Upward Komprese v Masteringu

Upward Komprese v Masteringu

Co je Upward Komprese? A má smysl jí použít v Masteringu? Jeden z méně známých módů dynamických efektů je tzv. Upward komprese. Na rozdíl od normální komprese kdy snižujeme špičku signálu NAD nastaveným prahem (Treshold), Upward komprese dělá přesný opak. V tomto nastavení zesilujeme signál, který se nachází POD nastaveným prahem. Tento efekt lze využít jak mixu tak v masteringu.

Upward Komprese v Masteringu?

Nedávno jsem narazil na zajímavý příspěvek v jedné FB skupině. Bylo zde vložené toto video, kde zvukař Luca Pretolesi vysvětluje použití Upward komprese v masteringu.

Video vyvolalo debatu, protože na první pohled to vypadá, že v masteringu používá Gate. Jedná se ale o Gate firmy Fab Filter. Ten v základu dělá to co běžný Gate, tedy zabraňuje pokračovat zvuku v průchodu dále, pokud hlasitost klesne pod natavený práh.

Fab Filter pro G je ale efekt, který má v sobě také Upward mód. A při nastavení na Upward již dává smysl použít tento Gate i v masteringu. A nejen to.

Jak funguje Upward Kompresor?

Aby jsme pochopili funkci Upward nastavení, nejdříve se podívejme jak fungují dynamické efekty jako takové.

Nejjednodušší pohled je, že vždy nastavujeme práh (Treshold), který říká od jaké hlasitosti signálu se provede požadovaná akce. Ta se může odehrát jak NAD tak POD nastaveným prahem. A právě podle toho kde se ve vztahu k Tresholdu pohybujeme vzniká výsledný efekt.

Běžný kompresor funguje tak, že nastavíme Treshold a říkáme kompresoru, že vše co se nachází NAD prahem bude kompresor ztišovat. Snižujeme tedy hlasitost signálu a jeho špičku přitahujeme k tišším částem zvuku. Můžeme říct, že běžná komprese funguje na principu Více je Méně.

Zcela opačným efektem je právě Upward Kompresor. Zde chceme, aby byl zvuk, který v hlasitosti klesne POD nastavený práh zesílený zpět. Takže vytahujeme tišší detaily zvuku. Můžeme vracet do signálu více tišších částí signálu, ale bez snížení hlasitostní špičky jako je to u běžné komprese. Tento efekt tedy můžeme popsat jako Méně je Více.

V originálním videu se mluví o Expanzi. Zde se jedná o efekt, kdy se zvuk který se dostává NAD použitý práh ještě více zesíluje. Pak takový efekt můžeme použít jako Transient Shaper, nebo Transient Designer.

Jak Upward Kompresor použít?

Tento efekt můžeme použít v mnoha situacích, ne jen v masteringu. Např. při mixu zpěvu tak můžeme získat zpět tišší části signálu. Můžeme vytahovat koncovky. Jiný příklad je úprava Loopu bubnů. Smyčka která kromě základního beatu (Kick + Snare) obsahuje tišší, jemnější perkuse, může být mnohem údernější, pokud tyto tišší části „vytáhneme“ zpět.

Samozřejmě, stejně tak lze Upward použít v masteringu pro údernější, živější dynamiku celé skladby.

Video

Upward Komprese v Masteringu

SHARE IT:

Comments are closed.