Jak v mixu použít master výstup?

Jak v mixu použít master výstup?

Jednoduchý způsob jak míchat rychleji a efektivněji, je míchat celý mix v master výstupu. Pokud začneme upravovat mix v masteru, rychleji dostaneme mix tam, kde ho chceme mít. Jak s mícháním v masteru pracovat?

Mix

Míchání je proces, strategického vrstvení malých kroků, které vedou k velkému výsledku. To zabere určitý čas. Během této práce se můžeme v mixu ztratit a přijít o vizi celkového zvuku.

Míchání v master výstupu mixu představuje zkratku, jak se k cílové pásce dostat rychleji. Při řešení detailů, nemusí být změny tak patrné. Mix v masteru ovlivňuje celou nahrávku najednou. Psychologicky získáme větší pocit jistoty, že snadněji kontrolujeme výslednou podobu mixu.

Jedná se o jednoduchý koncept, ale velmi silnou techniku v arzenálu zvukaře.

/Master výstup/Master Buss/Mix Buss/

Co je master výstup? Ať již nazýváme tu to část mix pultu jakkoliv, jedná se o poslední stupeň mixu (mixpultu) – tedy výstupní část, přes kterou vycházejí všechny stopy v mixu ven. Jinak řečeno, pokud exportujeme nahrávku z DAW, posledním místem, kterým zvuk projde je právě Master výstup (Mix Buss).

Pokud si představíme tok signálu v mixu – začínáme u jednotlivých stop, které směřujeme do pomocných výstupů jako jsou grupy nebo auxy,(např. stejný zvuk nahraný více mikrofony) a ty můžeme dále posílat do celých sekcí (např. jedna stopa/fader/ pro celé bubny) a ty dále odesíláme do výstupní části mixu – Masteru.

Mix celého mixu

Pointou této techniky je, že ovlivňujeme celý mix najednou. A protože je to velmi účinný způsob jak mix upravit, je třeba dělat takový zásah citlivě a s jasnou představou kam mix směřujeme. I drobná úprava v master sekci může přinést dramatickou změnu v celém zvuku.

Jaké úpravy v master výstupu můžeme dělat?

Při míchání používáme nejvíce dva základní nástroje – ekvalizaci a kompresor. Stejně tak postupujeme při úpravách v master sekci.

Kompresor v masteru představuje nástroj, který se používá jako tmelící prvek pro celou nahrávku. Ten má stopy „prolepit“ a zároveň dát mixu trochu více údernosti a energie. Nejedná se tedy o nějakou agresivní kompresi, ale spíše o vytváření hlubšího obrazu nahrávky.

Ekvalizér v masteru je super účinná zbraň! :) Tvarovat frekvenčně mix v masteru umožňuje korigovat nedostatky, které se v celkovém zvuku stále objevují (např. odstranění zahuhlanosti, adt.), ale umožňuje celý mix více otevřít přidáním koncových pásem, na které je náš sluch méně citlivý.

Kdy začít dělat úpravy v master výstupu?

Úpravy v masteru děláme jako první krok po stabilizaci základních poměrů v mixu. O tom jak jdou jednotlivé kroky za sebou píšu v tomto postu.

Pokud máme náš hrubý mix nastavený, přistoupíme nejdříve k úpravám v masteru.

Má to hned dva důvody.

Za prvé si upravíme celý mix tak jak chceme. Tak si lépe definujeme „velký obraz“, dříve než začneme editovat jednotlivé stopy.

Za druhé, míchání v masteru ovlivňuje celou nahrávku. A tak je logické, že nejdříve nastavíme celek a až poté hierarchicky sestupujeme v mixu na nižší úrovně -jednotlivé stopy.

Nastavení masteru samozřejmě musíme korigovat podle toho jak se nám celý mix vyvíjí a k jeho nastavení se vracíme. Navíc vždy na konci míchání vše kontrolujeme a opět se snažíme vnímat nahrávku jako celek, jako „velký obraz“. A i tady je korekce v masteru účinným způsobem jak vše rychle opravit.

Co dál?

Paleta nástrojů, které můžeme v masteru použít je samozřejmě širší. Kromě ekvalizace a komprese můžeme experimentovat se stereo šířkou nahrávky se saturací, můžeme použít vícepásmovou kompresi a limiter.

Samozřejmě sem také směřujeme srovnávací nástroje pro používání referenčních tracků.

Každý zvukař má svoji oblíbenou paletu nástrojů pro míchání v masteru, ale základem je ekvalizace a komprese.

Video

Jak může vypadat použití komprese a ekvalizace v masteru? Podívejte se na video!

Jak v mixu použít master výstup?

SHARE IT:

Leave a Reply