Proč jsou rady špičkových zvukařů pro domácí studia zavádějící?

Proč jsou rady špičkových zvukařů pro domácí studia zavádějící?

Dovolte mi dnes otevřít trochu kontroverzní téma…

Každý z nás má rád rozhovory, videa a posty se špičkovými zvukaři. Nejsem vyjímka. Je to výborný způsob jak se učit a posouvat dál. Jsou, ale tyto informace pro nás skutečně přínosné?

Vystavujeme se totiž paradoxu, že se zaměříme na nesprávné informace. Buďme proto vybíraví v tom, jakým radám budeme skutečně naslouchat.

Co tím myslím?

Samozřejmě ne to, že špičkový zvukaři neví o čem hovoří.

V tomto smyslu mě nechápejte špatně, rozhodně jsem proto učit se od nejlepších. Co chci říct je, že pro domácí studia a obzvláště pro začínající zvukaře mohou být tyto informace zavádějící.

To co nám tito špičkový zvukaři říkají není v jádru to co jako začátečníci nebo lidé v domácích studiích potřebujeme slyšet.

Zvukař oceněný Grammy, nám nebude říkat nic o tom jak nastavit základní poměry mixu, nic o tom jak začít používat Eq, nebo o tom jaké jsou základní ovládací prvky kompresoru.

Pro tyto lidi jsou takové věci nejen samozřejmé ale i nudné. Je to pro ně doslova denní chleba a tak o těchto základních věcech nehovoří. Je logické, že tito lidé trávící ve studiu mnoho hodin denně, rok za rokem tyto otázky nezajímají. (Navíc ani neprodávají)

Převládá u nich potřeba zaměřovat se na samotné vybavení – jaký použít preamp, mikrofon, plugin. Na detaily typu jaké barevné zabarvení nám dá daný řetězec vybavení. Zaměřují se na nuance, nadstavbu v práci se zvukem.

Většina z nás na toto „volání“ slyší. Máme tendenci přijímat že, pokud budeme vlastnit vintage mikrofon za 100 000,- budou naše nahrávky znít stejně dobře jako u zmíněných špičkových zvukařů.

Posiluje to v nás potřebu vlastnit „nové,lesklé“ vybavení. Něco co můžeme nastavovat a hrát si s tím.

Neměli by jsme nicméně po shlédnutí takového rozhovoru hned běžet do obchodu a utratit peníze za preamp v hodnotě ojetého auta.

Co je podstatné?

Zaměřujte se na ovládnutí základních dovedností v nahrávacím studiu. Jak použít mikrofony, jak nastavit správně základní poměry v mixu, jak se naučit ovládat základní zvukařské nástroje jako je kompresor, ekvalizér nebo fader hlasitosti.

Tyto základní fundamenty o práci ve studiu se v případě podobných rozhovorů nedozvíte.

Musíme se naučit číst mezi řádky a pečlivěji zvažovat co nám tito lidé říkají. Více než otázky vybavení by nás měli zajímat informace o způsobech jejich použití. Přednost by měli dostat takové informace, kde se dozvíme JAK něco použít a ne CO použít.

Tito zvukaři umí tvořit skvělé nahrávky. Pokud by jsme se jich zeptali jak dosáhli daného zvuku, zahrnou nás detaily a nuancemi, které nám, ale nepomůžou pochopit jak celá nahrávka skutečně vzniká.

Znamená to, že nemáme těmto radám naslouchat?

Samozřejmě že ne.

V mnohém co nám tito zvukaři říkají najdeme plno užitečných rad, typů a postřehů.

Začínejte od základu a vybírejte si informace, které vám skutečně pomůžou.

Proč jsou rady špičkových zvukařů pro domácí studia zavádějící?

SHARE IT:

Leave a Reply