Jak řadit insertní efekty v mixu

Jak řadit insertní efekty v mixu

Jak řadit insertní efekty v mixu? Jak funguje zapojování v efektů v mixu? Dva jednoduché způsoby náhledu na řazení plugin při míchání na blogu oToman Studia.

Řazení efektů v mixu

Při mixu dříve či později sáhneme po pluginech, které používáme k úpravě zvuku. Tyto pluginy používáme buď v zapojení insertním nebo sendovém.
Jak při zapojování plugin v insertu jednotlivé pluginy řadit za sebou?

Není jeden správný způsob. Zde platí pravidlo: „Zní-li to dobře, je to dobře“. Zároveň je jisté, že zvuk se změní, pokud efekty se stejným nastavením seřadíme v jiném pořadí.

2 způsoby použití plugin

Na tento problém můžeme použít dva pohledy.

1. Jak daný efekt zvuk upraví a bude takto upravený působit na efekt následující?
2. Jak by procházel zvuk skrz studio v analogové podobě?

Představte si co se stane…

… když zapojíte konkrétní efekt a za něj další plugin.

Např. jak bude asi reagovat kompresor na zvuk, pokud před něj předřadíme ekvalizér? Naopak, jak se bude chovat kompresor pokud bude ekvalizér zapojený až za ním? Pokud bude první ekvalizér, kompresor již dostává vyčištěný zvuk, kde odstraníme např. subbasový obsah stopy. Tato část frekvencí, která nemusí být při poslechu patrná bude nicméně stále ovlivňovat chod kompresoru.

Jiný zvuk, ale dosáhneme pokud budeme zapojovat v obráceném pořadí kompresor – ekvalizér. Zvuk nebude zdaleka tak konkrétní a bude mít větší zrnitost.

Dříve než se rozhodnete jak pluginy řadit, zkuste si představit jak daný efekt zvuk ovlivní. Jisté je, že zvuk se změní a jde o to, která varianta vám bude v daný moment vyhovovat.

Jako v analogu…

Druhý způsob je dívat se na celou cestu zvuku skrz studio jako by to bylo v analogovém zapojení. Pluginy jsou často předobrazem analogových originálů. A i reagují podobným způsobem. Pokud si tedy představíme, jak asi vypadalo zapojení v analogovém studiu: Mikrofon – preamp – analogový mix pult – záznamové médium – mix skrz mixpult …

Logiku tohoto uspořádání můžeme vnést i do digitálního prostředí.

Nejdříve vložíme do insertu saturační pluginy, napodobující analogový front – end. To znamená, simulace preampové části pultu, simulace průchodu skrz analogový mixpult, simulaci záznamu do pásu.

Až za tímto zapojením použijeme základní nástroje k tvarování mixu, zpravidla ekvalizér a kompresor.

Pokud máme stopu v základu upravenou, můžeme se začít soustředit na detaily. Např. odstraňujeme frekvence, které jsou v tracku nepříjemné pouze občas (sykavky např.) pomocí deeseru či dynamického ekvalizéru.

Video

[thrive_leads id=’6350′]

Jak řadit insertní efekty v mixu

SHARE IT:

Comments are closed.