Co je Re-amping?

Co je Re-amping?

Re-amping je oblíbená úprava zvuku elektrických nástrojů. Umožňuje měnit zvuk (nejen el. kytar) i poté co jsou již nahrané do DAW. Re-amping je ale třeba připravit již během záznamu stop. Jak celá věc funguje a jak ji nastavit?

Co je Re-amping?

Podstata je jednoduchá. Nahraný track v DAW vyšleme zpět do kytarového aparátu, sejmeme mikrofonem a nahrajeme s novým zvukovým otiskem zpět.

Tak můžeme nahraný track – třeba zvuk kytary změnit dle potřeb celého mixu. Nejsme samozřejmě omezení jen na el. kytary. Tato technika se skvěle uplatní i u basy, klávesových nástrojů. Všude tam kde chceme dát zvuku buď zcela nový sound závisející na průchodu kytarovým aparátem, nebo mu chceme dát analogový ohřev.

Jde tedy o vyslání zvuku v analogové podobě z DAW, zpět přes celý řetězec kytaristy nebo basisty a jeho opětovné nahrání mikrofonem do DAW.

Jaké má Re-amping výhody?

Hlavní výhoda je nasnadě. Pokud nemáme po ruce aparát/zvuk který chceme v nahrávce mít, je Re-amping možnost jak ho do nahrávky dostat. Můžeme se plně soustředit na performanci samotnou a zvuk vyřešit dodatečně.

Pro domácí studio je to také řešení jak v omezených podmínkách nahrát hlučný kytarový aparát. Takto můžeme záznam hlasitého komba vyřešit ve zkušebně či jinde, bez ztráty zvukových kvalit.

Re-amping otvírá možnost i kreativnější práce se zvukem. Můžeme digitálně vytvořený zvuk poslat do „analogového“ světa a dát mu zcela nový unikátní tvar. A zdaleka nemusí jít jen o zvuk kytar. Je tu plno prostoru pro experiment. Např. jak by asi zněl virbl nahraný skrz kytarový aparát?

Jak Re-amping nastavit?

I když Re-amping je v základě jednoduchá technika v praxi narazíme na technické překážky.

Nahrávání

Máme tedy klasický scénář – nahráváme elektrické kytary.

Snímáme kytarový aparát mikrofonem. Pokud chceme použít Re-amping, potřebujeme zaznamenat kromě aparátu i čistý zvuk kytary. Jak toho dosáheme? Signál musíme rozbočit ještě před vstupem do aparátu pomocí DI boxu. Ten nám umožní rozbočit signál tak, že můžeme zasílat signál jak do kytarového aparátu tak přímo do vstupu převodníku.

Nahráváme tedy dva signály najednou – aparát a čistý – přímý výstup z kytary.

Signál zapojíme tak, že výstup z kytary zapojíme do Inputu DI Boxu. Pro vyslání signálu do aparátu použijeme výstup Link. Obojí kabelem Jack – Jack. A pro pokračování čistého signálu do převodníku použijeme výstup Output a XRL Kabel. Pokud používáme aktivní DI box, musíme ho ještě „živit“ fantomovým napájením z převodníku.

Re-amping

A dostáváme se k jádru věci. Jak jsem uvedl v úvodu, Re-amping je v podstatě jednoduchá technika, ale má technický háček. Pokud chceme dostat zaznamenaný zvuk čisté kytary z DAW zpět do kytarového aparátu je třeba signál upravit na správnou úroveň.

Jinak řečeno, nemůžeme zapojit výstup převodníku přímo do vstupu aparátu. Výstup z převodníku je nejen příliš silný, ale je trochu jiný než v jaké formě vychází např. ze snímačů el. kytary. Takže musíme signálu upravit symetrii a snížit „intenzitu“ signálu na úroveň vstupu kytarového zesilovače.

A k této úpravě potřebujeme zařízení které se jmenuje Reamp box .

Reamp box je opakem DI boxu

DI box převádí vysoko impedanční, nesymetrický signál (např. z výstupu kytary) na symetrický signál s nízkou impedancí.

Reamp box se chová přesně obráceně – převádí symetrický, nízko impedanční signál z převodníku na vysoko impedanční, nesymetrický signál vycházející z jacku kytary na vstup komba.

Zapojení je obrácené – z výstupu převodníku pošleme signál do reampu a pak jack – jack kabelem dále upravený signál do vstupu kytarového aparátu. (Případně i do kytarových krabiček)

Pak již sejmutý signál mikrofonem nahrajeme zpět do DAW.

Gain Staging

Během těchto převodů hlídáme také tzv. Gain Staging – tedy správnou hlasitost signálů. V prvé řadě na vstupu převodníku buď při záznamu přímého nebo Re-amping signálu. Stejně tak je třeba dávat pozor na to, že hlasitost vycházející z převodníku do kytarového komba není řízená pouze hlasitostí stopy v DAW ale i hlavním ovladačem hlasitosti vašeho převodníku.

Re-amping a virtuální simulace aparátu

Jistě vás napadlo, že jistou formou Re-ampingu, je použití simulace kytarového aparátu. V tomto případě se samozřejmě o Re-amping nejedná, ale je to další způsob jak se zvukem pracovat. Můžeme tedy nahrát zvuk jak z aparátu, tak přímo z kytary. A poté místo fyzického aparátu použít virtuální. Stejně tak jako u Re-ampingu je nutné mít signál při záznamu rozbočený a použít zapojení popsané výše.

Re-amping v mixu

Fáze

Pokud chceme kombinovat přímý zvuk se získaným Re-ampingem, je třeba zkontrolovat fáze. Např. u basy kde dává míchání přímého a upraveného signálu smysl je téměř jisté, že Re-amping signál bude proti přímému „pomalejší“ a bude třeba oba zvuky dofázovat.

Stejně tak pokud budeme nahrávat např. mikrofonem z větší vzdálenosti od aparátu (např. zvuk kláves), je jisté, že bude docházet k fázovým posuvům. Sfázování je třeba kontrolovat a neztrácet část signálu odečtem fází.

Oba nebo jeden?

Další otázkou je zda původní zvuk zanechat či ho plně nahradit jiným. U kytar chceme většinou zvuk nahradit. Ale např. u basy nebo kláves přímý, čistý zvuk může tvořit základ, který „rozšíříme“ analogovým aparátem. Přímý (DI) zvuk basy necháme a Re-amping signál přimícháme tak že u něj odstraníme nejnižší frekvence a s použitým zkreslením z aparátu ho použijeme pro lepší prosazení basy/ kláves v mixu. Můžeme Re-amping signál použít jako další vrstvu.

Závěr

Pokud vás neodrazuje trochu technických složitosti a náklady nutné na pořízení DI A Reamp boxů, můžete zahrnout tuto techniku do svého portfolia.

Každá úprava zvuku vedoucí ke zlepšení má smysl. Nicméně, dejte si pozor, aby jste odkládali řešení zvuku až na mix. Známá fráze „Fix it in the Mix“ (Opravíme to až v mixu) vás může stát více času než když věnujete pozornost správnému nastavení zvuku při záznamu.

Re-amping je velmi silná technika, ale vždy začínejte s co nejjasnější vizí jak má zvuk na konci vypadat a snažte se ho dosáhnout v co nejranější fázi nahrávání.

Používáte Re-amping jako součást nahrávání? Jaké nástroje takto upravujete? Dejte mi vědět do komentářů!

Co je Re-amping?

SHARE IT:

Trackbacks for this post


    Warning: call_user_func() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'tz_list_pings' not found or invalid function name in /home/www/otomanstudio.cz/www/wp-includes/class-walker-comment.php on line 179

Leave a Reply