
Organizace
Organizací myslím popis a srovnání složek v mixu v pořádku, který vám dává smysl a jsme na něj zvyklí. Ať již máte jakýkoliv návyk v tom jak jednotlivé nástrojové skupiny řadíte v mixu pod sebe, naučte se to dělat všude stejně. Budete se v mixu rychleji orientovat.
Pořadí a barvy
Např. můj postup je začít s tracky bubnů, které mám v projektu první, na které používám bílou barvu. Následují tracky perkusí, pokud v projektu jsou, použiji béžovou barvu. Následuje basa, protože je to nejbližší rytmický nástroj k bubnům, vždy červená. Pak kytary, klávesy, nakonec dávám vokály. Tento pořádek udržuji v každém projektu. Již podle barvy tracku poznám co v něm hraje.
Popis stop
Patří sem také srozumitelný popis jednotlivých stop, aby bylo jasné jaký nástroj / zvuk ve stopě hraje. Většina DAW má omezený prostor pro popis, takže je dobré používat srozumitelné zkratky.
Marker Track
Důležitým krokem je použíti marker tracku – stopy ve které si můžeme vytvořit záchytné body s popisem jaká formální část pod ním zrovna hraje. To zn. vytvoření popisu kde začíná 1 refrén, 1 sloka, sólo, bridge atd. Popíši si tak celou skladbu abych se v ní rychle orientoval.
A poslední důležitý krok – vytvoření Grup a v případě Cubase i Folderů.
Grupy
Grupa je pomocný výstup mezi jednotlivou stopou a master výstupem do kterého můžeme nasměřovat více podřízených stop najednou. Např. máme-li bubny roztočené do 10 stop, vytvořím si grupu a do ní všechny stopy pošlu. Můžu tak ovládat jedním faderem hlasitost celé sekce a samozřejmě ji i dále přes grupu míchat. To celý mix velmi zjednoduší a zpřehlední.
Folder
Funkce Folder (Složka) je specifická funkce Cubase. Folder se chová obdobně jako běžná složka v počítači. Můžeme do ní vkládat jakékoliv tracky v projektu a pak je „schovat“ tím že folder zavřeme. Navíc nám tato funkce umožňuje jednoduché ovládání stop ve folderu schovaných. To nám zlepšuje přehlednost v projektu.
Použití Grup a Folderů mix zjednodušuje.
Pokud máme mix vyčištěný a srovnaný, můžeme přejít k poslední části před produkční přípravy.
Gain Staging
Anglický výraz Gain Staging znamená, že mix je třeba technicky nastavit na správnou hlasitost. V domácích studiích je tendence nahrávat signál příliš hlasitý a tím se zmenšuje tzv. Headroom – rozestup mezi úplným dynamickým stropem našeho systému (DAW) a přehrávaným audiem. Čím více hraje zvuk nahlas – tím dříve dojde k vnitřnímu zkreslení při použití plugin. Je tedy třeba nastavit hlasitost stop tak, aby nám v master výstupu celý mix nepřecházel v průměru přes hodnotu -10 dB. Tak nám zůstane v mixu dost prostoru pro další dynamické zpracování.
Sfázování
Sfázování stop je proces, který již lehce nakročuje do samotného míchání.
Dofázování řešíme tam, kde máme jeden zdroj zvuku nahrávaný více než jedním mikrofonem. (Klasický příklad jsou bubny nebo akustická kytara nahraná dvěma mikrofony) Správné sfázování může výrazně změnit to jak nám mix hraje, aniž by jsme použili jakýkoliv plugin a stojí za to mu věnovat pozornost.
Více ve videu
Fáze – Teorie
Fáze – Praxe
V tento moment máme mix technicky připravený a můžeme přejít k samotnému míchání.
2.Část – Hrubý mix
Tato část mixu je velmi důležitá. Ovlivňuje totiž vše další co v mixu následuje.
První poslech = první dojem, který nás vede k nastavení hlasitosti jednotlivých stop a panoramy. O první dojem během práce v mixu přijdeme – ztratíme tuto perspektivu při noření se do detailů. Proto se snažím(e) v této fázi pracovat co nejrychleji. Praxí se mi potvrdilo, že tento první dojem je většinou správný, ale dočasný.
Hlasitost a panorama
V této části mixu nastavujeme hlasitost stop a panoramu. Hlasitostí myslím vzájemný poměr složek mixu. Budou více dominantní bubny, nebo vokál? Budou kytary vpředu nebo naopak bude více dominantní part kláves? Tímto nastavením faderů a panoram si definujeme v mixu základní vztahy. Určujeme důležitost jednotlivých nástrojů a tak celý mix tvarujeme.
To samé platí pro panoramu. Ta má velký vliv na to jak vnímáme důležitost složek mixu. Detailněji o použití panoramy píši v tomto článku.
Celou píseň zasmyčkuji a během opakovaného poslechu se snažím hrubý mix rychle nastavit.
Jednoduchou pomůckou jak si udržet dojem prvního poslechu je vyexportování hrubého mixu a vrácení této stopy do projektu. Můžeme se tak rychle vrátit do okamžiku kdy byl mix bez efektů pouze v základním nastavení. Navíc tak můžeme kontrolovat, jak se nám mix od této podoby vyvíjí
3.Část – Master Track
Máme tedy vyčištěný mix, který hraje správně nahlas, má dobře nastavené poměry jednotlivých složek a panoramu.
Můžeme přejít k samotnému míchání surových stop. Začneme ale na místě, kde by jsme to nečekali.
Nahrávku totiž můžeme míchat jako celek v master výstupu celého projektu. Strategické použití ekvalizace, komprese a saturace v master sekci umožňuje rychlé úpravy celé nahrávky. Smyslem je s menším počtem plugin rychleji dosáhnout požadovaného cíle.
Nejedná se ale o extrémní nastavování. V případě master sekce používáme konzervativnější nastavení a mix si „nasměrujeme“. Použití komprese v masteru nemá funkci velké redukce dynamiky, ale její smysl je mix zvukově „prolepit“. Podobně v případě použití saturace v masteru mix „proteplíme“.
A protože použití efektů v masteru ovlivňuje celý mix, přistupujeme k němu dříve než se pustíme do práce na jednotlivých stopách.
Druhá část tohoto postu vyjde na blogu příští pondělí.
7 Základních kroků pro dobrý mix – Část 1.