Zpěv – jak vybrat správný dozvuk a jeho nastavení

Zpěv – jak vybrat správný dozvuk a jeho nastavení

Zpěv – jak vybrat správný dozvuk? Jak si správný dozvuk nejen vybrat, ale jak dozvuk správně nastavit?

Jak vybrat správný dozvuk?

Při mixu zpěvu téměř vždy sáhneme po pluginu, kterým dodáme stopě zpěvu prostorovost. Obecně těmto efektům říkáme Reverby nebo dozvuky.

Vokální stopy zpravidla nahráváme bez dozvuku, který chceme upravit dle nálady písně v mixu. Dnes máme na výběr mnoho plugin, které simulují jakýkoliv myslitelný prostor.

V praxi se setkáme s ustálenými pojmy pro základní typy dozvuku. V každém pluginu nalezneme tyto druhy dozvuku:

– Hall
– Room
– Chamber
– Plate
– Spring

Jak už názvy napovídají, jedná se buď o nápodobu reálného prostředí (Room – mistnost, Hall – velké prostory atd.) nebo se jedná o nápodobu konstrukční. (Plate nebo Spring reverby).

…začněte otázkou

Při výběru správného dozvuku vždy začněte otázkou:

“ Má být reverb pouze pocitový, nebo má být zjevný a vědomě přítomný?“

„Chceme, aby reverb pouze doplnil scházející informaci o prostoru, nebo chceme, aby byl použitý jako pozornost poutající efekt?“

Tato otázka nás nasměřuje, jaký druh reverbu zvolit.

Správné nastavení reverbu

Reverb tedy volíme jako efekt pro doplnění chybějícího prostoru (můžeme si to představit jako předo – zadní panoramu), ale i jako efekt, který definuje náladu, což je do jisté míry věc subjektivní.

Pro správné nastavení reverbu můžeme udělat několik kroků.

Správný timing

Reverb ze své podstaty je efekt, který protahuje přítomnost zvuku v mixu. Pod celým mixem nám „roluje“ další informace, která může mix zamazávat. Pokud máme delší dozvuk, měli by jsme dávat pozor, zda jeho doznívání končí před nástupe následující vokální fráze. Upravte délku doznívání dozvuku na základě tempa.

Pre-Delay

Další parametr, kterým můžeme zpěv zkonkrétnit je Pre-Delay. Tento parametr říká reverbu za jak dlouhou dobu má začít samotný dozvuk začít. Je to v podstatě obdoba parametru Attack u kompresoru.

Pokud tento parametr nastavíme na delší čas reakce, nastupující fráze zpěvu je srozumitelnější.

Filtr pro Reverb

Jak uvádíme výše, reverb vrací do mixu další vrstvu informací. Proto je dobré kontrolovat pomocí filtru frekvence, které z reverbu vycházejí. Můžeme použít tzv. Abbey Road reverb trik. Pomocí filtru nebo ekvalizéru odřízneme vše od 600 Hz níže a od 10 kHz výše. Tak se do mixu vrací pouze středové frekvence a dozvuk celý mix nezamazává.

Správný objem

Někdy je složitější najít správný objem reverbu v mixu. Pokud nevíme kolik reverbu je akorát, můžeme pomocí faderu send výstupu najít ideální pozici tak, že definujeme místo, kdy se nám zdá efektu již moc a místo, kde je již efektu málo. Někde uprostřed je naše hledaná pozice.

Extra tip – nebojte se použít presety

Na rozdíl od kompresorů a ekvalizérů, kde jsou presety jen návodnou pomůckou, jsou presety u reverbu dobrý výchozí bod. Použijte je a nastavení pouze upravte.

Video

Ovládněte nahrávací studio. Získejte Free Ebook Strategie domácího nahrávacího studia.

Po vyplnění e-mailové adresy vám budu zasílat pravidelné tipy, články, videa,  jak nejefektivněji pracovat se zvukem v domácím nahrávacím studiu.  (Newsletter Blogu oToman Studia)


Vaše osobní údaje zpracovávám na základě těchto podmínek.

Zpěv – jak vybrat správný dozvuk a jeho nastavení

SHARE IT:

Comments are closed.