Mono Delay Trik
Delay je velmi kreativní nástroj v rukou zvukaře. Pro jeho použití nalezneme nekonečné množství uplatnění. Jedním ze způsobů je použití Mono delaye s jedním opakováním. Jak delay nastavit a jaké další možnosti nám tento způsob nastavení umožňuje?
Delay Stewarta Copelanda
Inspirací k tomuto článku byl skvělý rozhovor s bubeníkem kapely Police – Stewartem Copelandnem. Ten naleznete zde. Mluví zde o tom jak vznikl jeho zvuk bubnů v době nahrávání s Police. Jeho sound stojí mimo jiné i na použití delaye na bubny.
Celá situace vznikla jak to bývá často náhodně. Celá kapela šla navštívit obchod s nástroji a vybavením. Kromě jiného nakoupila i páskový delay: Roland – Space Echo. Během zkoušky zkusili nastavit na virbl mikrofon a ten do space echa zapojili. To umožnilo během hry na bubny vytvářet zcela nové rytmické struktury.
Podobný princip použití delaye lze nalézt i u jiných nahrávek a umělců.
Mono Delay v mixu
O jaký trik se tedy jedná? V zásadě jde o jednoduchou techniku. V DAW nastavíme do sendu Delay v mono zapojení. Ten pak nastavíme tak, aby opakování bylo pouze jedno a mělo stejnou hlasitost jako originální zvuk.
Nastavení Mono Delaye
Začneme s nastavením efektu delay, které je v tomto případě mono.
Klíčovým parametrem, na který se zaměříme, je parametr feedback s hodnotou nula. Toto nastavení zajišťuje, že opakování delaye bude pouze jedno a jeho hlasitost bude stejná jako hlasitost originálního zvuku. Tak lze vytvořit pocit hloubky a prostoru, aniž by došlo k přeplnění mixu nežádoucími opakováními.
Kontrola Mono Delaye
Parametr mix nám umožňuje určit, v jakém poměru bude původní zvuk smíchán s efektem. To nám dává kontrolu nad tím, jak výrazný bude efekt ve finálním mixu. V případě tohoto použití chceme, aby delay měl stejnou hlasitost jako původní zvuk. Pro zasazení do mixu můžeme s tímto parametrem experimentovat.
Podobně můžeme kontrolovat efekt nastavením sendu, tedy to s jakou silou z originální stopy zvuk do efektu zasíláme.
Efektování delaye
Další krok je možnost upravit zvuk pomocí ekvalizačních filtrů. Ekvalizační filtry pak otevírají dveře k dalšímu tvarování zvuku, umožňují nám zvýraznit nebo potlačit určité frekvenční pásma efektu, což může vytvořit ještě zajímavější a dynamické zvukové textury.
Můžeme nastavit efekt tak, že se jeho chování podobá páskovému echu, které má každé další opakování frekvenční temnější a zpravidla i tišší.
Využití efektu delay v mono zapojení s nulovým feedbackem a s možností dalšího upravování pomocí mixu a ekvalizačních filtrů nabízí silný nástroj pro experimentování se zvukem. Ať už jste začínající hudebník nebo zkušený producent, tento přístup vám může pomoci objevit nové zvukové možnosti a obohatit vaše hudební projekty o jedinečné zvukové efekty.