2 Kroky jak Smíchat REVERB v MiXU aby Byl Konkrétní

2 Kroky jak Smíchat REVERB v MiXU aby Byl Konkrétní

2 Kroky jak Smíchat REVERB v MiXU aby Byl Konkrétní. Máte problém smíchat zpěv s dozvukem tak aby zněl stále konkrétně? Proč je dlouhý reverb, hall či jiný dozvukový efekt problém? Jak pomocí ekvalizace a sidechain komprese můžeme získat nad reverby kontrolu?

2 Kroky jak Smíchat REVERB v MiXU

V okamžiku kdy při mixu sáhneme po Reverbu nevyhnutelně čelíme problému, že s tímto efektem vnášíme do mixu další vrstvu informací, která se v něm potuluje delší dobu. Čím déle trvající dozvuk zvolíme, tím větší tento problém je. Dozvuk, který se valí skrz mix, zastiňuje zbytek mixu. Je proto nutné kontrolovat výstup z těchto efektů tak, aby jsme dokázali udržet mix konkrétní.

K tomu můžeme použít následující dvě techniky.

Ekvalizace Reverbu

O efektech jako je dozvuk nepřemýšlíme jako o klasické stopě v mixu. Je to dáno tím, že na rozdíl od běžných stop reverb a jiné efekty nevidíme. Proto začínající zvukaři chápou efekty spíš jako doplněk stop na které se efekt použije než jako samostatnou vrstvu informací v mixu.

Pokud ale začneme tyto efekty vnímat rovnocenně, můžeme je upravovat stejně jako ostatní informace v mixu. Stejně jako u úprav stop můžeme u výstupu efektů použít nástroj k úpravě frekvencí – ekvalizaci.

Nejproblematičtější frekvenční oblastí jsou basy. Tyto frekvence mix nejvíce zamazávají. Proto je téměř vždy z výstupu efektu odstraníme. Jenom odříznutím basů získáme okamžitě v celém mixu vzduch a ztracenou srozumitelnost. Nemusíme se bát použít hi pass filter a odříznout vše pod 200 Hz.

Úpravu můžeme udělat přímo na pluginu pokud takovou ekvalizační část má. Pokud ne, můžeme ekvalizér zapojit za efekt v jeho sběrnici a kontrolovat tak výstup efektu.

Ekvalizace efektů je technika, která mix vyčistí a otevře. Zároveň můžeme ponechat reverb i s dlouhým a hlubokým dozníváním a nemusíme se bát, že se mix znekonkrétní.

Sidechain Komprese Reverbu

Druhá technika, která pomůže lépe kontrolovat dlouhý dozvuk v mixu je sidechain komprese. Podstata tkví v zapojení kompresoru za reverb. Kompresor pak nastavíme na sidechain přijímání signálu. To znamená, že reakci kompresoru neřídí výstup z reverbu, ale klíčovací signál, který do kompresoru zašleme.

Např. pokud budeme efektovat vokál, zašleme do sidechain vstupu právě vokální stopu. Ta bude aktivovat nastavený kompresor v okamžiku kdy bude vokál hrát. Kompresor bude zatlačovat reverb do pozadí do okamžiku, než skončí. Teprve poté se vrátí reverb v hlasitosti na svou původní úroveň.

Nepřijdeme o hloubku reverbu, pouze bude reverb měnit svůj objem tak, aby nebyl tolik přítomný v kontextu mixu.

Video

2 Kroky jak Smíchat REVERB v MiXU aby Byl Konkrétní

SHARE IT:

Comments are closed.