8 strategických způsobů jak poslouchat vlastní mix
Přemýšleli jste někdy jak a kde lidé poslouchají vaše mixy? Jaké místo a typ poslechu používají? Poslouchají na peckách do uší v hromadných prostředcích, nebo v autě cestou do práce, nebo na malých bedýnkách u svých počítačů, nebo skutečně na pořádných sound systémech? Hudbu lze dnes slyšet všude. V rádiu, v obchodním domě nebo v restauracích. Otázka zní: Jak poslouchat naše mixy tak aby hrály dobře na VŠECH těchto typech poslechů? Jak míchat, aby váš mix hrál dobře, kdekoliv „tam venku“?
Celý problém se zdá být triviální, ale je třeba si uvědomit, že to kde mícháme náš mix, je naše místnost, naše prostředí. Pokud v něm zní náš mix dobře, není to záruka, že tak bude znít i na výše zmíněných typech poslechů, v jiných místnostech a prostředích. Jak tedy zajistit aby tomu tak bylo?
1. Více monitorů
Jeden ze způsobů jak napodobit jak se chová mix venku, je použiti více párů monitorů. K vaším hlavním monitorům použijte levné varianty toho co se objevuje běžně na stolech kanceláří či domácího poslechu. Menší bedny, které hrají v podstatě špatně, nebo naopak zvuk nějak uměle vylepšují, např. přidáváním na basech či výškách.
Pokud budeme monitory považovat za jakýsi ekvivalent oken do světa zvuku, může nám tento výhled měnit perspektivu, toho co uvidíme. Já sám používám kromě hlavních monitorů ještě tyto bedny – Behringer – BEHRITONE C50A Je to pár monitorů, které hrají jen ve středech a tak mě nutí soustředit se na tuto oblast mixu, která bývá nejzahuštěnější a je v ní největší boj o místo mezi nástroji.
Nemusí to být vždy druhý pár beden. Prostě použijte jiný poslech, který odopovídá tomu jak je mix přehráván venku. Na reprácích vašeho laptopu, na peckách do uší.
2. Projděte se po místnosti
I když pracujete v dobře akusticky upravené místnosti, můžete něco „přehlédnout“ pokud posloucháte pouze z pozice kde sedíte během mixu. Každá místnost vykazuje větší či menší změny v poslechu podle toho kde konkrétně stojíme a posloucháme. Využijte toho a projděte se občas po místnosti a poslouchejte jak se mix změnil.
Někdy je dobré si poslechnout si mix i z jiné místnosti a vnímat jak se frekvenčně mění při příchodu zpět.
3. Jděte ven
Doslova. Vemte mix na na mp3 přehrávač nebo na jiné médium a poslechněte si jak zní tam venku. Kdekoliv kde to jde si mix poslechněte. Máte možnost si ho pustit na systému kde pracujete? Udělejte to. Poslouchejte v autě. Poslouchejte na cestě v sluchátkách. I okolní hluk má vliv na to jak je mix srozumitelný. Snažte se soustředit na to zda je vše stále srozumitelné, zda je vše vyvážené a mix předává emočně ten vzkaz o který vám během mixu šlo.
4. Poslouchejte jako na poprvé
Toto bude asi o něco těžší. Během míchání si mix poslechnete tolikrát, že od něj přestanete mít odstup. Stane se to každému. Je velmi těžké udržet si představu „velkého obrazu“ v okamžiku kdy se zabýváme v mixu detaily. Ty jsou pro celek důležité, ale snadno se můžeme ve věci ztratit. Je dobré si dát pauzu a pustit si mix z pozice jako by jste ho slyšeli poprvé. Nesoustřeďte se na detaily ale na celkové vyznění mixu. Pokud vás nic nevrací z pozice posluchače do pozice zvukaře, bude mix v pořádku.
5. Dělejte pauzy
Dalším velmi jednoduchým. ale účinným způsobem jak zajistit aby jste zůstali soustředění je dělat často pauzy. Nebojte se opravdu často i pod 10 – 15 minutách mix na minutu – dvě přestat poslouchat. To vám umožňuje si udržet déle soustředěnost a i odstup od zabřednutí do detailů. Je až s podivem jak dobře to funguje. Stačí delší pauza a hned vám bude jasné kde je v mixu chyba.
Já používám jednoduchý software, který se jmenuje Workvave. Ten se dá nastavit podle libosti aby vám pauzy sám hlídal.
6. Referenční tracky
Použití referenčních tracků zmiňuji po několikáté a zde opět platí, že je to skvělá a účinná metoda, jak se dobrat jak náš mix opravdu hraje. Obvzlášť v souvislosti jak co nejlépe smíchat mix tak aby zněl dobře a vyrovnaně na každém poslechu je referenční mix ideální pomocník. Idea je jednoduchá – vezměte profesionálně znějící mix a srovnejte ho s vaším. Profesionální mixy ční nad amatérskými právě v tom že hrají dobře všude. Mohou být tedy výborným vodítkem jak váš mix poupravit v rámci vybalancování nástrojů nebo frekvencí.
7. Měňte hlasitost
To že váš mix zní skvěle, když hraje nahlas, neznamená, že hraje dobře. Psychoakustika je věda o tom jak vnímáme zvuk. Ta říká, že proto aby jsme slyšeli lépe okrajová pásma je třeba jim dodat více energie než středům. Proto je nám příjemné poslouchat na větší hlasitosti, protože tyto pásma se více prosazují.
Pro mix je ale lepší strategie míchat potichu. Nejen, že vydržíte s mícháním déle, ale pokud váš mix hraje vyrovnaně na nižší hlasitost, je jisté že nahlas bude hrát také dobře. Pokud je situace obrácená, nemusí mix potichu hrát frekvenčně vyrovnaně.
Navíc, při tišším poslechu eliminujete i špatné vlastnosti vaší místnosti, protože energie která se vrací odrazem zpět do místa poslechu je menší než při tom hlasitém. Tím se poslech samotný tolik nedeformuje, protože se nemíchá tolik přímý zvuk z vašich monitorů s odrazy z místnosti.
8. Cizí názor
Poslední tip je doporučení. Každý máme svůj pohled a celé nahrávání je subjektivní záležitost. Najděte si pár lidí okolo sebe, jejichž názoru věříte a dejte jim svůj mix k posouzení. Často budete překvapení s jakými postřehy vaše okolí může přijít. Ať jsou to kolegové z kapely nebo lidé jako vy, kteří mají svá studia, nebojte se přijmout i negativní zpětnou vazbu a nechte je ať vám sdělí svůj názor na váš mix. Vaše mixy to vždy posune dopředu.
Jaké jsou vaše tipy pro poslech a lepší přenos mixu do reálného prostředí ? Dejte mi vědět do příspěvků nebo mi přímo napište na info@otomanstudio.cz
8 strategických způsobů jak poslouchat vlastní mix