Pomáhá použití presetů, ano nebo ne?
Pokud mícháte v DAW, dříve nebo později se dostanete k použití presetů. Na jednu stranu můžou vypadat presety jako účinná zkratka k dobrému mixu. Ve skutečnosti, někteří je nepovažují za pomoc. Někteří vnímají prestey jako berličku pro tvorbu amatérských mixů. Jaké je tedy pravda? Pomáhá použití presetů, ano nebo ne?
Aby jsme si vymezili téma, dnes chci mluvit o prestech vašich plugin. Pojem preset se samozřejmě prolíná skrz celý svět digitálního nahrávání. Nemluvím tedy o presetech nastavujících celý projekt, ale o presetech, které jsou součástí instalace daných plugin jako je např. kompresor, dealy nebo ekvalizér.
Preset může být učební pomůcka
Pluginy obsahují presety, které jsou tvořeny profesionály v oboru. Jsou jakýmsi „doporučením“ pro danou situaci, žánr nebo nástroj. Nejedná se tedy o nějaký nahodilý výběr, který je tvořen programátory, ale jsou tvořeny někým kdo tvoří daný preset na základě zkušenosti a konzultace s dalšími profesionály nebo dizajnéry daného pluginu.
Proč tedy nevyužít této skvělé možnosti, poučit se jaké nastavení používají v dané situaci profesionálové?
Například, budete hledat nastavení kompresoru pro váš track vokálu. Vyberte si svůj oblíbený kompresor a podívejte se do složky presetů pro vokál. Poslechněte si jak daný preset zní na vašem tracku a zároveň se pozorněji podívejte na dané nastavení. Jaký je kompresní poměr (ratio) jaká je rychlost s níž kompresor zabírá (attack) jak rychle se kompresor rychle zavírá (release)? Samozřejmě, nemůžete nikdy použít preset, bez toho aniž by jste poslouchali jak skutečně jeho použití zní. Může to být, ale dobrá učební pomůcka, která vám ukáže jak určitý procesor nastavit v dané situaci.
Preset může být dobrý výchozí bod
Použijme stejný příklad jako v předchozím bodě a představme si použití kompresoru na tracku vokálu. Použili jste preset,naučili jste se jaké ratio, a attack a release použít. Možná ale zjistíte, že ani tak se kompresor na zvuku příliš neprojevuje, protože nemáte správně nastavený prvek treshold – práh od kdy začíná kompresor na přicházející zvuk reagovat. To je samozřejmě logické, protože ten kdo preset vytváří nezná hlasitost zvuku, který používáte v daný moment vy. Ta je pro každý nahraný zvuk jiná. Pokud je tedy treshold moc „vysoko“ zvuk prochází skrz kompresor „bez povšimnutí“.
Pokud tedy treshold snížíme,měla by se nám objevit aktivita v místě pluginy kde se měří tzv. gain reduction. Tedy skutečná míra komprese. Je tedy jen na vás o kolik bude kompresor zvuk brzdit, ale stačí doladění parametru treshold a máte nastaveno! Začali jste s dobrým presetem a rychle ho upravili tak, aby seděl k vašemu zdrojovému materiálu a vašemu záměru.
Můžete vytvářet vlastní presety
Míchání je o soustředění se na hudbu a vše co vás od ní odvádí je dobré odstranit. Málo co tak zrychluje práci jako je vytváření a používání vlastních presetů. Proč si tedy nevytvořit několik presetů, které budou tvořit vaše výchozí body pro další práci? Ať již začínáte bez presetu nebo s továrním presetem, najděte si své unikátní nastavení, které se vám líbí pro vaše kompresory, delaye, reverby a podobně. Uložte si je s jednoduchým popisem a můžete je používat navždy.
Máte jistotu, že připravené presety jsou skutečná pomoc, protože jste si je vytvořili sami. Použijte je jako výchozí bod a urychlete svůj mix.
Dovětek o ekvalizérech
Jediné místo kde vám presety nebudou platné je při ekvalizaci. Frekvence, které budete potřebovat ztlumit nebo zesílit se mění zvuk od zvuku a mix od mixu. Je ztrátou času vytvořit si preset typu „super basa eq“ protože, daný preset vám bude fungovat jen v daném songu a pro daný nástroj. Můžete se inspirovat profesionálními presety, ale použití berte pouze jako referenční bod.
Pokud nepoužijete nějaký obecný preset jako Hi pass filter na 100 Hz, je nemožné mít univerzální nastavení pro ekvalizaci. Každý mix je unikátní a není možné přenášet nastavení super znějícího kopáku z jednoho projektu do jiného, kde je situace mixu zcela odlišná.
Vyjímku zde tvoří zcela obdobný materiál, např. mix koncertu nebo mixu písní stejného interpreta v rámci jednoho projektu, pokud se jedná o nějakou jednoduchou aranž.
Ekvalizace je jedna z disciplín, kde musíte vycházet ze situace ve vašem mixu a použití presetu může paradoxně ochromit vaší schopnost správně mix ekvalizovat. Lidé často nejvíce zápasí v mixu právě s ekvalizací a tak se uchylují k rychlému řešení pomocí presetů. Můžete se tedy dostat během míchání naprosto jinam, než jste na začátku zamýšleli. Osobně vám tedy použití presetů pro ekvalizaci nedoporučuji,berte to jako doporučení a můj pohled na věc.
Používáte presety a jaké? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem.
Pomáhá použití presetů, ano nebo ne?