Jak SPRÁVNĚ Technicky PŘIPRAVIT Projekt na MIX

Jak SPRÁVNĚ Technicky PŘIPRAVIT Projekt na MIX

Jak SPRÁVNĚ Technicky PŘIPRAVIT Projekt na MIX? Jaké kroky je třeba udělat, dříve než začneme používat ekvalizace nebo kompresory? Proč je zásadně důležité nastavit správnou hlasitost mixu, dříve než začneme měnit poměry hlasitostí fadery?

Příprava hrubých stop

o.k. jsme v situaci, kdy máme v DAW připravené stopy na mix. Už se těšíme, až začneme zvuk tvarovat ekvalizací, kompresory a dalšími efekty. Dříve, než ale k tomuto kroku přistoupíme, nesmíme zapomenout na fatálně důležitý krok – nastavit mix správně technicky.

To čemu se říká v angličtině Gain staging – tedy nastavení správné hlasitosti mixu pro další úpravy zvuku.

Proč je to tak důležité?

Správná hlasitost = čistý mix

V procesu úprav zvuku v digitálním prostředí musíme mít na paměti, že na rozdíl od analogového zpracování chceme se vždy vyhnout jakékoliv formě zkreslení. To je v digitální podobě nežádoucí. Každý systém má limit, kolik energie dokáže zpracovat. Digitální zkreslení přidává k signálu praskot a jedná se o nežádoucí degradaci signálu.

Tomu se chceme tedy v prostředí DAW vyhnout.

Mix s rezervou

Je nutné hlasitost mixu nastavit tak, aby jsme měli celkovou hlasitost pod kontrolou. Nechceme se dostávat do spirály věčného skákání k úpravám stop efekty, které přebudí celý mix. Tento nárůst hlasitost upravíme fadery a celá věc se opakuje u úpravy dalším efektem.

Pro tento typ úpravy jsou důležité dvě věci. Kdy hlasitost upravíme a kde hlasitost upravíme.

Kdy?

Tento krok je důležité udělat hned na začátku celého mixu. Tedy dříve, než začneme s další úpravou stop. Většina plugin reaguje odlišně na rozdílnou hlasitost v signálu. Např. kompresor již z podstaty své funkce musíme nastavit až na hlasitost, která se nebude již (na vstupu efektu) měnit.

Pokud nastavíme kompresor a změníme celkovou hlasitost signálu, v tomto případ hlasitost snížíme, kompresor začne reagovat jinak a i celková podoba zvuku se změní. Pokud provedeme takovou změnu na celém mixu v podstatě můžeme začít s mixem znovu, protože se nám celý mix rozpadne.

Kde?

o.k. jistě by šlo hlasitost změnit fadery. Proč je to špatná strategie? Fadery mění hlasitost až téměř na konci cesty signálu skrz mix. Snížením hlasitosti faderem v kontrolujeme pouze objem energie v master výstupu mixu. Ke zkreslení ale může dojít i dříve! I mezi jednotlivými pluginy se může signál přebudit. Tento jev se navíc hůře kontroluje, protože většinou nevidíme měřák na stopě a zkreslení objevíme buď v měřácích jednotlivých plugin, či sluchem.

Je tedy mnohem lepší „ubrzdit“ energii stop již na začátku jejich cesty skrz mix. To nám dává jistotu, že celý mix bude mít dostatečnou rezervu.

Jak upravit hlasitost?

Některé DAW nabízejí funkci Gain přímo v mixu. Např. u Cubase použijeme modul PRE ve kterém upravíme hlasitost stop. Pokud takový modul nemáme, použijeme v insertu jako první trimovací plugin. To jsou pluginy, které jednoduše fungují stejně jako Gain.

Video

Jak SPRÁVNĚ Technicky PŘIPRAVIT Projekt na MIX

SHARE IT:

Comments are closed.