Virtuální bubny pro živé hraní část. 2

Virtuální bubny pro živé hraní část. 2

Virtuální bubny pro živé hraní část. 2 Jak připravit virtuální bubny na koncert? Jak upravit bubny tak, aby zněly stejně jako živý hráč? V třídílné miniserii se podíváme na to jak upravit virtuálního bubeníka pro živé vystupování. V druhé části se podíváme na to, jak lépe aranžovat party tak, aby zněly živě a přirozeně.

Aranžujte jako živý hráč

V první části třídílné série o tom jak připravit virtuální bubny pro živé hraní jsme se blíže zaobírali tím jaký zdroj zvolit a jak upravit zvuk bubnů přímo ve virtuálním nástroji. V druhé části této série se blíže podíváme na to jak party správně psát.

První věc, kterou by jsme měli mít na paměti je, že je třeba o partu přemýšlet jako skutečný bubeník. To znamená, postavit part tak, aby byl skutečně hratelný. Pokud by jste dali teoreticky vymyšlený part živému bubeníkovi, přemýšlejte zda by byl schopný ho skutečně zahrát. Ve studiu si samozřejmě můžeme vymyslet cokoliv. Ale právě nesmyslně postavený part, který je nehratelný zní divně a nepřirozeně.

U tvoření partů myslete jako bubeník.

Jak vypadá skutečná hra?

S prvním bodem souvisí i druhá věc a to je znalost toho jak bubny jako nástroj fungují a na ně bubeníci hrají. Např. dvojúder na kopák přes stejný pedál zní tak, že první úder je téměř vždy tišší než druhý. To je klasický projev živé hry. Tyto drobnosti zkoumejte a zavádějte do aranžmá.

Jak vypadá hra v daném žánru?

Logické je také zohlednit part žánrově. Jinak vyplníme aranžmá v metalu a jinak v popu nebo jiném žánru. Např. hustota dvojkopáku, doprovod virblu atd.

Nahrávejte MIDI živě

Pokud máte k dispozici midi kontrolér jako midi keybord nebo elektrické bubny, použijte je. Nepřesnosti budou stejné jako u živé hry. Zpravidla celý part nelze nahrát najednou, takže nahrávejte pomocí vrstvení. V MIDI pro lepší kontrolu není problém snížit dočasně tempo a nahrávat na nižší rychlost. Tempo nakonec vrátíme na požadovanou hodnotu.

Přidejte Ghost Notes

Mnoho bubeníků kromě jasně definovaných úderů přidává mnoho dalších méně konkrétních informací. Např. tzv. Ghost Notes (jemnější odskoky paličky a pod.) Tyto informace tvoří texturu. Ne vždy se to v daném partu hodí, ale tyto drobnosti, jsou úkazem živé hry. (Midi velocity okolo 35)

Nekopírujte party

Fatální chybou je kopírování celých partů. Pokud vytvoříte dobře znějící 4 či 8 taktí, které začnete kopírovat skrz celou píseň, je tato úprava slyšitelná. I když bude part znít živě, tato opakující se sekvence vnáší do celého partu bubnů sterilitu. V prvním díle této série jsem upozorňoval nato, že základem živé hry je neustálá drobná změna. Proto party nekopírujte, měňte a rozvíjejte je během písně.

Timing, Groove, dynamika, akcenty

Bubny tvoří páteř rytmického toku skladby. Další chybou je party upravit tak, aby byly zcela rytmicky přesné. Podobný problém představuje stejná barva samplů.

Proměnlivá Velocity hodnota

Velocity hodnota umožňuje vysílat informaci do zvukové banky o tom, který konkrétní sampl chceme spustit. Není to ovládání hlasitosti. Proto, aby part zněl živě, můžeme velocity hodnotu upravit v midi editoru ručně, nebo ji upravit pomocí midi plugin.

Kvantizace

Ručně nahraný part může být relativně nepřesný a tak můžeme upravit part pomocí kvantizace. Tato funkce umí dosadit noty na správná místa na základně nastaveného tempa. Nekvantizujte celý part, pouze nosné části – Kopák + Virbl. Nechte ostatní části znít volně, lehce nepřesně. Můžete použít i funkce Humanizace – Polidštění. To znamená nastavení určité nepřesnosti pomocí kvantizace.

Celková změna tempa

Experimentujte s celkovou změnou tempa. Obzvláště při živém hraní tempo skladby přirozeně kolísá. Málokdy skončíme v tempu přesně tam kde jsme začali. Zkuste mírné změny v celkovém tempu skladby.

Přidejte živé zvuky

Celý part můžete obohatit o živě nahrané zvuky. To dodá celému doprovodu vjem živosti. Co můžeme ke zvuku přidat?

1.Přemýšlejte jak funguje reálná sada. (Např. při ráně na jiný buben zazní vždy struník virblu). Teoreticky můžeme podobné informace ke zvuku přidat.
2. Vlastní živé samply (Půl na půl) Můžeme nahrát vlastní bubny, a ty přimíchat k virtuální sadě. Tak bude zvuk opět o něco přirozenější.
3.Přidejte živé Perkuse – Velmi jednoduchý způsob jak zvuk oživit. Stačí obyčejné perkuse jako tamburína nebo shaker (Trik – zpomalte tempo, nahrajte a vraťte temp zpět – stopa bude přesná)
4.Přidejte živé činely – Virtuální činely nezní vždy dobře. Váš činel může celému partu dodat živost a údery v různé intenzitě celý part obohatí.

Video

Virtuální bubny pro živé hraní část. 2

SHARE IT:

Comments are closed.