3 strategie pro lepší mix
Mix, je souhrn více faktorů. Nejde jen o použití nástrojů jako je ekvalizér nebo kompresor. Je třeba ho chápat jako celek. Jak dokončit mix s nejlepším výsledkem?
3 strategie, které vám pomůžou k lepšímu a rychlejšímu dokončení nahrávky.
Strategie 1. Malé kroky = Velký mix
Pro pochopení jak mix budovat je nutné přijmout přístup, že mix není výsledkem jednorázového zásahu, který vše zázračně změní. Výsledný mix je tvořen mnoha drobnými, strategicky volenými kroky.
U začínajících zvukařů převažuje přístup jít k výsledku přímo. Věří, že existuje nějaký „zlatý plugin“, jeden proces, který vřadíme do insertu a mix se nám rozehraje sám.
Je to logická úvaha, protože je to nejednodušší, jak si celý proces míchání představit.
Tento mýtus „zlatého pluginu“ je nefunkční.
Bylo by snadné použít jeden či dva pluginy v insertu, vybrat příslušný preset a mít mix hotový. Takhle ale míchání nefunguje.
Ve skutečnosti se jedná o sérii drobných zásahů, které děláme v průběhu mixu, jejichž vliv se nám na konci sečte.
Takový přístup samozřejmě znamená vědět, jak v mixu postupovat a jak jsou věci provázané. A činit vědomé rozhodnutí, které nejsou sama o sobě drastické, ale na konci cesty skrz mix tvoří harmonický celek.
Podstatou tohoto přístupu je, že musíme vnímat mix jako celek.
Např. pokud se snažíme ekvalizovat stopu kopáku, nemůžeme ho vysolovat a začít ekvalizovat odděleně od zbytku mixu. Můžeme si sice vytvořit skvěle znějící kopák, který nám, ale nebude vůbec pasovat do celkového mixu a bude soupeřit o místo se stopou basy.
Pokud budeme ekvalizovat kopák tak, že pouze zesílíme pásma ekvalizérem a to samé uděláme v base, pravděpodobně skončíme s mixem, který bude zahuhlaný a nekonkrétní.
Lepší strategie je nechat hrát vše společně a ekvalizovat stopu kopáku i s basou.
Pokud strategicky vykrojíme vybrané frekvence v kopáku i v base přinese nám to celkově lepší balanc basového spektra, než pouhé přidání frekvencí v tracku kopáku, který máme od mixu oddělený funkcí solo.
Je důležité pochopit, že míchání je proces vrstvení jednotlivých menších rozhodnutí, které vedou k velkému výsledku.
Strategie 2. Vize = mapa
Od začátku je nutné vytvořit si vizi toho jak bude výsledný mix vypadat.
V průběhu mixu se zabýváme mnoha detaily. Z bodu jedna, je zřejmé, že mix je kumulativní proces, kdy se malé změny sčítají a jejich účinek se ukáže až na konci mixu.
Jak se tedy v tomto detailním nastavování neztrácet?
Stejně jako se na výletě v neznámém terénu orientujeme podle mapy, potřebujete mít při míchání v hlavě představu cíle. Nebo-li vizi celkového zvuku.
Čím lépe budete vědět kam pří míchání chcete dojít, tím snazší bude i vaše rozhodování při jednotlivých úpravách.
Ať je váš cíl jakýkoliv, stojí za to před samotným mícháním vzít list papíru a hlavní body jak má mix znít si napsat.
Nemusí se jednat o detailní výpis.
Např. dva – tři základní body, jak na vás mix působí, zda ho postavíte na silném, hodně zvýrazněném vokálu nebo naopak na rytmických partech kytar zda bude zvuk nahrávky sušší bez efektů nebo naopak hodně naefektovaný.
Vykolíkujete si tak půdorys budoucího mixu.
Jedním z pomocníků jak si udržet tuto vizi je vyexportovat surový mix, to jest v podobě ještě před započetím míchání. Tento hrubý materiál si naimportujte zpět do projektu a nechte si ho uložený ve stopě, ke které budete mít rychle přístup.
Rychlým zapnutím a vypnutím této stopy, kdykoliv v průběhu práce na mixu zjistíte o kolik se práce na mixu pohnula a zda jdete směrem který jste si vytyčili.
Stejně tak vám můžete použít referenční nahrávky. Ty vám pomohou kontrolovat, zda jde mix vytyčeným směrem.
Např. můžete porovnávat jak jsou nastavené poměry hlasitostí, jak jsou nástroje rozvrstvené v panoramě, jak je použitý dozvuk na vokále atd.
Porovnání těchto základních parametrů vám pomůže při budování vašeho mixu.
Přemýšlet o mixu musíte tedy nejen jako zvukař – to znamená vybalancovat mix technicky, ale i jako producent, který od začátku naplňuje svou představu jak má nahrávka na konci znít.
Strategie 3. Pravidlo 80/20
Slyšeli jste někdy o pravidlu 80/20 nebo také Paretově zákoně?
Ten říká, že 80% výsledku vychází z 20% naší aktivity. Zbylých 20% výsledku vychází z 80% naší aktivity.
To si můžeme vyložit tak že 20% správně vybraných činností přinese 80% výsledků.
Jak toto pravidlo souvisí s mixem?
Pokud zacílíme naši pozornost na věci, které nejvíce rozhodují o výsledku finálního mixu, můžeme náš mix dokončit velmi rychle a zároveň dobře.
Naši pozornost často odvádějí v mixu činnosti, které mají na výsledek malý vliv a věnujeme jim nepřiměřenou péči.
Např. 15 minutovým upravováním tracku tamburíny věnujeme čas detailu, který nemá na celek velký vliv a ztrácíme tak čas.
Podobných příkladů najdeme ve studiu nespočet.
Procházíte 20 minut všechny presety reverbu jeden po druhém, než naleznete ten správný? Zřejmě vám chybí správná mentální mapa viz bod 2.
Nejste schopní rozhodnout se zda je již mix hotový a stále něco upravujete, aniž by jste ve skutečnosti měnili něco podstatného?
Opět bod 2.
Důležité je naučit se rozpoznat, které kroky jsou zásadní pro skutečný posun v práci.
Pokud zúžíte svou pozornost na základní procesy v mixu dokončíte ho rychleji a pravděpodobně i lépe.
Které to jsou?
Poměry hlasitosti, panorama, ekvalizace a komprese jsou nejdůležitější nástroje pro definování zvuku.
Ostatní procesy můžeme považovat za nadstavbu. Pokud se vám nepodaří smíchat dobrý mix pomocí těchto 4 základních procesů, žádný sofistikovaný postup mix nezlepší.
To jsou fundamentální nástroje míchání a pokud budete věnovat největší pozornost jim, budete investovat na správném místě.
Toto pravidlo pomůže zaměřit se na činnosti, které přináší výsledky.
Závěr
Kombinace těchto 3 strategií představuje jistotu, že váš mix bude lepší a rychleji hotový. Čím více času na mixu strávíme času, zmenšuje se naše schopnost posoudit, zda úpravy mají smysl.
Ztrácíme od věci odstup.
A také čím se práce prodlužuje tím méně si jí užíváme a ztrácíme motivaci.
Používáte některou z těchto strategií ? Máte svou oblíbenou? Dejte mi vědět do komentáře!
3 strategie pro lepší mix