Ideální počet Stop pro MIX?
Existuje ideální počet stop pro mix? Je lepší míchat s nižším počtem stop? Nebo je větší počet stop v mixu lepší pro větší variabilitu? Jak řeší počet stop v mixu slavní zvukaři a producenti?
Kolik Stop pro MIX?
Dnešní příspěvek vznikl na základě otázky:
Jeden dotaz bych přece jenom měl, kolik myslíte, že je reálný počet stop na smíchání, aby nenastalo frekvenční peklo? Jednou jsem viděl nějaký pořad o historii československé populární hudby a mluvil tam nějaký zvukař, který evidentně zažil analogovou dobu a říkal, že stejně čtyřiadvacet stop je maximum, které jde smíchat. Tak oni ani jinou možnost neměli.
Existuje „ideální“ počet stop pro mix?
24 stop
Z dotazu plyne i první přístup – snížit objem stop na 24. Tento přístup razí např. producent Daniel Lanois (U2, Peter Gabriel, Willie Nelson). Ten říká, že pokud potřebujete použít více než 24 stop, máte problém.
Proč 24 stop? Toto číslo jednoduše vychází z možností dobové techniky, kdy nebylo možné použít záznam větší než 24 stop. Tento technický limit nutil hudebníky a producenty využít maximálně potencionál dané technologie.
Jinak řečeno, limit je nutil hledat způsob jak vyjádřit náladu a pocit dané písně v rámci objemu stop, které měli k dispozici.
44 stop
Podobný přístup „redukce“ nahraných stop používá zvukař Chris Lord-Alge. Ať je původní digitální záznam jakkoliv objemný, jeho technici musí „zúžit“ počet stop na 44. Vychází to z jeho workflow, kdy výstup z nahrávacího software směřuje do SSL mixpultu a dvoupalcového pásového záznamu, který má kapacitu 44 stop.
Jinak řečeno, stopy jsou v DAW premixovány tak, aby vyhovovaly potřebám hardwarové části mixu.
160 stop
U moderních produkcí se setkáme běžně s objemem stop, které přesahují stovku tracků. Příkladem je píseň ‚Somebody That I Used To Know‘ umělce, který se jmenuje Gotye. Tato píseň je umístěná na desce, která vyhrála Grammy za zvuk. Tento umělec staví své písně na samplech a v takovém případě je takový enormní počet stop logický.
Méně je více
Jak je vidět, počet stop v mixu nemá žádnou spojitost s výslednou kvalitou mixu. Důležité je, zda jednotlivé tracky přinášejí do celku nahrávky podstatnou a smysluplnou informaci. Zda slouží celkové aranži a obsahu písně.
Pokud máme složitější mix cca od 30 – 50 stop více, musíme si celý mix zjednodušit. Od určitého momentu není možné udržet pozornost na všech detailech mixu, pokud je stop příliš.
Mix se snažíme spojovat do větších celků, např. pomocí grup či auxů a tak získat opět kontrolu nad celým procesem. Rozhodně není od věci dříve než začneme míchat odstranit ty tracky, které jsou nadbytečné.