MIKROFONY Ve Studiu – 3 ZPŮSOBY Jak NASTAVIT Mikrofony – (Část 2)
MIKROFONY Ve Studiu – 3 Způsoby jak nastavit mikrofony. Jaké možnosti máme při hledání ideálního spotu mikrofonu vůči zdroji zvuku? 3 Možnosti jak nahrát každý zvuk tak, aby seděl ideálně v mixu. 2 Část minisérie Mikrofony ve studiu
3 způsoby jak nastavit mikrofon
V první části série jsme se bavili o tom co mikrofon je a jak v základu pracuje. Také jsme se podívali na 3 základní konstrukční varianty.
V druhé části se podíváme na to, jak můžeme pracovat s mikrofony, tak aby jsme získali ideální sound pro záznam.
Správné místo
Část nahrávání, kdy zaznamenáváme jednotlivé zvuky je klíčová pro dokončení celé nahrávky. Je to jednoduché – to co nahrajeme je materiál se kterým pracujeme až do konce. Proto je důležité věnovat této části vzniku nahrávky nejvyšší pozornost.
Klíčem k úspěchu je nalezení správného místa pro umístění mikrofonu.
Co tím myslím?
Při práci s mikrofony zvažujeme 2 věci.
1.Jaký zvuk vychází z nástroje – z jeho částí a jaký tvoří celkový sound.
2.Jaký typ zvuku potřebujeme v kontextu celé nahrávky.
Např. chceme nahrát akustickou kytaru.
Víme, že pokud nastavíme mikrofon proti 12 poloze na krku kytary, získáme ostřejší, perkusivnější zvuk. Pokud dáme mikrofon více vůči tělu nástroje, zvuk bude středobasový a více hutný. Většina akustických nástrojů tvoří svou barvu souzvukem těchto částí.
Nastavení mikrofonu řídíme také kontextem nahrávky. Pokud budeme nahrávat kytaru do rockové, husté aranže, chceme více perkusivních zvuku ze strun a méně těla, které by se v mixu stejně ztratilo. Pak nastavíme mikrofon proti krku nástroje.
Pokud je kytara hlavní nebo důležitý nástroj pro aranžmá písně – nastavíme mikrofon tak, aby jsme získali více vyvážený sound.
Správná vzdálenost
Druhý důležitý prvek je vzdálenost od zdroje zvuku. Pro představu jak se bude mikrofon chovat, přemýšlejte o něm jako o baterce, kterou svítíte na zdroj zvuku.
Čím blíže u zdroje zvuku jsme, tím menší výseč nástroje snímáme. To může přinášet detailní, ale nepřirozeně úzký sound.
V domácím studiu zpravidla volíme strategii snímání více zblízka kvůli špatné akustice.
Čím dále od zdroje jdeme, tím širší část nástroje snímáme a zpravidla to přináší více vybalanocovaný, přirozený zvuk.
S větší vzdáleností ale roste také podíl ambience. Do záznamu se dostává více odrazů a nepřímého zvuku. To může být v dobré akustice vhodné, ale v domácím studiu jsme zpravidla omezeni a dozvuku dodáme až v mixu.
Správný úhel
Poslední změnu v nastavení můžeme provést změnou úhlu mikrofonu. Není žádné pravidlo, že mikrofon musí být vždy kolmo membránou vůči zdroji. Někdy nalezneme správný bod i vzdálenost, ale stále se do mikrofonu dostávají frekvence, které jsou nějak rušivé. Např. sykavky u zpěvu.
Pak můžeme mikrofon otočit mimo osu a tak tyto frekvence lépe kontrolovat.
Jak najít správné místo pro mikrofon?
Při nastavení a hledání správného soundu je vždy třeba experiment. Je důležité vědět jakého zvuku chceme dosáhnout. Čím lepší představu máme, tím lépe budeme schopni najít správnou pozici pro mikrofon.
Při nastavování postupujeme tak, že nastavíme mikrofon, nahrajeme vzorek a poslechneme si ho. Poté změníme nastavení a zopakujeme celý proces. Takto vytvoříme více vzorků a srovnáme si je. Tak nalezneme ideální řešení.
Možnost je také vzít si rovnou sluchátka, měnit pozici mikrofonu a slyšet jak se zvuk změní. Pokud nemáme přes sebou příliš hlasitý zvuk, je tato metoda nejrychlejší.
Video
CELÁ SÉRIE MIKROFONY Ve Studiu – 3 ZPŮSOBY Jak NASTAVIT Mikrofony – (Část 2)