6 tipů pro nahrávání zpěvu

6 tipů pro nahrávání zpěvu


Nahrávání zpěvu je důležitou částí celého procesu. Vokál je nositelem melodie i textu a v drtivé části nahrávek je vokální linka hrotem celého tracku. Jak nahrát zpěv v domácím studiu v nejlepší formě?

Nahrávání je pro hudebníka svým způsobem nepřirozená situace. Jedná se o jistý druh emočního obnažování. Situace ve studiu je jiná než ve zkušebně nebo na pódiu. Zpěv je jedním z nejvíce osobních hudebních projevů. A jako v celém nahrávání, platí i zde – základem dobré nahrávky je dobrý výchozí materiál.

1. Vytvořte ideální podmínky

Pro dobře nahraný track je důležitá interpretova uvolněnost. Ať už nahráváme sebe nebo jiného zpěváka, vždy se snažme připravit co nejlepší podmínky pro komfortní nahrávání.

Nepodceňujte i zdánlivé maličkosti.

– Hlasivky jsou součást těla, nejde se psychologicky „schovat“ za nástroj. Proto se snažte vyjít vstříc jakémukoliv přání, které psychickou zátěž snižuje.

Chce – li vokalista snížit intenzitu osvětlení, nebo si chce zapálit svíčky, či chce pověsit na zeď logo své kapely… Buďte s tím svolní snažte se těmto přáním vyhovět.

– Vyvětrejte v místnosti.
Jakékoliv dráždivé prostředí je pro hlasivky unavující. (Mám osobní zkušenost se zpěvem na svatbě hned vedle kouřícího grilu. Po dvou hodinách byla jakákoliv snaha o zpěv marná…)

– Nastavte správnou teplotu v místnosti.
Příliš nízká nebo vysoká teplota hlasivky namáhá.

– Mějte stále pro ruce něco k pití, voda – teplé nápoje.
Kdo někdy zpíval, ví jak rychle se celý zpěvový aparát vysouší. Pro údržbu hlasivek v ideální formě je doplnění tekutin důležité.

– Mějte v záloze notový stojan, tužku, lampičku.
Pokud musí vokalista přidržovat v ruce text, rozhodně to nepřispívá k jeho uvolněnosti. Stejně tak si rád do textu napíše poznámky. Lampička je další malý pomocník pro zvýšení komfortu.

Skrz vokál je nám předávána nejdůležitější část informace – nejen melodie ale i text. Vokál je nositelem emoce a sdělení ,zpěvák k nám promlouvá skrz svůj hlas. Pro přirozeně uvolněný záznam hlasu jsou podmínky během nahrávání zásadní.

2. Gain Staiging

Ať používáte jakýkoliv řetězec pro nahrávání vokálu, vždy dbejte na dostatečný dynamický odstup od maxima vašeho systému aby jste zamezili přebuzení.

Vokál je velmi dynamický zdroj. Rychle se v něm střídají velmi tiché pasáže s hlasitými. Vokalisté často potřebují nějaký čas než přejdou do plného výkonu. Nenechte se tím zmýlit. Stačí jeden dynamický skok během nahrávání a danou část již nezachráníte, pokud se vám přebudí na vstupu převodníku.

Zachovávejte konzervativnější nastavení vstupní hlasitosti do maximální dvoutřetinové hodnoty vstupní úrovně. Většinou chvilku trvá, než najdete správné nastavení, věnujte mu dostatečnou pozornost.

3. Zvolte správnou vzdálenost a úhel.

Vzdálenost od mikrofonu má vliv na barvu vokálu. Výchozí nastavení je dobré dodržovat okolo 20 – 30 cm od membrány mikrofonu. (Používám pravidlo dvou dlaní, jako když děláte na někoho dlouhý nos) :)

Příliš blízko posazený vokál bude znít sytě, ale bude náchylný na jakoukoliv změnu vzdálenosti pohybujícího se vokalisty. Také se nám začne projevovat tzv. proximity efekt. Jev kdy při přiblížení zdroje zvuku k mikrofonu výrazně naroste objem basů. Někdy se nám tento jev může hodit (Pokud točíme reklamu na filmový thriller) ale většinou je takto přebasovaný hlas hůře zasaditelný do mixu.

Naopak, příliš vzdálený vokál může znít tence. Také se nám bude do záznamu dostávat příliš mnoho ambientu z místnosti. V domácím studiu je to spíš nevýhoda, protože místnosti jsou akusticky neupravené.

Práce s mikrofonem se ale neomezuje pouze na vzdálenost. Zpěváci mají různé nectnosti jako mlaskání, ostré sykavky či jiné nehudební zvuky, které se stávají součástí záznamu. Ty můžeme eliminovat vhodně zvoleným úhlem mikrofonu. Vyosení mikronu nad ústa nebo lehké otočení mimo osu dokáže přinést velké zlepšení a omezení těchto parazitních zvuků.

4.Pop Filter

Pop filter je jednoduchá pomůcka pro omezení explozivních hlásek jako je P,B,T a podobně. Pop filter dokáže tuto energii omezit bez negativního vlivu na celkový zvuk hlasu. Samotný filter lze snadno vyrobit z tlustého drátu a staré punčochy. Jeho pořízení nicméně nepředstavuje velkou investici.

Další výhodou je, že popfilter vytváří ustálenou vzdálenost mezi zpěvákem a membránou mikrofonu a zpěvák se jí může „držet“. To nám umožňuje zachovat konzistentní barvu vokálu.

5. Nastavte odposlech

Pro dobré intonování je zásadní dobré nastavení odposlechu. To znamená celkové hlasitosti a správného poměru hlasu a hudby do které se nahrává. Dejte nastavení péči. Zpěváci mají tendenci rychle začít nahrávat a tuto fázi zkracovat.

Ujistěte se vícekrát, že je odposlech nastaven dobře.

Správný monitorovací mix může pomoct s dolaďováním.

Pokud má zpěvák v odposlechu moc svého hlasu proti doprovodné hudbě, může začít podlazovat. Začne ubírat, protože se v odposlechu slyší moc a přirozeně začne tuto situaci korigovat hlasem. Stačí intenzitu hlasu snížit a zpěvák začne zpívat naplno.

Stejně to platí při nadlazovaní. Pokud se zpěvák slyší málo, má tendenci hlasem „dorovnávat“ víc na hlas tlačit a tak nadlazovat. Pokud hlas v odposlechu zesílíme, často se zpěv intonačně usadí.

Běžnou praxí je také použít sluchátka pouze na jedno ucho. Tak aby se vokalista slyšel přirozeně i z venčí.

6. Eliminujte dozvuk místnosti

Obzvlášť v domácím studiu je třeba kontrolovat nevhodnou akustiku místnosti. Odrazy a příliš velký dozvuk se stávají součástí zvuku a to negativně ovlivňuje zasazení tracku do celého mixu. Jak pracovat v nedokonalé akustice domácího studia jsem mluvil v tomto příspěvku.

Využijte toho co doma máte.
Ideálním místem pro nahrávání vokálu je skříň s oblečením. Dejte stojan s mikrofonem do ní a nahrávejte „do skříně“. Nevypadá to velmi elegantně, ale skříň vám bude fungovat jako izolovaná budka.

Použijte akusticky pohltivý štít.

Tento štít ve tvaru půlkruhu „chrání“ mikrofon před odrazy z místnosti. Pro domácí studio je to dobrá volba, protože je štít skladnější než paravan. Nevýhodou je, že tento štít nepohltí při své velikosti všechny odrazy z místnosti.

Pokud tedy můžete použijte paravany.


Paravan akusticky „vysuší“ místo kolem mikrofonu lépe a vokál bude zbavený odrazů z místnosti. Paravany vyráběné profesionálně nejsou zcela levnou záležitostí, ale dají se vyrobit svépomocí.

Směr zvuku
U paravanů je také důležité jejich správné umístění. Pro vokál většinou volíme mikrofon s kardioidní směrovou charakteristikou.

To znamená že mikrofon snímá nejvíce to, co je kolmo v ose před ním (což je zpěvák) a vše co je v ose mikrofonu za zpěvákem. Je tedy záhodno nastavit vše tak, aby za zpěvákem byl pohltivý povrch, buď paravan nebo těžký závěs. A samozřejmě, vyvarovat se umístění kdy bude v ose mikrofonu např. okno, nebo jiný zdroj nechtěného zvuku.

Bonus tip – Nezahazujte „zahřívací“ take

Na začátku nahrávání se většinou udělají jedna, dvě „zahřívací“ verze. Nezahazujte je. Může se stát, že to bude ta nejlepší, nejuvolněnější verze. Opět zde hraje roli psychologický moment, kdy je vokalista uvolněný protože se ještě nejede „na ostro“.

Může se stát, že vám tento zaznamenaný pokus přinese nejlepší výsledek.

Pokud máte své tipy pro nahrávání zpěvu, dejte mi vědět do komentářů!

6 tipů pro nahrávání zpěvu

SHARE IT:

Leave a Reply