Začněte mix od nejdůležitějšího partu
Mix můžeme začít více způsoby. Jedním z nich je začít mix od nejdůležitějšího partu. Jak tato strategie funguje?
Mix od nejdůležitějšího partu
Pro míchání zvuku není jeden správný postup. Někomu vyhovuje jít od jednotlivých stop „zprava – doleva.“ Někdo jde naopak způsobem od shora dolů. Tento postup jsem na blogu popisoval jako Top – down mixing.
Každá z těchto metod přináší jiné benefity a nevýhody. Jednou z možností jak k mixu přistupovat je začít ho od nejdůležitějšího partu.
Co je nejdůležitější part?
Hledání nejdůležitější informace v mixu vychází z našeho cítění. Může to být vokál, který je nositelem jak melodie, tak textu. Z pohledu zvukaře to, ale může být např. sekce bubnů. Ty tvoří páteř každé nahrávky. Míchání zvuku tedy může začít jinde než na stopě vokálu.
Je třeba si ujasnit, na čem chceme mix postavit. Není tedy vždy to samé jakou důležitost dává věci interpret a jak zvukař. Viz náš příklad Vokál vs. bubny.
Postavte zvuk kolem hlavní informace
Začněte mix od nejdůležitějšího partu tak, že nejdříve ho co nejlépe upravíme na pozadí celého mixu. To je velmi důležité. Stále nám jde o součinnost všech složek, které mícháme. Takže zvuk upravujeme s ohledem na zbytek celé nahrávky.
Poté co nejdůležitější part upravíme k naší spokojenosti, začneme vytvářet pro něj místo v ostatních tracích.
To je také zásadní. Vytváříme prostor pro hlavní part tak, že odebíráme frekvence v partech ostatních zvuků, které mu překážejí. Míchání zvuku stojí na této strategii bez ohledu jaký způsob mixu zvolíme.
Například, pokud začneme míchat zvuk zpěvu a zvýrazníme frekvence okolo 3000 Hz, ty stejné frekvence ubereme v nástrojích, které je také obsahují. Kytary, klávesové zvuky, činely atd. Tak děláme pro stopu zpěvu větší prostor v kontextu celého mixu.
Mix od nejdůležitějšího partu je tedy způsob, jak daný part „posadit“ do celé nahrávky a ostatní zvuky tomu přizpůsobit.