MIKROFONY Ve Studiu – Základy práce s Mikrofony (Část 1)

MIKROFONY Ve Studiu – Základy práce s Mikrofony (Část 1)

Co je mikrofon a jak ho v domácím nahrávacím studiu použít? Jaká je základní filozofie použití mikrofonů? Základy použití mikrofonu a jaké rozdíly jsou mezi Kondenzátory, dynamikami a páskovými mikrofony.1 Část minisérie Mikrofony ve studiu.

Co je Mikrofon?

Pokud budeme přemýšlet o podstatě toho co mikrofon dělá, můžeme si ho představit jako převodník jednoho druhu energie na druhou. Měníme energii akustickou na energii elektrickou. Již z podstaty, tento převod není nikdy 100%. Žádný mikrofon nedokáže zvuk přenést zcela identicky. Jakékoliv technické řešení přináší jistou nedokonalost a zkreslení při snímání zvuku mikrofonem.

Je důležité chápat, že mikrofon vtiskne zvuku vlastní „názor“. charakter či barvu. To není nutně chyba a tuto vlastnost využíváme kdekoliv se zvukem pracujeme.

Ucho bez mozku

Představte si následující situaci. Sedíte v restauraci a vedete rozhovor s někým naproti. Okolo vás je běžný restaurační ruch. Váš mozek dokáže odfiltrovat okolní ruch a soustředit se pouze na obsah hovoru. Když stejnou situaci nahrajme přes mikrofon získáme zcela odlišný obraz. Zvuk bude slitý a plný okolního ruchu. mikrofon prostě zaznamená vše dle intenzity hluku.

Proč je to důležité?

Protože nás tento příklad učí, že mikrofon snímá zvuk jinak než náš sluchový aparát.

Mikrofonu musíme ukázat co má slyšet.

Toto jednoduché pravidlo je podstatou práce s mikrofony. Jako zvukaři se musíme naučit nalézt nejlepší umístění mikrofonu vůči zdroji zvuku.

Mikrofon je tedy něco jako ucho bez mozku. Mikrofon si neumí selektivně vybrat co má „slyšet“. To musíme udělat ve studiu my vhodným postavením mikrofonu vůči zdroji.

3 Základní konstrukce

Mikrofony se liší konstrukcí. V domácím studiu používáme tyto tři možnosti:

1. Kondenzátorové mikrofony

Tento mikrofon obsahuje dvě destičky, membrány, které jsou nabité opačným el nábojem. Akustická energie vychyluje jednu membránu vůči druhé. Změny v napětí se dále interpretují jako signál. Tento mikrofon je nejvíce citlivý a má největší přesnost v přenosu frekvencí. Pro jeho fungování je třeba použít fantomové napájení. Použijeme ho např. u natáčení zpěvu, akustických nástrojů a ambience místnosti.

2. Dynamické mikrofony

Dynamiky mají těžší membránu. Ta je zatížená kovovým kroužkem. Celý tento aparát je nasazený na magnetu nad kterým celý aparát membrány kmitá. Z podstaty, tyto mikrofony mají pomalejší odezvu a jsou obecně temnější než kondenzátory. Tyto mikrofony vydrží velké akustické tlaky a nevyžadují další napájení. Využití mají také široké – hlasité signály jako kytarová komba, bubny, dechové nástroje atd.

3. Páskové mikrofony

Třetí možností jsou tzv. ribbon nebo-li páskové mikrofony. Ty jsou bližší dynamikám. Liší se tím, že místo membrány je v nich použitý tenký proužek kovu. Ten slouží jako membrána. Tento mikrofon má temný a kulatý zvuk. Je také křehký a je třeba dávat pozor na otřesy, stejně tak na nechtěné zapnutí fantomu, které by mohlo tento mikrofon zničit. Tyto mikrofony nejsou zpravidla volbou č.1. Nicméně představují skvělou alternativu.

Skvěle se hodí tam, kde potřebuje zaoblit ostré signály, např. vokál se sykavkami nebo příliš agresivní činely.

Video

Celá SÉRIE MIKROFONY Ve Studiu – Základy práce s Mikrofony (Část 1)

SHARE IT:

Comments are closed.