4 Pilíře mixu – 4.Dynamická rovnováha (Komprese)

4 Pilíře mixu – 4.Dynamická rovnováha (Komprese)

V poslední části série 4 Pilíře mixu se podíváme na to, jak správně pracovat s dynamickou částí nahrávky. Změny hlasitosti jednotlivých stop snižují srozumitelnost a konkrétnost mixu. Proto používáme kompresor, efekt, který nám pomůže dynamickou stránku nahrávky lépe kontrolovat. A nejen to…

Dynamika v hudbě

Dynamikou myslíme rozdíly mezi nejhlasitějším a nejtišším místem v tracku. Práce s dynamikou je základní součástí hudebníkova slovníku. Střídání tišších a hlasitějších míst je důležité pro vytvoření toku celé nahrávky. Tento základní princip střídání napětí – uvolnění, jin – jang je důležitý vyjadřovací prostředek nejen v hudbě.

Dynamika v mixu

Problém je, že v mixu potřebujeme dynamický rozsah stop kontrolovat. Některé signály mají z podstaty dynamický rozsah větší (např. zpěv) některé menší. Signály s velkým dynamickým rozsahem není možné uspokojivě zasadit do mixu pouze nastavením faderu.

Buď nastavíme stopu tak, že slyšíme nejhlasitější části stop akorát, ale pak se tišší místa ztrácejí nebo naopak. Proto, aby mix zněl vybalancovaně musíme příliš velké skoky v hlasitostech zmenšit.

Co je kompresor?

Pro kontrolu dynamiky používáme Kompresor. Ten můžeme vnímat jako chytrý fader hlasitosti. Kompresor dokáže snížit či zesílit část zvuku na základně nastavení které zvolíme. Můžeme si komprese představit jako fadery, které dokáží reagovat na příchozí zvuk a pokud jejich hlasitost překročí natavený práh, fader hlasitost sníží a naopak, pokud hlasitost klesne pod nastavenou hodnotu, fader hlasitost zvýší.

Tento proces umožňuje zmenšit dynamický rozsah tracku a tak danou stopu lépe zasadit do kontextu celé nahrávky.

Opět zde jde o princip vybalancování nahrávky.

Kompresor = více energie

Kompresor má dvě základní role. Kromě zmenšení dynamického rozsahu nám umožňuje vrátit zvuku jeho energičnost a údernost.

Protože můžeme u většiny kompresorů řídit nejen míru dynamické redukce, ale i rychlost s jakou kompresor na zvuk reaguje, můžeme tvarovat zvukovou obálku.

To znamená, že můžeme zesílit nástupní části zvuku, jeho doznívání atd. Toto použití je velmi užitečné pro prosazení zvuku v mixu.

Video

4 Pilíře mixu – 4.Dynamická rovnováha (Komprese)

SHARE IT:

Comments are closed.