Fázování pod drobnohledem
Fázování stop je jedním ze základních úkonů, který musíme řešit v okamžiku, kdy snímáme jeden zdroj zvuku více mikrofony. V tomto postu se o své zkušenosti s použitím dvou plugin pro dofázování podělí zvukař Petr Kyrián.
Zdravím všechny zvukaře v domácích nahrávacích studiích… – tak nějak by určitě Tomáš začal další video na blogu, mám to už za ty roky docela najeté. Když mne tedy po mailové polemice na téma fází požádal, ať to shrnu do hostujícího postu, zapýřil jsem se a pocítil obrovskou odpovědnost – konečně mám možnost alespoň minimálně vrátit blogu to, co mi po léta dává. Tak pojďme na to.
Fázování pod drobnohledem
Ať už si naše domácí studia hýčkáme jakkoli, akustiky profesionálních nahrávacích prostorů dosáhneme velmi těžko. Osobně tedy vítám jakoukoli možnost nahranému materiálu trochu pomoci ještě před samotným mixem.
Dofázování náběru více mikrofony, typicky u bicí soupravy nebo kytarového kabinetu, je podle mne jednou z nezbytných úprav zaznamenaných stop. Ve svém studiu se zaměřuji hlavně na rock a příbuzné žánry, záznamem bubnů tedy začíná téměř každá session. S Tomášem jsme téma fázování bicích několikrát rozebírali a docela dlouhou dobu používali plugin MAutoAlign.
Při aktuálním nahrávání jsem se, ve snaze vymáčknout z nahrávky to nejlepší, do tématu ponořil poněkud hlouběji. Svoje zkušenosti vám popíšu na příkladu bicí soupravy.
Co je dofázování zvuku?
Video 1
Video 2
Náběr
Mnoho problémů s fází se dá vyřešit už při samotném záznamu. Vyžaduje to trpělivost a dostatek času, ne vždy se nám těchto komodit dostává – většinou chvátají hlavně muzikanti, které přestavování mikrofonů zdržuje a rozčiluje.
Jako základ vidím stejnou vzdálenost overheadů od virblu a kopáku. V ideálním případě by následoval zkušební take, kontrola fáze a oprava polohy mikrofonů. Tenhle luxus si ale většinou nemůžu dovolit, kromě zmíněných overheadů řeším tedy pouze otočení fáze na spodním mikrofonu virblu a točím.
V příkladu, který popíšu, jsem použil celkem patnáct mikrofonů. Dva pro kopák (beater a venkovní blána), tři pro virbl (dynamika a malý kondenzátor na vrchní bláně, dynamika na struník), dvě dynamiky na kotle, dva malé kondenzátory jako overheady, další dvě tužky pro ride a hit hat, dva velké kondenzátory pro snímání místnosti v poloze M/S, jeden ribbon jako „front mic“ ve vzdálenosti cca půldruhého metru od soupravy a jeden velký kondenzátor jako „fat mic“ umístěný nad kopákem pro zhutnění kopáku a virblu.
Některé mikrofony šly do převodníku přes externí preampy (Goldmike, M-Audio, Yamaha MLA7), pro zbytek jsem využil předzesilovače na kartě Audient ASP800. Záznam probíhal celkem na šestnáct stop, otočená fáze byla na stopě spodního mikrofonu rytmičáku a na jedné straně mikrofonů snímajících místnost.
Po hrubém srovnání poměrů vypadal záznam takto:
UKÁZKA 1
Dofázování – průzkum možností
Během editace jsem zkusmo nasadil MAutoAlign nejen na bubny, ale i na multináběry kytarových aparátů. Ačkoli to zvuku bubnů pomohlo (kytarám nikoli), pořád jsem cítil, že by výsledek mohl být ještě lepší. Ponořil jsem se tedy do hlubokých vod youtube a zhlédl desítky videí od známých i neznámých zvukařů. Za pochodu jsem jednotlivé metody zkoušel a brzy opustil fyzické posouvání stop, stejně tak metodu rozhození dvou stop na L R a dofázování pomocí correlation metru (při troše snahy naleznete mnoho videí s těmito technikami na youtube).
Z pluginů, které jsem měl možnost vyzkoušet, zůstal ve finále zmíněný MAutoAlign od Meldy a InPhase od Waves.
MAutoAlign
Používám tenhle plugin už několik let, u bicí soupravy následovně – nejdřív zfázuji mikrofony na kopáku, na virblu, posléze oba overheady (jeden k druhému). Poté nasadím plugin na zbývající stopy (a také na grupy kopáku a virblu) a všechny je dofázuji k overheadům. Mikrofony snímající místnost nefázuji. Nespornou výhodou je, že celý proces trvá zhruba deset minut, zvukově to ale v některých případech není ideální řešení – MAutoAlign si umí obstojně poradit s náběrem bubnů a např. akustických kytar, sporných výsledků dosahuje u kytar elektrických.
Nahrávaná bicí souprava zněla po dofázování pluginem MAutoAlign takto:
UKÁZKA 2
Waves InPhase
Na základě dalšího videa z youtube jsem nainstaloval InPhase. Práce s pluginem je o něco zdlouhavější – u stereo stop pracuje s levou a pravou stranou, u mono stop je třeba sidechain zapojení. Postupoval jsem tedy stopu po stopě u kopáku a virblu, výsledné nastavení jsem z sidechain přenesl do InPhase LT přímo na upravované stopě.
Po zfázování kopáku a virblu jsem všechny komponenty jeden po druhém dorovnal k overheadům, které považuji za základ a jakýsi snímek celé soupravy. Výsledek byl, subjektivně, výrazně lepší než automatické srovnání fáze pomocí MAutoAlign. Nevýhodou této metody je časová náročnost, jeden song mi zabral po osvojení ovládání asi hodinu. Benefitem ale může být, že se dají jednotlivé stopy po dofázování vyexportovat a vložit do projektu už bez pluginu, ten tedy dále neubírá výkon.
Bicí po dofázování pomocí Waves InPhase:
UKÁZKA 3
Závěr
Jasným vítězem testu je pro mě InPhase. Nejen, že si poradil lépe s bicí soupravou, výrazně lepších výsledků jsem s jeho pomocí dosáhl u kytarových aparátů snímaných dvěma a třemi mikrofony. Celým průzkumem včetně „slepých uliček“ jsem strávil asi týden. Při pročítání různých fór na tohle téma byl často zmiňován ještě plugin Sound Radix Auto Align, ten jsem kvůli absenci ILooku nezkoušel – pokud s ním máte zkušenosti, podělte se.
Petr Kyrián
Petr je muzikant a zvukař. Rok provozuje své studio s názvem Garage, které se nachází v Chotěšově u Plzně. Nově postavené studio funguje rok a většinou se zde točí rock a přidružené žánry. Petr je zpěvák, kytarista a autor repertoáru své domovské kapely Brufen.
Fázování pod drobnohledem