Nahráváme zpěv v domácím studiu

Zpěv je nejdůležitější informací v celé nahrávce. Je nositelem melodie i textu. Jeho barva určuje vyznění celého mixu.

Je zásadní naučit se zpěv dobře natočit, smíchat a začlenit do mixu. I v domácím studiu je to informace, kterou musíme natočit pomocí mikrofonu.

Série: Nahráváme zpěv v domácím studiu vám pomůže pochopit celý proces od použití mikrofonu po finální mix.



1.Mikrofon

Správně provedený záznam je nejdůležitější krok pro další práci na finální podobě zpěvu v mixu. Mikrofonem se snažíme o sejmutí nejlepší možné barvy. Tajemství práce s mikrofonem tkví v nalezení „správného místa“, pro záznam vůči zdroji zvuku.

Jak s mikrofonem pracovat a získat z něj maximum si ukážeme v tomto prvním videu.


2.Gain

Gain je vstupní, zesilovací prvek, který slouží ke zvýšení hlasitosti signálu na úroveň dostatečnou pro záznam. Mikrofony mají elektricky slabý signál a ten je třeba před samotným záznamem zesílit. Musíme, ale dbát na to, aby jsme v digitálním záznamu zvuk nepřebudili a nezačal nám tzv. klipovat.

Odposlech

Stejně tak musíme věnovat dostatečnou pozornost nastavení odposlechových cest. V domácím studiu máme několik možností jak nastavení odposlechu řešit. Kromě přímého odesílání signálů ze vstupu na výstup převodníku můžeme monitorovat skrz nahrávací software. Nebo můžeme použít virtuální mix, který je součástí výbavy převodníku a monitorovat skrz něj.


3.Záznam

V moderních DAW máme možnost použít několik funkcí, které nám umožní rychlejší a pohodlnější záznam. Pokud jsme v dvojroli Hudebník – Zvukař, je složitější vše uhlídat. Proto můžeme použít několik nastavení, která nám pomůžou samotný záznam zjednodušit.

Cyklický záznam a letmý střih

Dvě funkce, uvedené v nadpisu jsou klíčem k efektivnímu záznamu hlasu.


4.Editace

Dříve než přistoupíme k mixu nahraného zpěvu, je třeba ho zbavit všech nadbytečných „příměsí“, které zhoršují jeho vyznění. Editační kroky slouží k vyčištění stop a k zanechání „Best of“ z nahraných stop.

Ukazovali jsme si jak funguje nahrávání v cyklickém módu. Pokud máme více verzí dané stopy, využijeme techniku nazývanou Comping. To znamená, výběr toho nejlepšího z nahraných verzí a sesazení do jednoho výsledného „super tejku“.

V dalším kroku se zbavíme všech míst, kde běžel záznam, ale v daný moment zpěv není. Taková místa mohou obsahovat různé šumy, ruchy, které při dalším mixu vylézají na povrch. Také se snažíme odstranit různé parazitní zvuky, vznikajícím při samotném zpěvu. Např. různé mlaskání, šumlíky atd.

Začátky a konce stop začistíme pomoci funkce Fade in – Fade out. Tam kde je to třeba, prolneme stopy pomocí fce Crossfade. Stopy tak budou mít čistý průběh jak na začátku tak na konci tak i v místech střihu.

Dalším krokem je případná korekce timingu. Ne vždy jsou noty na správných místech. Takže můžeme jednotlivé části zpěvové stopy posunout a rytmus zpěvu opravit.


5.Doladění

Doladění zpěvu je další krok při přípravě zpěvu na mix.

Doladit, ano či ne?

Stejně jako u editování, není vždy naší snahou mít vše dokonale čisté a sterilní. Míra tohoto zásahu je věcí našeho estetického cítění a žánru. Nejde o to upravit špatně nahraný track na průměrný, ale vylepšit stopu, která má dobrou náladu a náboj.

Jaký nástroj pro doladění zvolit?

Pro ty, kteří pracují v Cubase, je to jednoduché. Tento DAW má svůj vlastní editor pro dolaďování. U jiných DAW budeme muset sáhnout po externím pluginu jako je Melodyne, nebo Auto-Tune.

V tomto videu vám ukáži, jak upravit ladění v editoru Cubase s názvem Vari Audio.


6.Mix

Pro mix máme k dispozici 5 základních zvukařských nástrojů, které definují podobu celé nahrávky nejvíce.

Spadá do nich nastavení hlasitosti,panoramy, ekvalizace, komprese a saturace. Tyto zvukařské nástroje mají největší vliv na zvuk. Jak těchto 5 procesů použít při mixu zpěvu?


7.Reverb

Pro ideální zasazení zpěvové stopy do mixu je často třeba dodat vokální stopě vjem prostoru. Zpěv zpravidla nahráváme zcela suchý, bez odrazů a ambience z místnosti. Děláme to proto, že nahraná místnost se pak velmi špatně v mixu odstraňuje.

Úplně suchý vokál zní, ale příliš „odtrženě“ od zbytku mixu a je tzv. „in face“. U některých žánrů takový zvuk chceme, ale většinou po nějakém dozvuku při mixu zpěvu sáhneme. Míra dozvuku, by, ale neměla být příliš velká (opět dle žánru, nálady a tempa skladby). Většinou jako výchozí nastavení použijeme dozvuky typu Room nebo Plate.


8.Automatizace

Termínem automatizace myslíme naprogramování změn v nastavení konkrétních parametrů mixu. Od základních parametrů jako hlasitost nebo panorama až po detailní parametry vybraného efektu.

U zpěvu nejvíce pracujeme s hlasitostí, tak abychom udrželi v celém tracku konzistenci a zřetelnost.

Vokál je nositelem emoce a ta se skrývá v detailech. Automatizací hlasitosti můžeme zvýraznit koncovky frází či nádechy a dostat detaily, které zvyšují emoční vyznění zpět k posluchači


9.Sbory

Sbory jsou nedílnou součástí nahrávání hlasu a moderní produkce. Od jednoduchého zdvojení základní linky až po sbor, který přebírá hlavní zpěv.

Jak sbory nahrát a smíchat si ukážeme v tomto díle o nahrávání zpěvu.


10.Extra tipy

V tomto videu vám ukáži ještě několik triků, jak mít vokální track lépe pod kontrolou.

Part zpěvu patří k dominantním částem většiny mixů. A tak je naším cílem, mít track dobře vybalancovaný, stále srozumitelný. Jak toho dosáhnout si ukážeme v následujícím videu.


11.Deesser

Jak se zbavit nadbytečných sykavek ve vokálním partu?

Deesser je v podstatě kompresor, který pracuje pouze ve vymezeném frekvenčním poli. Tak se můžeme zbavit nežádoucích sykavek ve vokálním tracku. Musíme najít místo, kde se problematické frekvence nacházejí a dále nastavujeme deeser jako běžný kompresor.