5 inspirací J.P.Muchova pro domácí studio
Skvělý rozhovor v podcastu Boomer Talk Miloše Pokorného s J.P.Muchovem obsahuje 5 inspirativních myšlenek, které jsou velmi užitečné pro majitele domácích nahrávacích studií. J.P.Muchov je přední český producent a autor. V tomto rozhovoru říká mnoho věcí, které platí jak pro profesionální oblast nahrávání tak pro domácí studia.
5 inspirací J.P.Muchova pro domácí studio
Dnes vám chci ukázat skvělý rozhovor, kde zazní názory předního českého producenta J.P.Muchova. Jako host podcastu Boomer Talk Miloše Pokorného, mluví neformálním způsobem o své práci. V tomto rozhovoru zazní mnoho zajímavých postřehů o prostředí profesionálního nahrávání. 5 z nich, které nejvíce souzní s mým pohledem jsem z sestavil pro tento díl blogu.
oTomanova filozofie nahrávání
Ti z vás kteří sledují blog oToman studia vědí, že základem mé filozofie je: Pracujte s tím co máte, soustřeďte se na podstatu – na zvuk. Naučte se vytěžit maximum z toho co máte. Nejde tolik o to jaké značky je váš mikrofon nebo převodník, ale co dokážete s tím vybavením, které právě vlastníte. Jste to vy a vaše dovednost, ne vybavení, co určuje výslednou podobu nahrávky.
Hostem Boomer talk podcastu byl Jan P. Muchow – český hudebník, hudební skladatel, hudební producent a člen skupin Ecstasy of Saint Theresa a Umakart. Tento zkušený producent v tomto rozhovoru říká hodně podobné věci – jeho přístup je soustředěnost na to jak daná věc přispívá celku, zda ho posouvá dále.
1.Není to o vybavení – jde o to jak to zní
Čas 8:02
Otázka: Jak je pro tebe důležitý držet krok s dobou, ohledně nahrávání, ohledně tý profese co děláš a nebo jestli si říkáš já vlastně mám vytvořený jakejsi model lety, který mi vyhovuje a já jako už nepotřebuju do toho výrazně zasahovat technologicky.
Odpověď: Já nejsem úplně vyloženej geek (kdo je geek?) já mám kamarády kteří studujou, furt odebíraj poslední magazíny a online lekce, studujou různý tady mikrofon, támhle mikrofon, já když se mě někdo zeptá jakej máš ty mikrofon, já řeknu takovej stříbrnej. Já ani nevim jméno, natož konkrétní model.To mě je uplně jedno.Buď to dobře zní na něj nebo ne. A já točím vlastně více méně jenom zpěvy, ostatní jdu točit do profi studií, který jsou na to zaměřený, maj ty půjčky z těch bank, to já jsem nikdy nechtěl. Prostě se někde zadlužit a pak točit co mě nezajímá, shánět kšefty abych to uživil.
Protro já mám 1 dobrej mikrofon na zpěv,dobrej tzv předezesilovač.
——————
Není to o vybavení – jde o to jak to zní. Ve studiu je třeba zaměřovat pozornost na podstatné věci. Mám stejnou filozofii – značka není záruka výsledku. Tou je schopnost vybrat správné řešení a postup. Soustřeďme pozornost na hudbu samotnou a Posuzujme výsledek a uč me se použít to co máme
2. Soustřeďte se na správné věci
Čas 9:15
Rozhovor pokračuje…
A studiový počítač jsem schválně přestal před pár lety už je to třeba sedm, osm let updatovat. Protože já nemám čas strávit třeba 14 dní nebo měsíc odlaďováním že nový plugin potřebuje .. já potřebuju, aby to fungovalo, já má tolik práce naštěstí, že já si ale nemůžu dovolit na tejden vypadnout, že odlaďuju počítač. Já si řekl, že dokavad to funguje a mě úplně vyhovuje ten setup jak to mám, tak na to nebudu sahat.
A mám notebook kde, tohle je stolní studiový počítač a pak mám notebook, který zase mám naopak schválně furt up to date (nejnovější nastavení) kde zkouším si ty nový věci, ale nejsem na tom pracovně závislej a když třeba jedu na chalupu tam můžu tu práci co jde udělat a nemusím kvůli tomu zpátky zpátky do Prahy do svýho studia.Takže vlastně schválně žiju v těchto dvou extrémech, že to studio jsem si zamkl a odpojil od internetu, hlavně že to tam funguje a ty nový věci zkouším na tom notebooku.
——————
Soustřeďte se na to co je podstatné. Neztrácejte čas neustálým updatováním nových verzí plugin, DAW, čehokoliv. Jak vidíte, právě profesionálové pečlivě střeží svůj čas a pozornost na hudbu samotnou. V domácím studiu je čas nejcennější komodita – Naučte se ovládat pořádně to co máte nyní a tak ušetříte čas na hudbu samotnou. Vyladěný systém se nemění – stahujete neustále nové free verze plugin, vst nástrojů atd? Nejlepší cesta, jak si do systému zanést problém.
3.nejlepší práce je spolupráce
Čas 14:22
Otázka: Už také utekl nějaký čas ale když jsme se bavili spolu tenkrát nad tvou aktuální prací, tak jsi říkal, měl jsem dělat muziku k Zátopkovi, ale nakonec jsem ji nedělal a přenechal jsem to. To je myslím velmi ojedinělej případ, kdy si řekneš jako já bych to uměl, ale asi to udělá někdo v danou chvíli lépe. To musí být těžká situace obzvlášť pokud pracuješ s Davidem Ondříčkem.
Odpověd: Já jsem tam byl autorem námětu, spolu s Davidem jsme tenhle film táhli 13 let ke vzniku. A já jsem byl po těch 13 letech Zátopkem vyčerpanej, nebo tím tématem a už jsem neměl tomu co dát. Když jsme to vymysleli, jsme oslovili různé scénáristy, těm to furt nešlo, pak byly problémy s penězma, ještě přišel Covid do toho.. takže se to dodělalo v Covidu..
Já jsem byl v Jizerkách, David v Praze, David předtím dělal tu Duklu a hrozně dobře se mu pracovalo s Beatou Hlavenkovou, takže jsme se domluvili, že to budu dělat já s Beatou, což my se máme rádi a respektujeme svoji práci, takže my jsme z toho byli naopak nadšení, protože já mám takový jako krédo životní, že nejlepší práce je spolupráce. Takže já naopak vlastně vyhledávám ty spolupráce takže jsem byl z toho nadšenej…
——————
Jedna z největších chyb v domácím studiu je uzavření se před vnějším světem. Jak před spoluprácí s dalšími hudebníky nebo zvukaři tak v přijímání zpětné vazby. Většina profi nahrávek vzniká jako kolektivní dílo. Více lidí přináší nové pohledy, nové nápady. Někdy to naráží na ego, ale pohled z venčí je zpravidla prospěšný – ukazuje nám věci, které přehlížíme. Nebojte se zpětné vazby, hledejte spolupráce, rozvíjejte svůj potencionál naplno.
4.Nastavte očekávání předem
Čas 17:32
otázka: Máš nějakou negativní zkušenost z toho, že jsi vzal nějakou práci, která tě třeba na začátku zaujala, pak si zjistil, že to není úplně ono a pak jsi to dodělal a pak si říkal sarkra…
Odpověd: Tak samozřejmě jsou projekty kde já jsem z toho odešel, nebo mě řekli hele my se k sobě nějak nehodíme, to se stává a právě proto já všem říkám, pojďme si tyhle věci říct, pak už je pozdě, pak už to musíme dodělat spolu i když si nerozumíme, každej dělá něco jinýho, a nebo to nezjistíš včas a už jsi v tom. A teď třeba film stoji 100 milionů, tam nejde říct, hele já odcházím a oni by to již nestihli a už je premiéra, pak už to musíš dobojovat. Obzvlášť u produkování, říkám, zkusíme jednu skladbu a pak si řekneme jestli chceme spolupracovat dál.
——————
Před každou spoluprací nastavte očekávání a cíle proto, aby vše dopadlo dobře. Obě strany musí vědět co chtějí, co nabízejí, jaký je společný cíl. Jedná se o společné dílo – je třeba znát vlastní roli a respektovat role ostatních. Vše je o správné komunikaci – která bývá největším problémem při realizaci díla. Spolupráci rozvíjejte strategicky – v kruzích. Ne vždy do sebe zapadá jak má a prostě ne každý se hodí ke každému – to platí ve všem – každý hlas potřebuje svůj mikrofon – každá kapela správné lidi atd.
5.Buďte originální, mějte odvahu jít vlastní cestou
Čas 35:17
Otázka: Co ti dal pobyt v Londýně?
Čas 38:09
… a to v tý Angli nemáš. a tohle mi to dalo. I ten odstup v tom že není důležitý komerční úspěch, to vydavatelství na nás oceňovalo všechno to co neznali, co neměli a proto nás podepsali.
My ve vás slyšíme toho Kafku. Já jsem samozřejmě Kafku četl, ale že bych byl nějaký velký Kafkolog a snažil se být schválně ..to vůbec. A tam se cení to když nejsi úplně stejnej jako někdo jinej. A tady je to naopak, Hele tohle je úspěšný, co kdyby jsme to udělali úplně stejně, to je úplně obrácenej princip přemýšlení, alespoň co se týká hudební scény.
——————
Buďte originální. Nespokojte se pouze s prvním nápadem nebo řešením. Jedna z věcí kterou vidím na produkci z domácích studiích je to, že nahrávky zní jako něco nebo někdo. Každý z vás je unikátní. Vaše zkušenost, osobnost, temperament, vidění světa je jedinečné. Vystupte z komfortní zony a hledejte nové cesty.
Najděte nové spolupracovníky, změňte způsob jak píšete nebo nahráváte, jděte na jiné místo, hledejte nové inspirace, zkoušejte nové postupy. Snažte se vymanit z naučených postupů a okysličujte to co děláte změnami. Právě změny nutí náš mozek reagovat a přinášet nová řešení. Stačí jen jiné místo kde se fyzicky nacházíte. Nové podněty jsou důležité pro barevnější a nápaditější výsledky ve studiu.
Celou epizodu Boomer Talk Miloše Pokorného s J.P.Muchovem si můžete poslechnout zde
Video
5 inspirací J.P.Muchova pro domácí studio