Exit Empire – Z domácího studia do Los Angeles (Rozhovor)

Exit Empire – Z domácího studia do Los Angeles (Rozhovor)


Díky vám se podařilo dosáhnout 100 000 shlédnutí videí na Youtube kanálu blogu. Jako poděkování jsem pro vás připravil bonusový obsah, rozhovor se zajímavou a inspirativní kapelou Exit Empire. Dočtete se nejen jak vznikala jejich nová deska, ale i jak dosáhnout toho co ve studiu chceme.

Na začátku, přibližte nám vznik kapely, jak se rodila do současné podoby?

Rafael (zpěv): Byl to dlouhý proces. Potkal jsem kluky před 6 lety. Jsou to bráchové, Přemek hrál už v té době na bicí a jeho bratr Timmy (kytara) hrál na basu, měli k sobě tehdy ještě dva kytaristy a hledali zpěv. Nějakou shodou okolností jsme na sebe narazili a já se Přemovi svěřil, že zpívat ve světové kapele byl vždycky můj sen. On mi řekl, že bych to měl zkusit a ať se v úterý stavím do zkušebny. Tak jsme tu (smích). V průběhu let si kapela žádala víc a víc profesionální přístup, až se z ní stala naše denní práce.

Na svém webu mluvíte o své tvorbě takto:

Exit Empire:
Tvoříme hudbu, která lidmi pohne jak v srdcích, tak i na koncertech. Naším cílem je dosáhnout velikosti, o kterou se žádná kapela z České republiky nepokoušela. Sdílením naprosté oddanosti a vášně uvnitř kapely i mezi fanoušky věříme, že je to možné.

Naše písně vypráví osobní příběhy skrz zvuk moderního post-hardcoru. Jsou plné těžkých riffů a zpěvových melodií, s elektro pozadím pro epickou atmosféru, která je větší než život.“

Váš přístup je sympaticky ambiciozní. Jaké máte plány do budoucna? Jak chcete svou tvorbu posouvat dále?

Timmy (kytara): Plány jsou vlastně ve své podstatě jednoduché – tvořit hudbu, hrát koncerty, získávat fanoušky. Hudba musí být co nejlepší, koncerty musí divákům dát co největší zážitek no a tím se pak získávání fanoušků dost usnadňuje. Na všechny tyto oblasti se soustředíme se stejnou prioritou. Vždycky jsme říkali, že naším základním cílem je Los Angeles, a to se nemění. Odtud pak naše životy naberou úplně nový směr, ale Exit Empire z nich nezmizí. Na podzim 2018 se tam poprvé na dva měsíce jedeme podívat.
Hudebně se už posunujeme, pro rok 2018 pár novinek plánujeme, a někoho novým směrem určitě překvapíme. Těším se, až to bude venku.

Přemek: Byla by chyba přistupovat ke kapele jako k hobby. Posouvat kapelu i tvorbu dále vyžaduje obrovské množství času, práce a peněz, jinak se nepohneme z místa. Kapela je pro nás startup s cílem mít co nejvíce posluchačů. My jsme zatím ve fázi, kdy jen investujeme a myslím, že než uvidíme nějaký efekt, bude to ještě nějakou dobu trvat. Např. když se objeví možnost koncertu, posuzujeme, jak nám pomůže s realizací našeho plánu. Což může být získání fanoušků, prestiže nebo jen obyčejné sehrání se na pódiu. Cesťák prostě nehraje roli, ani při cestě do zahraničí. To, oč se pokoušíme, je mnohem větší.

Právě jste vydali svou první desku, můžete přiblížit, jak vznikala?

Rafael: Společně s Timmym jsme před dvěma lety založili Exit Empire Studios. Což je naše vlastní studio. Deska tak vznikala doslova v našich ložnicích.

Timmy: Já budu vzhledem k této publikaci trochu techničtější. Dělali jsme vše v podstatě s co nejnižšími náklady, aniž bychom kompromitovali kvalitu. Výraznější náklady byly kvalitní kytara (ESP LTD EC-1000 s kobylkou EverTune, dokupovaný snímač Bare Knuckle), externí zvukovka Apollo Twin (dnes už doporučujeme Apogee Duet, protože přidali podporu Windows), a monitory Adam A7X. Akustickou úpravu pokoje zajistil nábytek, matrace a polštáře. Jako DAW používáme Reaper. Je to nejvíc přizpůsobitelný program a taky po instalaci zabírá nějakých 50 MB. Umí všechno, co umí Pro Tools, Cubase nebo Logic. Reaper se taky dá používat zdarma 60 dní, a pak, pokud nezaplatíte, neomezí žádnou funkčnost. Ale stejně zaplatíte, protože si ho zamilujete.

Zvuk jsme pak tvořili kompletně v počítači. Se zvukovkou Apollo Twin jsme dostali licenci na UAD pluginy, ale dnes existuje i spousta pluginů zdarma, které jsou v profi kvalitě. Nebo jsou cenově alespoň dostupné. Např. čistý signál kytary jsme nahrávali přes DI box přímo do zvukovky, takže zvuk jsme vybírali přímo v počítači. Virtuální aparát obstaral plugin ToneForge Ben Bruce, který byl použit na některých nahrávkách kapely Asking Alexandria.

Rafael: K tomu, co řekl Timmy, chci jen dodat, že ačkoli jsme dělali vše s co nejmenšími náklady, tak je např. pro dobrý zvuk kytary naprosto esenciální mít:
1. Šikovné ruce
2. Kvalitní, seřízenou, s čerstvými strunami připravenou kytaru
3. Kvalitní snímač
4. Kvalitní kabel (používáme na nahrávání jen Monster kabely)
5. DI Box (používáme RNDI)
6. Kvalitní zvukovou kartu
Kdybychom všechny tyto věci měli od začátku, tak jsme nepřehrávali kytary na nahrávce 3x (smích). Zkrátka, pokud vám do DAWu nepoleze kvalitní signál, nedostanete ho ani ven.

Desku jste natáčeli ve vlastním studiu. Proč jste se rozhodli pro vlastní studio?

Timmy: Nechtěli jsme jít do cizího studia jako nevzdělaní amatéři, takže jsme se začali učit domácí produkci. Překvapivě jsme zjistili, i díky tobě, Tome, že spousta světových producentů už taky dělá kompletně všechno v notebooku. Věděli jsme tedy, že produkovat profi audio v “garáži” je možné se naučit. Za tvůj blog i Ebook ti moc děkujeme!

Svoji desku jste se rozhodli dát ke stažení zdarma. Proč?

Přemek: Jste začínající kapela. Nikdo o vás neví. Můžete mít to nejlepší album na světě, ale pokud se nedostalo k lidem, koho zajímá? Úspěch kapely závisí na lidech, našich fanoušcích. A my vám nebudeme ničím bránit, abyste si naši hudbu mohli poslechnout. Pokud nás chcete podpořit a album si koupit, pořád můžete. Album si jinak stáhnete na našich stránkách zadarmo, anebo z torrentů a sharovacích stránek, na které jsme to sami dali taky.

Osobně mám rád, když je hudba hodně dynamická. Ve vaší hudbě se střídají epické plochy s poměrně tvrdým doprovodem. Jak jste řešili tyto dynamické kontrasty v nahrávce?

Rafael: K dělání takových kontrastů je pár dobrých tipů a triků. Např. různé části skladby mají jiné tempo v rozmezí +- pár bpm. V mixu je taky na Pre-Master Faderu nastavená volume automatizace. Když pak přijde finální poslední refrén, najednou je celý song třeba o decibel hlasitější. A naopak, když jde o klidné intermezza a build-upy. Použití high-pass filteru, aby automatizací postupně odřezal nižší frekvence, zatímco se celá skladba pomalu o pár db ztišuje, pak udělá následující část skladby mnohem větší.

Nemluvě o tom, že v každé naší nahrávce jsou bass dropy, různé boomy, perkuse prvky, synthetické risery, reverse zvuky a vlastně všechno možné. Je ovšem velmi důležité vědět, aby měl každý prvek své místo a podrobil se celkové emoci skladby.

A poslední věc: high-pass filter na všechno, co nemá co dělat v basovém spektru!

Jakým způsobem jste se učili pracovat ve studiu? Vím, že jste prošli kurzy o produkci hudby, můžete nám o to říct více?

Timmy: Ty kurzy jsou stěžejní. Začalo to pročesáváním YouTube, ale tam jsou ty informace často zavádějící nebo přímo špatné. Kurzy z CreativeLive nebo Nail The Mix jsou jiná liga a jsou víceméně zdrojem všeho našeho vědění. No a pak jsme museli vložit tisíce hodin do praxe – skládat, mixovat, číst manuály pluginů k dosažení efektu, který jsme chtěli…

Rafael: Ještě musím doporučit Deadmau5ovy Livestreamy a Armin van Buuren Masterclass , pokud chcete do své produkci zakomponovat prvky z elektronické hudby.

Mnoho lidí vnímá nahrávání jako otázku vybavení, Já myslím, že je to spíše věc dovedností. V současnosti je možné pořídit dobré nahrávky v prostřední domácího studia, pokud víte jak na to. Jaký je váš pohled na tuto věc?

Timmy: Snažili jsme se vždycky neutrácet za nové vybavení, pokud jsme sami nedošli k závěru, že nás to současné už omezuje. Nebudeme utrácet přece stovky tisíc za věci, které nevíme, k čemu a jak používat. Např. mixovat jsem začal na sluchátkách, pak jsem přešel na běžné počítačové repráky, pak na půjčené staré monitory od kámoše z garáže, a až pak jsme koupili monitory Adam A7X. A pak vlastně ještě přidali subwoofer. Tenhle proces trval nějaké čtyři roky.

Rafael: Pointou je, že se nemůžete vymlouvat, když nemáte ten “úžasný analogový kompresor”. Každou věc v našem řetězci vybavení jsme pořídili, až když jsme zjistili k čemu ji, právě teď, potřebujeme. Zdokonalení vašich schopností bude trvat tisíce hodin a není čas ztrácet čas.

Jeden z mých nejoblíbenějších blogerů o nahrávání říká, že žijeme v privilegované době, ve které máme možnosti o kterých jsme dříve neměli ani představu. Jak využíváte těchto možností?

Rafael: Souhlasím. Je ovšem velmi důležité si z takového množství informací umět odříznout to podstatné, co vás posune dál, od zbytku. Tím chci říct, učit se jen od lidí, kteří jsou na místě, kde se vidíte v budoucnu vy sami. Ti ostatní vám recept na úspěch nedají, když se jim to samotným nepovedlo.

Timmy: Je to tak. Všechno, co k audio produkci potřebujete vědět, se dá získat na internetu. Ne vždycky to je snadné nebo zadarmo, ale pokud máte zapálení, nějak svůj úkol nakonec splníte. Jediné věci na našem albu, které jsou nahrávané reálně, jsou kytary, baskytara a zpěvy. Bicí, orchestr, klavír, výbuchy, elektro efekty, to všechno je naprogramované, získané z audio knihoven již nahraných zvuků nebo Rafaelem vytvořené ve virtuálních synťácích. A i ty spodní frekvence baskytary jsou naprogramované pro dokonale pevnou strukturu.

Často dostávám k posouzení nahrávky z domácích studií. Největším problémem není zvuk, ale obsah a produkční provedení písně. Jak rozpoznáte, že je píseň připravená pro nahrávání?

Přemek: Zlaté pravidlo je – neposlouchejte názor vaší přítelkyně nebo mamky (smích). Logikou zde je, že nechtějí ublížit vaším citům. Uvnitř naší kapely ale máme společný cíl, a tím je co nejlepší hudba. Už skládání děláme z velké části společně, takže nekvalitní věci vyřízneme brzy. Máme štěstí, že jsme v kapele skuteční přátelé, takže spolknutí vlastní pýchy pro blaho kapely nechutná tak hořce. Často taky dema pouštíme našim kamarádům a známým, a pozorujeme, jestli to na ně působí tak, jak jsme zamýšleli. Ale jestli z dema uděláme skutečný song, rozhodneme jen my tři.

Rafael: To, jestli ve vás nahrávka vyvolává nějaký pocit, poznáte už z dema. Hudba je o emocích, příbězích. Když si pustíte váš song a pak vedle nějak nějaký úspěšný s podobnou tématikou, působí na vás stejně? Má to energii, vtáhne vás to, zvládnete to poslouchat pořád dokola? Když máte při skládání husí kůži nebo slzy v očích, pak víte, že z toho může být fakt dobrý song.

Co jsou podle vás nejdůležitější kroky při realizaci nahrávky? Před produkce, záznam, mix nebo jiná část vzniku nahrávky?

Rafael: Na internetu je na toto skvělý obrázek pyramidy. Základem je songwriting, pak pokračujeme nahoru recordingem, editingem, mixingem a masteringem. Každopádně každá část musí být ale stejně kvalitní.

Timmy: Všechno, opravdu. Nemůžete ošidit nic. Kvalitní nahrávku tvoří tisíce malých detailů, na kterých záleží. Přesto musím říct, že všechno tohle je stejně k ničemu, pokud ten samotný song není dobrý. Takže trochu vyhýbavou odpovědí je – songwriting.

Jak jste hledali váš zvuk? Měli jste o něm přesnou představu již od začátku?

Timmy: Měli, chtěli jsme současný metalcorový zvuk kytar a bicích a k tomu moderní elektro. Opisovali jsme od nejnovějších alb kapel jako I See Stars (perfektní splynutí elektra a zbytku), Asking Alexandria (preciznost kytar a výbuchy) nebo Beartooth (surovost). Rafael, který u nás skládá elektro prvky, se inspiruje u Deadmau5e nebo Weeknda.

Hudba, kterou píšete, je hodně barevná, je v ní hodně emocí. Jakým způsobem jste postupovali při nahrávání, abyste dosáhli co největšího přenosu těchto různých poloh?

Timmy: Nejvíc emocí posluchač pozná z hlasu, takže tady jde props Rafaelovi za jeho projev. Výkon za mikrofonem si nezadá s výkonem herce před kamerou – ty emoce musíte skutečně cítit, aby šly slyšet. Výhoda domácího studia je právě to, že jsme mohli kytary i zpěvy přehrávat tak dlouho, dokud jsme s výsledkem nebyli spokojení.

Přemek: U všeho je pak důležitá dynamika, například u bicích – v naštvané části do toho musíte mlátit, v klidné a smutné části však o to méně.

Rafael: To vše je ještě podpořeno atmosférou v pozadí. Ačkoli tyto zvuky, synthy, efekty, nemusí být na první poslech patrné, cítíte, když tam nejsou. Přidávají hudbě nejen dynamiku a rozměr, ale i pro každý song vytváří jeho osobní “vesmír”, ve kterém se nachází. Chladný digitální svět ve vás vyvolá jiné emoce než teplý analogový a podobně.

Část vaší činnosti je i nabízení služeb vašeho nahrávacího studia
. Nabízíte pouze studio, nebo pomoc při produkci alb či jiné služby?

Timmy: Nabízíme mix a mastering bez ohledu na žánr a skládání soundtracků pro filmy či hry. V principu se ale nebráníme vůbec žádné spolupráci nebo pomoci, stačí, když nám napíšete na studios@exitempire.com. Pokud někde vzniká něco hudebně jedinečného, chceme být u toho!

Jeden z vašich Vlogů začíná myšlenkou, že pro úspěch nejsou důležité velké změny, ale konstantní rozvoj skrz malé kroky. Tato filozofie mi je blízká. Jak se tento přístup odráží ve vaší tvorbě, ve vaší práci celkově?

Přemek: V tomto se hodně inspirujeme v Silicon Valley u technologických startupů. Akorát produktem je hudba a uživatelé jsou fanoušci. Tamní společnosti už mnohokrát dokázaly změnit svět. Nevidím důvod, proč by to u kapely mělo být jiné. Jak fungovat v malém týmu a růst postupně perfektně přibližuje například série přednášek z Y Combinatoru na Stanford University.

V jednom z vašich rozhovorů mluvíte o tom, že zde hodně interpretů čeká, až je někdo objeví. Sám se s tímto přístupem setkávám. Co byste poradili ostatním, jak začít budovat vlastní kapelu vědomě a nezávisle?

Timmy: Vážně věřím tomu, že prvním krokem je naučit se domácí produkci. Ze všeho nejvíc totiž potřebujete kvalitní nahrávky. Pak si přečtěte knihu “ Get More Fans” od Jesseho Canona a Todda Thomase, techniky v ní uvedené jsou nad zlato. Ale vyžaduje to samozřejmě nepřestávající úsilí i ohromné množství prostředků. Bývalý manažer kapely Incubus Steve Renman nám doslova řekl, že aby lidi z bysnysu naše kapela zajímala, potřebujeme sto tisíc fanoušků. Je to proces na dlouhé roky, ale dnes není nemožné to získat. A v takovou chvíli už máte i vlastní soběstačný byznys.

Rafael: K tomu jen dodám, že naprostým základem je taky mindset. Nail The Mix a poslouchání výše zmíněných lidí, vám nedá pouze potřebné technické, praktické znalosti, ale hlavně to ovlivní vaše smýšlení a pohled na věc. Tím pádem vaše budoucí kroky.

V tom samém rozhovoru mluvíte o tom, že vám trvalo 2 roky studia, než jste začali vůbec nahrávat. Bez jistoty, že se vám vložená námaha vrátí. Tímto si musí projít většina kapel, ale ne každý to vydrží. Jak jste překonávali toto období?

Rafael: Tím, že nemůžeme dělat nic jiného. Pokud by naší motivací bylo cokoliv odlišného než radost z tvoření hudby samotné, už bychom tu nebyli. Pokud někdo vůbec tápe, jestli je tato cesta pro něj ta správná, tak mu radím, ať to nedělá.

Timmy: Máme neutuchající touhu skutečně v hudbě něco dokázat. Bez vnitřní vášně nemáte šanci tohle vydržet. A my s naším jedním albem a pár videoklipy jsme sotva teprve na začátku cesty. Bez podpory rodiny a přátel, psychické i materiální, si nedovedu představit náš úspěch.

Mnoho lidí touží po tom osamostatnit se a mít hudbu jako svou hlavní práci. Co byste jim poradili?

Rafael: Dva roky zpátky nikdo z našeho okolí nechtěl, abychom kapelu dělali. Ale když vaše okolí vidí, jak na sobě pracujete od rána do noci několik let a slyší, vidí, jak se posouváte… Začnou ve vás věřit. A v momentě, kdy ve vás začnou věřit, udělají vše, aby vám pomohli.

Timmy: Jinak záleží na tom, co se myslí tím “živit se hudbou”. Chcete nabízet služby jako producent, střihač nahraných stop bicích, zvukař živých koncertů, skladatel klasické hudby, profesionální hráč na kytaru, učitel, mastering inženýr, výrobce presetů do audio pluginů, booking agent, promotér…? Často slýcháte příběhy dnes světových producentů, kteří na začátku kariéry zametali zadarmo ve světových studiích a tam koukali svým vzorům pod prsty. Pointou je, že “hudbou” se dá vydělávat mnoha způsoby.

Přemek: Dá se předpokládat, že ten ultimátní cíl, který máme i my, je být spokojený s vlastním životem a peníze neřešit. A to je běh na hodně dlouhou a drahou trať, protože míříme fakt vysoko (smích). A teď potřebujeme těch sto tisíc fanoušků, a to za den ani zadarmo nezískáme. Počítejte s tím i vy.

Děkujeme za rozhovor!

Exit Empaire – Z domácího studia do Los Angeles (Rozhovor)

SHARE IT:

Leave a Reply