7 tipů jak nechat znít virtuální Amp simulace více analogově
Pro domácí studia je práce se simulací kytarových zesilovačů výhodná strategie pro záznam elektrické kytary. Jak dostat maximum z virtuálních aparátů, aby zvuk byl opravdu podobný zvuku reálných zesilovačů?
Simulace vs Realita
Nedávno na blogu vyšel článek o nahrávání elektrických kytar v domácím studiu. V tomto příspěvku se podíváme na to jak vytěžit maximum ze zvuku simulací kytarových aparátů.
Problém u simulací je, že zvuk který do nich posíláme je jiný než u klasického řetězce kytara – zesilovač – bedna – mikrofon. Tato analogová cesta zvuk kytary přirozeně komprimuje. Ale při direktním, čistém, digitálním záznamu dostane simulace zvuk v plné frekvenční šíři. A zní příliš ostře. I když jsou pluginy na simulaci těchto jednotlivých kroků postavené, reálný aparát se chová trochu jinak.
Kytara je z podstaty nástroj, který se pohybuje ve středových frekvenčních pásmech. Při záznamu analogovou cestou máme většinou frekvence nad 5 kHz přirozeně potlačené. Tak aby zvuk z mixu příliš netrčel, je třeba ho lépe v těchto oblastech kontrolovat.
Tip 1. Low-pass filter
Velkým pomocníkem pro kontrolu vysokých frekvencí je ekvalizace a filtrování. Většinou nepotřebujeme v mixu vyšší frekvence než je kolem 5 kHz. Záleží samozřejmě na kontextu celého mixu. Něco jiného je funky kytara, něco jiného metalový hutný buster. Ale pokud mají kytarové zvuky příliš vysokých frekvencí, můžeme je zcela odstranit pomocí low pass filtru.
Experimentujte v kontextu mixu, zda se nástroj příliš nezúží a nezačne ztrácet energii. Uberte frekvence tak aby jste slyšeli jasný úbytek a pak se vraťte v nastavení o kus zpět. Tak omezíte vysoké řezavé frekvence a vytvoříte prostor pro ostatní nástroje v tomto regionu – většinou vokál a činely.
Tip 2. High Shelf Filter
HSF je typ ekvalizace která, přidá či utlumí vše nad daným frekvenčním bodem. Jinak řečeno, od dané frekvence kterou si zvolíme můžeme stejně přidávat či ubírat všechny přítomné frekvence. Takový typ ekvalizace můžeme použít, pokud nechceme vysoké frekvence zcela oříznout, ale zásadně je potlačit. Pokud je signál ostrý, můžeme ho více „ztemnit“ a nechat ho zanořený v mixu.
Tip 3. De-Esser
Jiný způsob jak se zbavit vysokých frekvencí je použití De-Esseru. De-Esser je efekt, který je spíše spojován s vokály. Je to vlastně kompresor, který omezuje zvuk dynamicky na vybrané části frekvenčního spektra. Čím silněji se daná frekvence ozve, tím více jí kompresor potlačí. De-Esser můžeme zapojit ještě před samotný efektovací plugin. Tak do něj posíláme zvuk již zbavený vysokých frekvencí.
Tip 4. Vyřízněte vyšší středy
Zařaďte před simulaci ekvalizér a uberte frekvence širokým pásmem v oblasti cca 1.5kHz and 3.5kHz o 2 až 3 dB. Tak necháte zkreslení více působit na základní, fundamentální tony než na vyšší harmonické složky zvuku. Těch má zkreslená kytara hodně a mohou činit zvuk příliš sytým.
Tip 5. Méně zkreslení
Stejně jako v případě reálného zvuku, je pro mix lepší použít menší míru zkreslení než u reálného aparátu při živém hraní. Příliš saturovaný zvuk má hodně vysokých harmonických složek a zabírá nám místo v celém mixu. Navíc, hodně vysoké zkreslení zvuk kytary slívá dohromady a je z něj nesrozumitelná masa. Menší zkreslení lépe zachovává v tracku dynamiku a lépe srozumitelné transientní náběhy.
Tip 6.Použijte simulace analogového záznamu
I když simulace kyt. aparátů mají sekce pro efekty a práci s pozicí mikrofonu, můžeme zvuku více „zakulatit“ pomocí dalších simulací, které zvuk saturují.
Jedná se o celou rodinu efektů, jako jsou simulace preampů, zvuk reálných studiových mixpultů nebo záznam do pásu. Všechny tyto procesy zvuk zakulatí a dávají mu analogový charakter, který jsme přímým záznamem do vstupu převodníku nezískali.
Tip 7.Použijte jinou barvu zvuku pro overduby
Overduby myslíme natočení stejného partu vícekrát. To je běžný způsob jak zhutnit daný track. Pokud natáčíme doprovodné party, a jeden umístíme v panoramě zcela vlevo a druhý zcela vpravo můžeme mít větší šířku sterea při použití jiných nastavení barev zvuku.
Rozdíly mezi pravou a levou stranou náš mozek interpretuje jako širší stero než pokud budou zvuky zcela stejné.
Máte svůj oblíbený trik na úpravu kytarového zvuku v simulacích ? Dejte mi vědět do komentářů!
7 tipů jak nechat znít virtuální Amp simulace více analogově