4 ZÁKLADNÍ Pilíře KAŽDÉHO MIXU
4 Základní pilíře každého mixu. O jaké 4 základní elementy se opírá každý mix? Co je rozhodující faktor, aby každý mix zněl dobře?
4 Pilíře KAŽDÉHO MIXU
Pro úspěšné dokončování nahrávek je klíčové soustředit se na správné činnosti. Možná znáte pravidlo 80/20. To říká, že 80% výsledků je tvořeno 20% činnosti. To platí u jakékoliv činnosti a ve studiu je to skvělý způsob jak eliminovat nepodstatné činnosti.
Proces míchání je komplexní činnost a každá akce ovlivní i akce ostatní. Výslednou podobu nahrávky určuje souhrn mnoha menších kroků. Je, ale důležité soustředit se na skutečně podstatné věci, které formují základní podobu nahrávky.
4 ZÁKLADNÍ Pilíře KAŽDÉHO MIXU: Jedná se o Hlasitost, Panoramu, Ekvalizace a Komprese.
Hlasitost
Zásadním konceptem č.1 je hlasitost. Přesně řečeno poměr hlasitostí jednotlivých složek mixu, kterou nastavujeme fadery. Nemluvíme zde o absolutní hlasitosti nahrávky. Máme na mysli, poměry hlasitostí, které tvoříme mezi jednotlivými tracky.
Je to důležité ze dvou důvodů.
Zaprvé tím definujeme důležitost jednotlivých informací v mixu. Některé informace v mixu budou dominantní a některé budou na pozadí. Nelze mít všechny informace mixu na stejné úrovni. To jak jednotlivé stopy zpoměrujeme tvoří celkový rámec nahrávky.
Zadruhé, toto nastavení bude řídi naše rozhodování u dalších zásahů v mixu. Protože nastavení poměru hlasitosti děláme na začátku mixu, řídí toto nastavení naše kroky od začátku práce.
Panorama
Panorama, podobně jako hlasitost tvoří základní prostor mixu. Opět, panoramu můžeme vnímat jako horizontální hlasitost. Některé informace chceme mít uprostřed a vnímat je jako nosné. Jiné informace v mixu dáváme více do strany.
Tím vytváříme více prostoru pro jednotlivé informace, aby vše mělo své místo a bylo to srozumitelné. Zároveň vytváříme iluzi prostoru a širokého obrazu nahrávky.
4 ZÁKLADNÍ Pilíře KAŽDÉHO MIXU
Ekvalizace
Ekvalizéry jsou zásadní pro frekvenční vybalancování mixu. Ekvalizér můžeme vnímat jako chytrý fader hlasitosti, který umí zesílit či zeslabit pouze vybrané frekvence.
Tak můžeme zvuky čistit od nežádoucích frekvenčních příměsí. Každý zvuk je obsahuje. Rezonanční frekvence, které zhoršují vyznění tracku. Nadbytečné frekvence (např.subbas) které celý mix znekonkrétní.
Můžeme danou stopu i lépe prosadit v mixu. Udělat ji ostřejší, průraznější a konkrétnější.
Komprese
Poslední pilířem každého mixu je dynamická rovnováha. Tu kontrolujeme pomocí kompresoru. Komprese je proces, který umožňuje snížit rozdíly mezi nejhlasitější a nejtišší částí v tracku. To je důležité pro konkrétnost a vyrovnanost.
Pokud se daná informace ztrácí nebo naopak nekontrolovaně vyskočí z mixu, nepůsobí nahrávka vyrovnaně.
Kompresor používáme i pro tvarování zvuku. Jeho nastavení umožňuje vracet zvuku údernost a energii. Kompresor je důležitý efekt jak pro kontrolu dynamické rozteče, ale i pro dodání živosti tracku.
4 ZÁKLADNÍ Pilíře KAŽDÉHO MIXU jsou ty nejdůležitěji, formující prvky, které nejvíce tvarují výslednou podobu nahrávky. Vždy mějme na paměti slovo ROVNOVÁHA, pokud začneme míchat.
Video
4 ZÁKLADNÍ Pilíře KAŽDÉHO MIXU
Mix v domácím nahrávacím studiu