Dá se udělat dobrý mix pouze na sluchátka?

Dá se udělat dobrý mix pouze na sluchátka?


V ideální situaci by jsme si sedli k více párům kvalitních monitorů v dobře akusticky upravené místnosti a začali s mixem. V domácím studiu, ale pracujeme za jiných podmínek. Často je mix na sluchátkách jediná možnost. Dá se na takovém poslechu udělat dobrý mix?

Jedním z cílů při mixu, je mít nahrávku vyváženou tak, aby hrála dobře kdekoliv. Nejen na sluchátkách, ale bednách, počítačích, mobilech v autě atd. Je možné při mixu na sluchátka dosáhnout takové vyváženosti?

Sluchátka vs Bedny

Pravděpodobně nikdo nezpochybní, že pár kvalitních monitorů v dobré akustice je pro práci na mixu nejlepší možnost. Sluchátka, ale mají pro domácí studio své výhody.

Konzistentnost

Na sluchátkách je skvělé, že budou hrát v jakékoliv situaci stejně. Můžete míchat doma, na chatě, na dovolené … akustika místnosti nemá na mix vliv. Navíc, sluchátka jsou logicky transportovatelnější než pár beden. Pokud se vaše sluchátka tzv. „naučíte“, budete schopní míchat kdekoliv.

Srozumitelnost

Akustika místností (obzvlášť v domácích studiích) je často neošetřená vůbec, nebo nedostatečně. Díky tomu slyšíte něco jiného, než v nahrávce skutečně je. Každá místnost část frekvenčního pole buď zesiluje nebo ubírá. Použitím sluchátek, vyřadíte akustiku místnosti úplně.

Detail

Opět, jako v bodech výše – akustika která není ošetřená nám „rozmazává“ detaily, které v mixu řešíme. Různé změny v hodnotách 1 dB, detaily na kterých pracujeme se vlivem špatné akustiky ztrácejí. Sluchátka nám dávají čistší podání těchto změn.

Neruší

Domácí studio často znamená, že pracujeme doma a v noci. To je limitující faktor a musíme chtě nechtě brát ohled na okolí. Sluchátka jsou jediná volba jak se zvukem pracovat.

Ale jako všechno, sluchátka mají také své nevýhody.

Unavují sluch

Poslech na sluchátka vás unaví rychleji než poslech na monitory. A čím horší sluchátka máte, tím je únava rychlejší. Je tedy třeba na to myslet a dělat častěji pauzy. Dejte sluchu dostatek prostoru k odpočinku. Klidně po 15 minutách, dělejte pauzy.

Za prvé si chráníme sluch v dlouhodobém slova smyslu. Dlouhodobá expozice na velké hlasitosti má samozřejmě vliv na kvalitu sluchu. A život s tinitem jistě není váš cíl. A z krátkodobého pohledu, sluch je velmi sofistikovaný nástroj. Ucho má v sobě jakousi nápodobu kompresoru a chrání se před přílivem velkých hlasitostí. Ucho chrání samo sebe. Díky tomu čelíme úbytku vysokých frekvencí, hůře slyšíme dynamické rozdíly atd.

Oddělený poslech

To co je výše popsáno jako výhoda – poslech bez vlivu akustiky místnosti je, ale také nevýhodou. Pokud oddělíme pravou a levou stranu mixu, nevzniká přirozený překryv pravé a levé strany jako při poslechu z beden. Máme tendenci pracovat jinak s prostorem nahrávky. Dozvuky se zdají hlubší a slyšíme je více v detailu.

Ze zkušenosti vím, že při mixu na sluchátka mám tendenci balancovat hlasitost nástrojů jinak než na bednách. To co mi na bednách zní zarovnaně je na sluchátkách hlasitější.

V následujících bodech najdete několik strategií, jak ze sluchátek dostat maximum.

Kalibrujte poslech

I když nemáte k dispozici pár monitorů, snažte se použít i jiný poslech. Použijte jiná sluchátka. Každá sluchátka hrají po svém a rozdíly jsou velké. Snažte se najít „zlatý střed“ v rámci vašich poslechů.

Využijte i jiné zdroje. Vezměte mix do auta. Poslechněte si ho na počítači, telefonu atd. Zkoumejte mix ve všech možných poslechových situacích.

Uši mají fantastickou vlastnost – dokáží se rychle přizpůsobit dané poslechové situaci. Pokud změníme typ poslechu, slyšíme náš mix jinak. Můžeme korigovat různé chyby.

Dělejte pauzy

To jsem již zmínil v článku výše. Nicméně, ještě jednou – pauzy jsou jednoduchou, ale zásadní strategií jak mít nad mixem stále „objektivní“ odstup. Čím více se noříme do detailů, tím více se vzdalujeme zvuku jako celku. Pauzy nám pomůžou sluch šetřit a držet si náhled nad celým mixem.

Míchejte na správné hlasitosti

I u sluchátek platí to co u beden – dobře hrající mix na nízké hlasitosti, bude hrát dobře i nahlas. Ztište si poslech na nízkou hlasitost a zkoumejte zda dobře rozeznáváte základní parametry mixu – většinou je to vokál, virlb, kopák. Pokud jste stále schopní tyto informace při nízké hlasitosti rozeznat, je mix na dobré cestě.

Naučte se svoje sluchátka

Taktéž zmíněno výše v článku. Každá sluchátka hrají jinak. Ne o trochu. O hodně jinak. Je to až šokující, pokud máte více párů sluchátek a srovnáváte je mezi sebou. Osobně razím názor, že nejde o to mít hifi sluchátka (to samé platí u monitorů) za mnoho tisíc. Jde spíš o to, vědět jako vaše sluchátka hrají. Zda v některé části frekvenčně nepřidávají nebo neubírají. Naučte se jak na nich zní track kompresených bubnů nebo vokálu. Jak se na nich projevuje hloubka dozvuku atd. Prostě se naučte používat nástroje, které k mixu používáte co nejlépe a vymáčkněte z nich maximum.

Použijte referenční tracky

Ano, staré dobré referenční tracky opět na scéně:) Tato technika se velmi dobře osvědčí, právě při mixu na sluchátka. Jde o to vzít dobře smíchaný track a srovnat ho s tím vaším. Nejde ani o doslovné napodobení profi mixu.

Soustřeďte se na základní poměry a balanc nástrojů. Např. zda máte málo – hodně basy, vokálu, virblu atd. Jak je definovaný prostor v nahrávce. Použití dozvuků a jiných efektů. Lépe si tak ohlídáte základní proporce mixu.

Použijte software simulující více poslechů

Můj oblíbený pomocník při mixu je software firmy Audified s názvem Mixchecker . Jeho funkce je jednoduchá. Vložíte plugin do master výstupu a navolíte simulaci daného poslechu. Od nearfield monitorů po hifi monitory nebo pecky do uší. Používám tento software podobně, jako referenční mixy. Poslouchám, jak se mix chová v dané simulaci poslechu. Pak koriguji případné nedostatky.

Mix na sluchátka představuje specifický styl práce, ale umožňuje dobrý výsledek, pokud vezmeme v potaz některá specifika.

Používáte pro mix pouze sluchátka? Máte jinou strategii mixu? Dejte mi vědět do komentářů!

Dá se udělat dobrý mix pouze na sluchátka?

SHARE IT:

Leave a Reply