14 tipů jak nahrát elektrickou kytaru v domácím studiu
Elektrická kytara je stále jedním ze základních zvuků v současných nahrávkách. Často je to právě zvuk kytary, který určuje rozeznatelnou značku kapely nebo interpreta. Jak nahrát kytaru co nejlépe v domácím studiu si přiblížíme v tomto postu.
Kytara ve studiu
Dosáhnout dobrého zvuku kytary v náhrávkách není vždy snadné. Kytara která zní dobře při živém hraní nemusí vyznít stejně dobře v nahrávce. V následujícím článku vám dám 14 tipů jak dosáhnout co nejlepšího výsledku.
Příprava nástroje
Dříve než nahrajeme první notu, musíme nástroj na práci ve studiu připravit. Samozřejmostí jsou nové struny a seřízení nástroje tak, aby ladil i v oktávách. Odstranění všech nežádoucích zvukových příměsí, které se mohou v signálu objevit.
O tom jak kytaru do studia připravit jsem si povídal s kytarářem Petrem Stehnem
Amp nebo simulace?
První otázka bude, zda budeme nahrávat tradičně, tedy mikrofonem snímat aparát nebo zda použijeme simulaci aparátu. Pro domácí studio je logičtější volba použití simulace. Nemáme problém s hlukem a zůstává nám možnost se zvukem dále pracovat. Nicméně, každý kytarista potvrdí, že pocit ze hry na živý aparát je jedinečný. A i když jsou simulace aparátů stále přesvědčivější, živě hrající aparát nám dává zpětnou vazbu, kterou u simulace nenajdeme.
Nahráváme Amp
Tip 1 – Použijte kardioidní dynamický mikrofon
Pokud se rozhodneme pro nahrávání živého aparátu, použijte kardioidní dynamický mikrofon. To má dva důvody.
Kardioda nezaznamenává tolik zvuku ze stran a zezadu. Tím eliminuje vliv špatné akustiky v domácím studiu.
Dynamický mikrofon je méně citlivý na vysoké frekvence. Kytara je středový nástroj a tak můžeme tyto frekvence „zjemnit“ volbou mikrofonu. Většinou tyto frek. nepotřebujeme v kontextu mixu. I proto je zbytečné použití kondenzátoru, který tyto vysoké frekvence neodfiltruje.
Mikrofonní klasikou pro kytaru je Shure SM57. Tento mikrofon příjemně prokresluje středové frekvence a zároveň je cenově dostupný.
Tip 2 – Nastavte mikrofon blízko k aparátu
Pozice pro umístění mikrofonu by měla být v co nejbližší vzdálenost od reproduktoru. Tak omezíte odrazy z místnosti. Vzdálenost od cca 2 do 10 cm od mřížky nebo plátna aparátu je většinově ideální.
Použití dvou mikrofonů
Pokud máme k dispozici více mikrofonů, můžeme je použít. Buď jako informaci o prostoru, tedy použijeme mikrofon ve větší vzdálenosti a zaznamenáváme zvuk i s odrazy. Nebo použijeme druhý mikrofon v jiné pozici blízko reproduktoru pro jinou barvu.
Smyslem je mít více barev, které můžeme v mixu míchat v různém poměru. Pokud se rozhodneme pro více mikrofonů, je třeba dofázovat mikrofony k sobě.
Použití více mikronů je ale krok navíc a není to nutná podmínka pro dobrý zvuk kytary.
Tip 3 – Upravte pozici mikrofonu ve vztahu k reproduktoru
Kromě vzdálenosti mikrofonu od aparátu (viz bod výše) můžeme s mikrofonem pracovat jinak.
Nejdříve zjistíme, kde se nachází střed reproduktoru. Vezmeme mikrofon a pohybujeme s ním od středu na okraj reproduktoru. Tuto akci nahrajeme a pak posloucháme jak se zvuk mění. Zvuk na středu bude více jasný a agresivní. Naopak na okrajích bude kulatý a méně ostrý.
Pokud najdeme správné místo ale nejsme stále zcela spokojení, můžeme použít i různé úhly mikrofonu. Mikrofon nemusí být nastaven pouze kolmo k mřížce ale můžeme ho nastavit v úhlu. Tím můžeme ještě korigovat barvu zvuku.
Ptejte se jaký je účel nahrávaného partu, jak bude fungovat v kontextu celého mixu.
Jedná se o sólový nebo nosný part ? Pravděpodobně ostřejší zvuk bude lepší. Naopak jedná se o doprovodný part? Trochu temnější zvuk bude lepší volba. Hraje kytarista v nízkých polohách? Ostřejší zvuk patrně pomůže odstranit zahuhlanost v nižších polohách. Naopak, hraje kytarista ve vysokých polohách? Kulatější zvuk pomůže lépe zasadit daný zvuk do kontextu mixu.
Experimentujte a nespokojte se s první volbou. Používejte mikrofon jako první stupeň ekvalizace v mixu.
Tip 4 – Najděte nejlepší zvuk na aparátu
Nastavte co nejlepší zvuk na aparátu a nástroji. Použijte všechny prostředky které máte k dispozici a udělejte zvuk co nejlepší ještě dříve než ho vůbec zaznamenáte. Můžete mít tendence začít nahrávat co nejrychleji, ale vaším cílem by mělo být nastavit vše tak aby to hrálo co nejblíže vaší představě. Nenechávejte rozhodnutí o barvě zvuku na později.
Tip 5 – Změňte zvuk při overdubech
Je běžné, že stejný part se nahrává vícekrát. Např. doprovod kytary se nahraje dvakrát a umístí napravo a nalevo v panoramě.
Vynikající způsob jak zvětšit separaci těchto zvuků je změnit trochu zvuk při opakovaném nahrávání. Změňte něco v nastavení. Tónovou clonu na kytaře. Zvolte jiný snímač. Polohu mikrofonu. Rozdíly, které tak mezi party vzniknou vnímáme jako větší šířku ve stereu.
Tip 6 – Použijte méně zkreslení než na živo
Zkreslení zní jinak na živém aparátu a v nahrávce. Živě hrající aparát i s velkým zkreslením zní dobře. Ale v mixu mohou hodně zkreslené kytary zabírat příliš mnoho místa. Použijte menší míru zkreslení při nahrávání. Pokud se ukáže že je kytara zkreslená málo, můžete si pomoct ještě pomocí plugin. Příliš zkreslený zvuk ale již nezměníte.
Tip 7 – Nahrávejte s dostatečným odstupem
Stejně jako u jiného zvuku, při záznamu musíme dbát na to aby se nám zvuk nepřebuzoval na vstupu převodníku. Není zkreslení jako zkreslení. To které vzniká při přebuzení vstupu převodníku v záznamu nechceme. Nastavte gain převodníku tak, aby maximální zvuková špička nepřecházela před dvě třetiny měřáku. Zkreslený zvuk kytary je v podstatě komprimovaný a není tak dynamický. Ale např. funky part hraný na čistý zvuk bude mnohem více dynamičtější. Hlídejte si vstupní hodnotu signálů a mějte dostatečný odstup před digitálním zkreslením.
Nahráváme kytaru DI
Pokud se tedy rozhodneme nahrát kytaru rovnou s tím, že použijeme simulaci, některé tipy platí stejně jako v případě klasického záznamu. Ještě k nim přidám několik dalších
Tip 8 – Použijte DI Box
Dříve než začneme nahrávat, chceme mít co nejlepší výchozí materiál. Kytara není stejný zdroj jako mikrofon.(Míněno elektricky) I když převodníky mají připravené vstupy právě pro připojení kytary, může se vám objevit ve studiu různé brumy atd. Je dobré mít po ruce DI Box a tím případné nedostatky korigovat.
Tip 9 – Použijte své analogové efetky
Virtuální zesilovač můžete brát jako reálný. Pokud používáme reálný zesilovač, většinou ho propojujeme s efekty, které umisťujeme před zesilovač nebo do jeho efektové smyčky. Použijte stejný řetězec jaký používáte. Zapojte vaše efekty a rozšiřte paletu zvuků, tak jak jste zvyklí je používat naživo.
Tip 10 – Nahrajte DI zvuk a „Re-Ampujte“ ho
Velkou výhodou DI zvuku (tedy přímého zapojení kytary do převodníku) je možnost použití techniky s názvem Re Amping. Ta v analogovém pojetí znamená, že vyšleme zvuk zpět do komba, upravíme, sejmeme mikrofonem a zpět nahrajeme do software. Simulace kytarových aparátů nám to zjednodušují. Tyto úpravy můžeme dělat pouhým klikáním myši a výběrem virtuálního aparátu.
Nevýhodou je, že tak odsouváme rozhodnutí o podobě zvuku až na mix. Jsem zastáncem aby jsme měli jasno jak bude zvuk kytary vypadat co nejdříve v celém procesu nahrávání. Můžeme se dostat do situace, kdy proklikáváme všechny možné presety a ztrácíme drahocenný čas. Tak jako tak se musíme někdy rozhodnout jaký zvuk bude. Čím dříve to uděláme, tím více se můžeme soustředit na samotnou performanci daného partu.
Kytara v mixu
A v poslední části článku, ještě několik tipů pro mix kytary.
Tip 11 – Použijte Low-Pass Filter
I když použijeme dynamický mikrofon, zbude nám v signálu často příliš mnoho vysokých frekvencí. Ty dělají zvuk kytary příliš ostrým a je dobré je odfiltrovat.
– Získáme tím místo pro vokály a činely, které se v těchto frekvencích pohybují
– Virtuální aparát bude znít více realisticky
– Odstraníme tak ostré, řezavé frekvence, které nejsou ve zvuku kytary příliš příjemné
Začněte zvuk filtrovat někde mezi 12kHz- 14kHz. Najděte ideální nastavení v kontextu mixu. Nechceme kytaru neživou a zahuhlanou. Ale lépe kontrolovahý Hi- end zasadí kytaru lépe do celého mixu.
Tip 12 – Použijte High-Pass Filter
Pokud se ocitneme na opačné straně frek. spektra je kytara také vhodným kandidátem pro odfiltrování. Většina kytarových zvuků obsahuje nadbytečné brumy a jiné parazitní zvuky, které zvuk zhoršují. Navíc příliš mnoho basů a nižších středů zvuk kytary zahuhlávají. Běžně naladěná kytara hraje do cca 80 Hz. My můžeme ale odfiltrovat kytary výše. V závislosti o jaký typ zvuku se jedná můžeme kytaru odfiltrovat klidně od 200 Hz níže.
Zvuky, které mají funkci výplně můžeme odfiltrovat více. Např. akustickou kytaru, která má spíše doprovodný, perkusivní charakter.
Tip 13 – Zkuste přidat saturaci
Lehký dotek saturace může pomoct zasadit track lépe do mixu. Stejně jako low pass filter, zaoblíme zvuk kytary. Saturace dodá zvuku více vřelosti a určité vyhraněnosti.
Tip 14 – Použijte Delay s velmi krátkým časem dozvuku
Poslední tip – pokud chcete zvuk kytary „nafouknout“ a obalit ho prostorem, který nepůsobí rušivě můžete použít místo reverbu delay s velmi krátkým časem dozvuku. Nejedná se tedy o delay jako efekt, který „opakuje“, ale o způsob jak vytvořit u kytary pocit prostoru jinak než reverbem.
[su_divider divider_color=“#000000″ link_color=“#feaa2c“ size=“1″]
Stáhněte si zdarma Ebook o nahrávání v domácím nahrávacím studiu!
14 tipů jak nahrát elektrickou kytaru v domácím studiu