Jak nahrát bubny 2 mikrofony podle Boba Clearmountaina
Nahrávání bubnů vždy představuje výzvu. Bubny jsou jedním z nejkomplexnějších nástrojů vůbec. V moderním nahrávání je běžné, že se pro záznam bubnů používá více než 10 mikrofonů, tak aby bylo dosaženo vyváženého a dostatečně úderného zvuku celé soupravy.
Jak nahrát dobře bubny pouze s 2 mikrofony nám ukazuje světoznámý zvukař Bob Clearmountain (The Rolling Stones, Bruce Springsteen)
V jednoduchosti je síla.
V následujícím videu popisuje způsob nahrávání bubnů ideální pro domácí studia. Ve svém ebooku píšu o tom, že k práci v nahrávacím studiu stačí vlastnit dva mikrofony. Jeden dynamický (který použije na kopák) a jeden kondenzátorový (který použije jako overhead).
Celé video sice propaguje dvojkanálový převodník od Apogee s názvem Duet (opět, jak uvádím v ebooku, stačí vám i na bubny takto „jednoduchý“ převodník), ale zazní v něm mnoho užitečných rad.
Tento způsob nahrávání bubnů představuje ideální možnost jak nahrát bubny v domácím studiu.
Video
Míchejte již mikrofonem
Ve videu Bob Clearmountain hovoří nejdříve o umístění mikrofonů. Při nastavení mikrofonu u kopáku doporučuje vsunout mikrofon do korpusu bubnu než ho nechat před rezonující blánou. V otvoru blány se tvoří koncentrovaný tlak vzduchu, který ovlivňuje membránu mikrofonu a vytváří tak umělý basový zvuk, který se nedá později odstranit.
Jednoduchou změnou pozice mikrofonu tak „předmíchá“ zvuk ještě před vstupem do záznamu. Nenechává si tuto práci na později a snaží se dostat maximum již ze samotného mikrofonu.
Pro overhead použije velkomembránový mikrofon s kardioidní směrovou charakteristikou. Tak odfiltruje nechtěné odrazy od stropu a stěn. To má smysl v okamžiku kdy nahráváte v domácím studiu a nechcete, aby do zvuku bubnů vstupovalo příliš mnoho odrazů z místnosti. Mikrofon je namířený tak, aby zabíral celou soupravu a byl zaměřený nejvíce na virbl.
Další skvělý tip dává bubeník Matt Chamberlain.
Hrajte jemněji pro větší zvuk bubnů.
Tip se týká hraní na činely. Čím větší energii dá bubeník do rány na činel tím více při mixu takovou ránu kompresor zmáčkne. Paradoxně tak upozadí ty nejdůležitější prvky soupravy virbl a kopák.
Pokud již při hře hraje na činely méně razantně, kopák a virbl přirozeně více vystupují do popředí.
Jinak řečeno, kompresorem se stává již samotný bubeník, pokud dokáže tyto rozdíly hlídat během hry. Bubny jsou lépe vybalancované a v nahrávce znějí přirozeněji.
[su_spoiler title=“TIP“ open=“yes“ style=“fancy“ icon=“arrow“] Stejně jako zvukař Bob Clearmountain, přemýšlí Matt Chamberlain o zvuku bubnů ještě dříve než se samotné nahrávání rozběhne a přizpůsobuje mu svou techniku hry, tak jako přizpůsobuje Bob Clearmountain umístění mikrofonů s ohledem na to jaký zvuk chce dosáhnout.[/su_spoiler]Začněte jednoduše
Toto 5 minutové video obsahuje mnoho skvělých postřehů, které jsou užitečné pro domácí nahrávaní. Přesto, že se jedná o video propagující produkt, poukazuje se v něm na skutečnost, že k nahrání bubnů nepotřebujeme obrovský arzenál vybavení. Že při troše experimentování a použití vhodné strategie je možné nahrát bubny dobře i v domácím studiu.
Např. na konci videa se Bob Clearmountain zmiňuje o nahrávkách z 50 let Elvise Presleyho, kde se nahrávali bubny pouze jedním mikrofonem a dodnes jsou skvělé.
Pokud tedy přijmeme fakt, že tyto techniky slouží dobře zvukaři, který nahrával Bruce Springsteena, proč by nemohli fungovat v našem domácím studiu?
Neztratíte nic tím, že svůj nahrávací řetězec zjednodušíte. Zaměřte se na zvuk samotný a performanci hudebníka a vaše nahrávky budou znít mnohem lépe!
Jak nahrát bubny 2 mikrofony podle Boba Clearmountaina