Gate vs Sidechain Komprese?
Pokud se vyznáme v celé nabídce dynamických efetků, můžeme je v případě potřeby nahrazovat a tak vyřešit každou situaci v mixu. Podobné je to v případě řešení přeslechů v mixu. Zpravidla jako první použijeme Gate. Někdy je ale nutné přistoupit na jiné řešení kdy Gate nahradí Sidechain komprese.
Dynamické efekty
Rodina efektů kterou používáme pro úpravu dynamiky zahrnuje širokou paletu možností. Zdaleka nemáme v nabídce pouze klasický kompresor. V předešlých dvou příspěvcích jsme si vysvětlili proč je kompresor důležitý. A také jsme si ukázali jednu z variant komprese – Upward kompresor.
Pokud rozumíme všem dynamickým efektům můžeme je v případě potřeby zaměnit nebo použít k řešení specifického problému.
Gate vs Sidechain Komprese?
Konkrétní problém můžu představovat řešení přeslechů. Např. u živých bubnů jsou přeslechy nevyhnutelné. Znamená to, že ve stopě kopáku nám přeznívá virbl a obráceně.
Problém je, že pokud začneme upravovat jednotlivé stopy ekvalizací a dalšími efekty, upravujeme i zvuk v přeslechu. To je zpravidla situace, které se chceme vyhnout. Základem nahrávání do stop je možnost upravovat stopy nezávisle.
Proto se před samotným mixem zaměřím na potlačení přeslechů.
Vyčištění přeslechů
K tomu aby jsme stopy vyčistili máme více možností.
Nejjednodušší je střih a vymazání nevhodného místa. Taková metoda je nejčistší, protože nezasahuje tu část stopy, kde chceme zvuk nechat. Nevýhodou je, že u některých stop je tato metoda příliš zdlouhavá a přestává být efektivní. Např. stopa kopáku v metalu by nás nutila dělat stovky střihů a to je neefektivní postup.
Proto si na pomoc vezmeme dynamické efekty.
Zpravidla pro řešení tohoto problému zvolíme Gate. Tento efekt uzavře cestu zvuku zcela, pokud jeho hlasitost klesne POD nastavený práh. U dobře oddělené stopy kde je hlavní informace o dost hlasitější než přeslech je gate skvělé řešení. Problém může nastat, pokud je i přeslech hlasitý a jeho hlasitost se blíží hlasitosti hlavní informace. V toto případě je nastavení gatu komplikované a gate začne „umazávat“ i ty informace, které chceme v tracku zanechat. Také se stále jedná o dynamický efekt, takže se začne i měnit barva zvuku.
Zde můžeme použít jako alternativu Sidechain Kompresor.
Sidechain Kompresor
Princip spočívá v tom, že vložíme kompresor do stopy kde je přeslech. Do sidechain vstupu zašleme informaci, která přeslech způsobuje. Např. ve stopě kopáku je i virbl. Vložíme kompresor do kopákové stopy a do sidechainu zapojíme virbl. V okamžiku, kdy zazní virbl, potlačí se hlasitost ve stopě kopáku. Pouze tam, kde zní virbl!
Tato metoda není závislá na absolutní hlasitosti v kořenové stopě. To co je pro gate problém tato metoda vůbec neřeší. Navíc, přeslech potlačíme pouze tam, kde skutečně vzniká.
Pokud rozumíme jak dynamické efekty fungují, můžeme najít řešení podobné tomu, které jsme popsali výše při řešení přeslechu.
Video
Gate vs Sidechain Komprese?