Má mix v monu opravdu smysl?
Je míchání v monu skutečně pomocník nebo ne? Pomáhá tato jednoduchá technika při mixu? Tři důvody proč má její použití význam.
Mono či Stereo?
Rovnou můžeme odpovědět – ano. Mix v monu je jedna z neúčinnějších technik jak objevit skryté chyby v mixu. To co snadno při práci ve stereu přehlédneme nám mono poslech snáze odhalí. Sloučením pravého a levého kanálu, přijdeme dočasně o separaci kterou tvoříme panoramou.
Jedna z nejlepších věcí při mixu v monu je fakt, že to co zní dobře v monu, bude vždy znít dobře i ve stereu. I v případě velmi špatného poslechového scénáře bude mix znít dostatečně separovaně a srozumitelně. Jedním ze základních úkolů při míchání je dosáhnout, aby náš mix zněl dobře kdekoliv. Nejen v našem studiu, ale i všude tam kde bude poslouchán. To představuje v dnešní době velmi širokou paletu možností.
K tomuto výsledku nám mix v monu pomáhá.
Frekvenční separace
Pokud přepnete mix do mona, mnohem lépe rozpoznáte v jaké frekvenční oblasti mezi sebou soupeří jednotlivé zvuky o místo. Překrývání stejných frekvenčních pásem vede k „zamazávání“ mixu. V mixu chceme jednotlivé nástroje/zvuky od sebe separovat a vytvořit jim unikátní prostor.
Mono poslech vám mnohem lépe odhalí v jaké části dochází k překryvu frekvencí. Při oddělení stop ve stereu snadno přehlédnete fakt, že mezi sebou některé zvuky o místo soupeří.
Fázové chyby
Stejně jako v prvním případě, nejlepší způsob jak odhalit špatné sfázování nahrávky je přepnutí do mona.
Pokud nahráváme jeden zdroj zvuku více než jedním mikrofonem, vždy vstoupí do hry problém s fází. Zvuk nám může připadat v pořádku, ale po přepnutí do mona získá daný nástroj tenký, nebo dutý charakter. Mono nám lehce odhalí zda nemáme nějaký element mixu v protifázi.
Správné sfázování zlepší nahrávku bez toho aniž by jsme použili jakýkoliv jiný efekt. Jinak řečeno, z nahraného, surového materiálu získáme mnohem lepší zvuk.
Proto je přepnutí do mona pro dobré sfázování nepostradatelné. Hodí se nám od začátku nahrávání. Když nastavujeme mikrofony, když mícháme – např. když chceme zjisti zda nadměrně nepoužíváme efekty roztahující stereo.
Automatizace hlasitosti
Další výhodou mono poslechu je přesnější nastavení detailů hlasitosti. Pokud máme nastavený statický mix a začneme nastavovat detaily automatizací – mono poslech nám pomůže v lepší definici.
Pokud mícháte s nízkou hlasitostí monitorů (což je nejlepší strategie pro poslech v domácím studiu) téměř jistě bude dobře nastavený detail hlasitostí fungovat i po přepnutí do sterea. Mono poslech vás bude nutit lépe se soustředit na detaily.
Pomůže vám tak k čistšímu a lepé definovanému mixu.
Má mix v monu opravdu smysl?