MIKROFONY Ve Studiu – SMĚROVÁ Charakteristika + Další nastavení

MIKROFONY Ve Studiu – SMĚROVÁ Charakteristika + Další nastavení

Co jsou směrové charakteristiky? Jaký je rozdíl mezi kardiodou, kulovou charakteristikou a osmičkou? A jak je můžeme v domácím studiu využít? Jaké další ovládací prvky můžeme u mikrofonů nastavit? 3 Část minisérie Mikrofony ve studiu.

V předešlých dvou dílech minisérie Mikrofony ve studiu jsme si vysvětlili podstatu práce s mikrofony, jak se mikrofon chová a jaké máme základní konstrukční modely. V této části se podíváme na to, jaké další možnosti nám mikrofony nabízejí.

Směrová charakteristika

Jednou z vlastností, kterou můžeme u některých mikorofonů měnit je tzv. Směrová charakteristika.

O co se jedná?

Mikrofony dokáží „slyšet“ zvuk pouze odněkud. V předešlých díle jsme si vysvětlili, že mikrofonu je třeba ukázat to co má slyšet. Směrová charakteristika je možnost jak ještě přesněji ukázat mikrofonu z jakého směru má zvuk snímat.

Směrová charakteristika je tedy funkce, kdy mikrofon dokáže snímat zvuk pouze z určitého úhlu a odněkud zvuk naopak potlačit.

Kardioda

Většina mikrofonu je vybavena kardiodní, neboli ledvinovou charakteristikou. Tento název vychází z křivky směru odkud mikrofon zvuk snímá. Ta má tvar ledviny. Znamená to, že mikrofon je nejvíce citlivý na zvuk přímo proti membráně a ke stranám jeho citlivost klesá. Zezadu mikrofon nesnímá zvuk vůbec.

Tuto charakteristika je nejčastější a má jí většina mikrofonů.

Osmička

Tato charakteristika znamená, že mikrofon snímá zvuk z obou stran stejně. Jeho citlivost klesá pouze na bocích. Taková charakteristika se hodí např. při nahrávání dvou zpěváků proti sobě nebo snímání abmience místnosti.

Koule

Tato charakteristika snímá zvuk ze všech stran stejně. Tak můžeme snímat zvuk ze všech směrů pokud potřebujeme snímat zdroj zvuku jako celek i s ambiencí místnosti.

Ne každý mikrofon tyto všechny tyto nastavení má. Zpravidla se setkáme s kardiodou.

Hi-pass filter

Na těle některých najdeme i jednoduchou formu ekvalizace. Hi pass filter umožní odříznout nejhlubší frekvence již na mikrofonu. To je ideální pro většinu signálů. Čistíme tak zvuk hned na začátku. Nastavení konkrétní frekvence záleží na daném mikrofonu. Zpravidla se pohybuje v rozmezí 40 – 100 Hz.

Pad – Útlumový prvek

Další prvek, který můžeme u některých mikrofonů nastavit je tzv. Pad. – Útlum hlasitosti. Ten zpravidla používáme na převodníku nebo na mixu. Pokud ho ale mikrofon má, můžeme ho použít v okamžiku kdy snímáme velmi hlasitý zvuk.Snížíme tak intenzitu energie, kterou zasíláme do záznamu.

Video

Celá SÉRIE MIKROFONY Ve Studiu – SMĚROVÁ Charakteristika + Další nastavení

SHARE IT:

Comments are closed.