Kompresor v mixu:Tři základní důvody použití
Kompresory jsou zásadním nástrojem v arzenálu každého zvukaře a producenta, umožňující nejen vyrovnání dynamiky nahrávek, ale také tvarování zvuku a zlepšení celkové soudržnosti mixu. Zde jsou tři základní způsoby použití kompresoru včetně doporučených nastavení pro každou aplikaci.
Darujte (si) Konzultaci s oTomanem
Hledáte nějaký zajímavý způsob jak potěšit své blízké, Přemýšleli jste o možnosti nadělit skutečně originální dárek v podobě konzultace?
Mnoho mých studentů nalezlo oTomana pod stromečkem:) Letos to může být i u vás!
Darujte něco, co překročí hranice běžných dárků – darujte možnost růstu a zdokonalení s online konzultací.
Online konzultace s Otomanem je perfektním dárkem pro každého, kdo má zájem o hudbu, nahrávání. Ať už je to váš partner, rodinný příslušník, dobrý přítel, nebo kolega, který tráví hodiny ve svém domácím studiu a přemýšlí o tom, jak zlepšit své nahrávky, konzultace s Otomanem jim může pomoci posunout se o krok dál.
Tento dárek není jen obyčejnou věcí, kterou by si mohli koupit sami. Je to zážitek, který může mít dlouhodobý vliv na jejich hudební cestu a rozvoj. Je to šance nadělit jim něco, co podporuje jejich růst, inspiruje je k další tvorbě a pomáhá jim dosáhnout jejich hudebních snů.
Nenechte si ujít příležitost udělat radost svým blízkým tímto originálním a osobním dárkem. Udělejte tento krok a nadělte jim možnost posunout se v tom, co mají rádi, a rozvíjet se v nahrávání v domácím studiu.
Podívejte se na tento Web, kde naleznete všechny detaily a nadělte (si) vyjímečný dárek!
Ještě je čas!
Kompresor v mixu:Tři základní důvody použití
Kompresor je efekt, který umožňuje zásadně měnit vyznění mixu. Pokud vás jeho použití mate, nebo vám připadá kompresor složitý, můžete si celou věc zjednodušit tak že se na použití kompresorů podíváme ze tří základních důvodů.
Základní princip kompresoru je, že zmenšuje dynamickou rozteč v dané stopě. Jinak řečeno, zmenšuje rozdíl mezi nejhlasitější a nejtišší částí v upravovaném zvuku. Nastavením kompresoru říkáme kdy (od jaké hlasitosti – Treshold) jak rychle a dlouho (Attack, Release) a jak hodně (Ratio) hlasitost omezovat.
Kombinace těchto ovládacích prvků umožňuje kompresor použít nejen k základní redukci dynamiky, ale i dalším způsobem k tvarování stop v mixu.
1. Vyrovnání dynamiky
Cílem je zmenšit rozdíly v dynamice, aby se konkrétní track dal lépe zasadil do kontextu mixu. Při mixu si často nevystačíme pouze s nastavením faderu. V určité části mixu bude např. stopa zpěvu nekonkrétní nebo naopak bude příliš hlasitá. Kompresor snižováním těchto rozdílů pomáhá lépe usadit stopu do prostoru celého mixu.
Nastavení:
– **Attack**: Rychlý až střední (1-10 ms) – závisí na materiálu a tom, jak moc chcete zachovat nástupní dynamiku.
– **Release**: Střední až pomalý (40-100 ms) – aby se předešlo nežádoucím efektům a zajistila hladká dynamická korekce.
– **Ratio**: Lehký až střední (2:1 až 4:1) – dostatečný k vyrovnání dynamických rozdílů bez přílišného ovlivnění přirozeného zvuku.
2. Tvarování zvuku
Použitím kompresoru pro změnu energie a průraznosti stop můžeme zesílit nebo zeslabit nástupní část zvuku nebo pracovat s dozvukovou částí stop s tzv. sustainem. Tento způsob použití kompresorů nám umožňují jeho ovládací prvky, které řídí rychlost jeho reakce. (Attack a Release).
Pokud necháme nástupní část zvuku proklouznout bez zásahu kompresoru (Delší čas Attack) bude zvuk průraznější a bude mít více energie. Podobně získáme větší objem zvuku v jeho dozvukové části (Sustain) držením zvuku v akci kompresoru déle. Tak můžeme např. získat zpět do hry příliš rychle doznívající zvuk dlouhých tónů basy, nebo „vytáhnout“ zpět tělo virblu.
Zde je důležitý také další ovládací prvek kompresoru – zesilovač výstupní hlasitosti (Make-up Gain). Ten zesiluje zvuk až po provedené redukci dynamiky. To znamená, že zesilujeme již nově upravený poměr nejhlasitějších a nejtišších míst. To přináší do zvuku více skrytých detailů a s tím spojený pocit energičnosti.
Nastavení:
– **Attack**: Pomalý (30-100 ms) pro zvýraznění nástupu nebo rychlý (1-10 ms) pro jeho potlačení.
– **Release**: Střední až rychlý (50-200 ms) pro kontrolu sustainu a celkové energie tracku.
– **Ratio**: Střední až vysoký (4:1 až 10:1) pro výraznější efekt tvarování.
3. „Prolepení“ mixu
Třetí způsob jak kompresor použit je tzv. „prolepování“ V tomto případě také mluvíme o technice s názvem Buss komprese. Jedná se o použití kompresoru na celý mix z důvodu jemné redukce dynamiky, která se projeví jako zplastičnění a spojení celého mixu dohromady.
Zpravidla v tomto případě používáme kompresory s neutrálními zvukovými vlastnostmi (VCA kompresory), jejichž práce není tak slyšitelná jako u jiných typů kompresorů. Tyto kompresory zapojujeme tak, že upravují celý mix, zpravidla v master výstupu mixu. Kompresor zde pomáhá provázat celý mix, zvyšuje jeho soudržnost a kompaktnost.
Nastavení:
– **Attack**: Střední až pomalý (10-30 ms) – umožňuje průchod transiencí a podporuje přirozený pocit mixu.
– **Release**: Střední až pomalý (100-400 ms) – pro hladké spojení tracků a soudržný zvuk.
– **Ratio**: Lehký až střední (1.5:1 až 4:1) – poskytuje dostatečnou kontrolu bez přílišného zásahu do dynamiky.
Video
Kompresor v mixu:Tři základní důvody použití