Jak na ekvalizaci 2 – High Pass Filter (Aby váš mix nebyl zahuhlaný)
Pokud jste četli předešlý díl o ekvalizaci mohli jste si udělat představu jaká je souvislost mezi frekvencemi a nástroji.
Pojďme podívat na to, jak můžeme jednoduše zlepšit nahrávky pomocí jednoduché ekvalizace.
Zahuhlaný mix
Jedním z největších chyb v domácích studiích je, že mixy jsou příliš zahuhlané. Na vině je příliš mnoho informací v nejhlubších frekvenčních pásmech. Dnes si ukážeme jednoduchou techniku jak tuto část frekvenčního spektra lépe kontrolovat.
High Pass Filter
Nejjednodušší formou ekvalizace je filtrování. Filtry na rozdíl od jiných typů ekvalizerů nepracují s vybraným pásmem jako např. parametrické ekvalizéry. Ty pracují s vybraným pásmem které přidávají nebo ubírají.
HP Filter je tedy ekvalizér, který odstraní veškeré frekvence od vybrané frekvence níže.
K čemu HP filtr slouží
Představte si nahrávku jako puzzle. Pokud máte v mixu např. 20 – 30 stop, není možné je nechat být tak jak jsou. Každá jednotlivá stopa představuje jeden dílek našeho puzzle. Pokud chceme, aby každý dílek seděl na svém místě a nepřečníval přes ostatní, musíme ho nějak oříznout. To děláme pomocí ekvalizace v celém mixu.
HP filtr nám pomáhá vyčistit nejspodnější část frekvenčního pole. Během nahrávání se nám u jednotlivých stop nabaluje frekvenční „hlušina“, kterou u nahraných zvuků nepotřebujeme. Pokud se tyto informace vyskytující v každé stopě, tento efekt se načítá, mix se nám zamazává a stává se nekonkrétní.
V basovém sektoru by tedy měli operovat pouze ty nástroje/zvuky, které mají basový charakter. V běžné produkci pouze basa, kopák případně nějaké syntetické zvuky. Ostatní nástroje by do tohoto prostoru neměly vstupovat a toho dosáhneme po mocí HP filtru.
Jak použít HP Filter
Zvuk si můžete vysólovat a zkusit od jakého momentu je zásah HP filtru skutečně slyšitelný. Je ale lepší to dělat v kontextu nahrávky. Nastavte filtr tak, že uslyšíte, kdy se již začne ztrácet charakter nástroje (to může být zhruba okolo 200 – 400 Hz) a vraťte filtr trochu zpět tak, aby jste neubírali příliš mnoho. Použitý filtr by neměl být příliš „slyšitelný“, pokud nechceme nějaký zvuk odfiltrovat záměrně hodně.
Pokud budete postupovat takto u většiny stop, celý mix se vám provzdušní a složky mixu které ze své podstaty pracují v basovém sektoru se lépe zviditelní bez jakéhokoliv zesílení.
Ukázky
Pojďme se podívat na to jak vypadá použití HP filtru v praxi.
(Pro poslech doporučuji použít sluchátka nebo větší bedny)
Bubny
Nejdříve jsem HP Filtr použil na celé bubny kromě kopáku.
Filtr byl nastaven na 140 Hz, protože v celé grupě hrají i relativně nízko položené přechody.
U verze bez HP filtru má kopák více hutnosti a basů, které přicházejí i z overheadových a roomových mikrofonů,které snímají soupravu jako celek. U vyfiltrované verze je kopák v basech trochu užší, ale je více konkrétní a má větší údernost.
Bubny bez HP filtru
Bubny s HP filtrem 140 Hz
Kytary
HP filtr použitý na všech kytarách kromě basy.
Kytary bez HP filtru
Kytary s HP filtrem 201 Hz
Filtr je v případě kytar položen o něco výše než u bubnů, protože většina kytar začíná hrát okolo 100 Hz.
Kytary jednoznačně těží z použití filtru, odstranila se nepříjemná zahuhlanost a nadbytečné zatížení v basech,které ubírá místo kopáku a base.
Vokály
Vokály bez HP filtru
Vokály s HP filtrem 147 Hz
Pro vokál je třeba volit HP filtr spíše jako prevenci pro nechtěné ruchy v basovém sektoru. HP filtr v tomto případně nastaven na 147 Hz.
Celá nahrávka
V posledních dvou ukázkách si poslechněte celou nahrávku se zapojeným HP filtrem na všech jednotlivých sekcích z předešlých ukázek.
Celá nahrávka bez použití HP filtru
Celá nahrávka s použitím HP filtru
Souhrn
Ze všech ukázek je patrné, že HP filtr použitý na všech jednotlivých sekcích pomáhá k projasnění zvuku. Filtr pomohl nejen částečně odstranit zahuhlanost mixu, ale díky vytvoření místa v basovém sektoru se zvýraznila přítomnost basy i kopáku aniž by jsme jakkoliv upravovali.
Zaujal vás tento článek a chcete vědět víc o ekvalizaci?
Stáhněte si ebook Strategie domácího nahrávacího studia.
Jak na ekvalizaci 2 – High Pass Filter (Aby váš mix nebyl zahuhlaný)