Ekvalizace v monu
Nesložitějším úkolem u ekvalizování je najít a zjistit, které frekvence v jednotlivých stopách ubrat a které zvýraznit. K lepší identifikaci správných míst pro zásah ekvalizací můžeme použít jednoduchou techniku – přepnutí mixu na mono.
Mono – Stereo
Při přepnutí stereofonní nahrávky do mona, hrají z obou monitorů stejné informace. Připravíme se o separaci mixu pomocí panoramy. Taková poslechová situace nás nutí pečlivěji analyzovat, co se v mixu děje. Lépe slyšíme v jaké části nahrávky soupeří jednotlivé stopy o místo.
V monu dobře = ve stereu dobře
Pokud tedy slyšíme, že se nějaká část mixu v monu ztrácí, je nezřetelná, jedná o situaci, které říkáme maskování. Hlasitější zvuk v daném pásmu překrývá zvuk tišší. Ten se z mixu vytratí. Proto je třeba ekvalizací zvuk vyčistit, tracky od sebe oddělit.
Ekvalizace v monu nám pomůže lépe identifikovat v mixu místa, která jsou frekvenčně nevyrovnaná. Mix hrubě vybalancujeme (hlasitosti, panoramy) a přepneme ho na mono. Vlastně si připravíme horší poslechovou situaci, která nám, ale pomůže v mixu identifikovat místa, kde dochází k překrytí jednotlivých frekvenčních pásem.
Pokud se nám podaří dobře vybalancovat mix v monu, je jisté, že bude hrát dobře i ve stereu. Obráceně to, ale neplatí.
Ekvalizace v domácím studiu
Ekvalizér je bezpochyby jedním z nejdůležitějších nástrojů v rukou zvukaře. Jeho ovládnutí je zásadní pro dobré a vybalancované nahrávky. Pokud chcete vědět o ekvalizací více, sledujte blog. Hned příští pondělí pro vás chystám zásadní novinku a velmi se těším na to až vám jí představím.
Video
Ekvalizace v monu