4 Pilíře mixu – 3.Frekvenční rovnováha (Ekvalizace)

4 Pilíře mixu – 3.Frekvenční rovnováha (Ekvalizace)

Ve třetí části série 4 pilíře mixu se podíváme na důležitý aspekt míchání a to je frekvenční rovnováha. Srozumitelnost a konkrétnost je ve velké míře závislá na správném rozložení frekvencí v jednotlivých stopách. Mix můžeme vnímat jako puzzle, které skládáme z jednotlivých zvuků. Tak aby do sebe jednotlivé „dílky“ zapadaly, je třeba je vytvarovat. K tomu nám slouží ekvalizér.

Ekvalizace v mixu

V předešlých dvou dílech seriálu 4 Pilíře mixu jsme se podívali na důležitost vybalancování hlasitosti a rozložení v panoramě. V této části se podíváme na důležitost frekvenční rovnováhy. K té používáme fundamentální nástroj v rukou zvukaře – Ekvalizér.

Co je ekvalizér?

Předešlé dva díly seriálu jsou do velké míry o separaci složek mixu. Tak můžeme vnímat i ekvalizér. Ten v zásadě funguje jako úzce zaměřený fader hlasitosti. Princip je takový, že zesilujeme či zeslabujeme vybranou frekvenční oblast signálu.

Můžeme tak měnit objem frekvencí v jednotlivých stopách.

Proč je ekvalizér důležitý?

Celý mix si můžeme představit jako skládačku puzzle. Potřebujeme jednotlivé zvuky sesadit tak, aby dohromady tvořily srozumitelný obraz. Jednotlivé zvuky představují jednotlivé dílky skládačky.

Ekvalizér nám umožňuje „tvarovat“ jednotlivé dílky tak, aby do sebe lépe zapadaly. Čistíme jednotlivé stopy tak, aby každá měla své místo a prostor. Podobně jako u rozmístění v panoramě, hledáme prostor pro každou stopu i frekvenčně.

Základní pravidla ekvalizace

1. Nejdříve uber, pak zesiluj

Toto první pravidlo znamená, že ekvalizér používáme nejdříve jako nástroj, kterým zvuky vyčistíme. Zpravidla se zaměřujeme na 2 problémy.

Odstranění nadbytečných frekvencí, které nejsou pro daný zvuk prospěšné a nenesou v sobě jádro dané informace. Typickým příkladem je odfiltrování subbasu u většiny stop, které jinak v tomto prostoru neoperují.

Druhý cíl je odstranění „kazových frekvencí“. To jsou různé rezonance a nežádoucí příměsi, které se do nahrávky dostanou např. díky špatnému zdroji, špatné akustice či nevhodně zvolené mikrofonní technice.

Po odstranění těchto frekvencí můžeme vybrané frekvence i zesilovat.

2. Ekvalizuj v kontextu nahrávky

Pokud se zamyslíme nad smyslem úpravy zvuku, jde nám o vybalancování všech složek mixu tak, aby celek zněl vyváženě a čistě. Proto je nutné jednotlivé zvuky upravovat ve vztahu mezi sebou.

Problém je, že o ekvalizaci začínající zvukaři přemýšlejí jako o úpravě samostatných stop. Takový postup je, ale chybný. Pokud si oddělíme jednotlivé zvuky funkcí solo a budeme je upravovat bez kontextu, je taková úprava bezcenná.

U takového postupu, kdy jednotlivé zvuky děláme mohutnější a místo přemýšlení jak je zasadit do celé nahrávky je ekvalizací pouze nafukujeme, nedosáhneme dobře vybalancované nahrávky.

Samozřejmě, ekvalizace v sole umožní slyšet více detailů a pro vychytání některých problémů je nezbytná. Vždy, ale zásah ekvalizérem posuzujeme na pozadí celé nahrávky.

Video

4 Pilíře mixu – 3.Frekvenční rovnováha (Ekvalizace)

SHARE IT:

Comments are closed.