Objevte dva způsoby lepší separace basů v mixu
Objevte dva způsoby lepší separace basů v mixu. Jak mít pevný bas v mixu? Jak lépe míchat basu a kopák?
Dva způsoby separace basů v mixu
Proč je čistý Low End pro mix důležitý?
Výrazem Low End myslíme v audiu mix basového sektoru mixu. Proto, aby měl mix správný fundament, je třeba smíchat tuto frekvenční část mixu tak, aby byla energická a zároveň konkrétní.
Pokud tomu tak není, celý mix nebude mít pevné základy a nebude působit průrazně. Dobře smíchaný bas je oporou pro celý mix.
Problémem je, že v této části mixu si nárokují místo oba dva dominantní nástroje – basa i kopák. Tak, aby mix neztrácel údernost a oba nástroje plnily svou funkci je třeba zvolit vhodnou strategii.
Konkrétní bas
Konkrétní bas se snažíme vytvořit již při nahrávání / aranžování. První krok je zanikající zvuk kopáku v base nahradit jiným zvukem. Pokud se oba zvuky kryjí pro podobou barvu, můžeme nahradit barvu jednoho z nich. Použijeme jiný mikrofon, jinak ho umístíme, případně jiný zvuk z banky či sampl.
Separaci vytvoříme vhodným výběrem zvuků.
Mix basu
Při mixu máme na výběr dva možné postupy. Buď umístění zvuků Nad/Pod. Nebo vytváření kapes.
Mix basy Nad/Pod
Touto technikou umístíme pomocí ekvalizace jeden zvuk nad druhý. Vždy je na naší volbě který zvuk necháme níže a který výš. Je to zpravidla závislé na žánru. Něco jiného bude mix taneční hudby, (kde bude nižší informace kopák) něco jiného rocková hudba, kde můžeme umístit hlouběji basu.
Podstatou je tedy odřezání nejhlubších basů u jednoho nástroje a jeho „posazení“ o něco výše. Např. pokud se rozhodneme, že nejhlubší informací v mixu bude kopák, který hraje na 50 Hz, pomocí hipass filtru v ekvalizaci odstraníme tyto frekvence v base. Tu necháme hrát od 100 Hz výš.
Mix basy vytvářením kapes
Tento druhý způsob představuje sofistikovanější řešení. Vytváření kapes funguje tak, že v jednom ze zvuků vytvoříme frekvenční díru, „kapsu“. Do ní posadíme zvuk, který s prvním soupeří o místo.
Identifikaci místa pro vytvoření místa nalezneme tak, že vytvoříme pomocí ekvalizéru silně zesílené pásmo a hledáme fundamentální frekvenci daného zvuku. Poté tuto frekvenci ztlumíme v druhém zvuku.
Jedná se tedy o jakýsi zrcadlový proces.
Např. zjistíme, že fundamentální frekvence basy je někde okolo 80 Hz. Tuto frekvenci ztlumíme v kopáku. Tím vytvoříme prostor pro stopu basy.
Video
Objevte dva způsoby lepší separace basů v mixu