MixTip #15 – Dvoustupňová komprese
Někdy nám při práci na upevnění tracku v mixu nestačí běžná komprese. Pokud má track velké dynamické rozpětí, můžeme použít techniku dvoustupňové komprese. O co se jedná si ukážeme v následujícím videu.
Kompresor
Kompresor je bez pochyby zásadní nástroj pro udržení celkové vyváženosti mixu. Jeden kompresor, ale nemusí vždy stačit, pokud potřebujeme kontrolovat track s velkými rozdíly v dynamice. Kompresor buď nechává méně hlasité pasáže „bez povšimnutí“ nebo hlasitější pasáže omezuje příliš.
U komprese z důvodu ohlídání dynamiky nechceme, aby byla příliš slyšitelná. Chceme, aby tracky zněly organicky a propojeně, ale bez negativních účinků nadměrné komprese.
A pokud máme tracky s širokým dynamickým rozptylem, můžeme použít dvoustupňovou kompresi.
Dvoustupňová komprese
Jedná se o použití dvou kompresorů, z nichž první se zapojí do grupy daného nástroje (nástrojů – např. grupa bubnů). Druhý kompresor se zapojí paralelně a tento zvuk se pak vrací zpět, před kompresor jedna v hlavní grupě.
Vznikne tedy zapojení, kdy nám běží nekompresený zvuk ze stop do grupy daného nástroje. Paralelně zapojený kompresor (tedy zapojení stejných stop rozbočením signálu a odesláním do kompresoru) ve zvoleném poměru komprimuje daný zvuk. Vtip je v tom, že čím tišší zvuk je, tím více do hry tento paralelní kompresor vstupuje. Naopak v okamžiku, kdy se stopa zesílí, paralelní kompresor ustupuje do pozadí.
Proto pro hlasitější pasáže necháme v grupě nástroje druhý kompresor, který omezí dynamiku v hlasitějších pasážích.
Tak můžeme mnohem šetrněji ošetřit jak hlasité tak tišší pasáže stopy.
Jak to to celé zapojit a jak to funguje uvidíte ve videu.
Video
MixTip #15 – Dvoustupňová komprese