Je Dolaďování Podvod nebo Ne?
Je Dolaďování podvod nebo Ne? Je editační úprava stop nefér zlepšováním nahraných tracků nebo přirozenou součástí vzniku nahrávky? Kdy a proč vůbec stopy takto upravovat? Kolik editace je dost?
Editace – dobrý sluha / špatný pán?
Tento blog vznikl na základě následující otázky:
Dobrý den,
můj směr je především k vokální hudbě a jak víme u té je otázka intonace naprosto zásadní a použití dolazení může v tomto směru
velmi usnadnit práci a výsledek posunout. Je to pro mě otázka, nad kterou hodně přemýšlím a vidím v tom následující.
Urychlení práce
A to především ve smyslu nahrávání. Možnost doladit ušetří mnoho „tejků“. Zvyšuje to toleranci k tomu, co můžeme považovat za „ostrý take“ a s čím si později pohrajeme a pořešíme. Také to omezí množství pozdějších dohrávek v případě, kdy zjistíte, že v celku vám něco neladí.
Jenže člověk v tom musí vidět i jistou lenost a zbytečnou urychlenost doby a odpovědět si otázkou, která mě v tomto napadá vždy: „Má o tomto být
vokální hudba? Není to právě o té píli a schopnosti být dobrý?“ Tak jako by si muzikant měl umět naladit svůj nástroj a zrovna tak zvolit dobře ladící nástroj, popřípadě společně ladící nástroje v rámci kapely, i zpěvák by měl mít jako cíl zlepšovat se a zpívat co nejlépe.
Konkurenceschopnost a nasazení laťky
Velmi negativním vlivem „dolaďování“ je právě jeho všudypřítomnost. Prakticky každá produkční věc, co v posledních dobách spatří světlo světa
je nějakým způsobem dolaďovaná. A netýká se to už jen velkých a slavných. Na poli vokální hudby a především si toho všímám na americké/zahraniční
scéně, je to už standardem i u dětských a amatérských sborů. Vše pak zní krásně, dojemně, dokonale…. Ale také všechno hodně unifikovaně až stejně. Drobné nuance, které vzájemně hlasy mají a díky kterým tvoří specifikum/barvu daných souborů se vytrácí. Právě ale díky dostupnosti a zmiňované všudypřítomnosti této „technologie“ začíná být pokřivená pomyslná laťka. Tato laťka nás pak nutí k tomu, buďto zpívat naprosto dokonale :) nebo prostě dolaďovat. A co si budeme povídat, to strojové doladění vy finále zní vždy trochu jinak.
Jak k editování stop filozoficky přistoupit?
Co je editace?
Editace je proces, kdy čistíme nahrané stopy a připravujeme je na mix. Zde máme několik cílů.
Základní vyčištění – fade in, fade out, odstranění hluchých míst atd.
Oprava Timingu – upravujeme rytmicky nepřesné informace.
Doladění – upravujeme intonačně nedotažené tóny.
Ne vždy je nutné dělat všechny tyto kroky.
Pravidlo č.1
Základní pravidlo zní: Dělejme z dobrých tracků skvělé. Ne ze špatných průměrné.
Pokud má nahraná stopa správnou náladu a vyznění, můžeme ji doladit na pár tónech. Nemá ale smysl dolaďovat track, kde budeme muset upravit každou druhou notu.
Editace je součástí nahrávacího procesu. Dnešní nahrávky jsou zpravidla vyčištěné, rytmicky srovnané a doladěné. Vždy nám ale jde o výsledný zvuk. Doladěný track, bez správného feelu je horší, než ne úplně přesný track s dobrým emočním nábojem.
Editace je svého druhu umění a jak moc a jakým způsobem stopy upravím je věcí našeho vkusu a také žánru ve kterém se pohybujeme.