4 Pilíře mixu – 2. Prostor (Panorama)
Panorama je druhý zásadní prvek pro dobrý mix. V seriálu 4 Pilíře mixu – 2. Prostor (Panorama) si vysvětlíme, že panorama je v podstatě horizontální fader hlasitosti. Jak panoramu nastavit a jaké pravidla má?
V prvním díle seriálu 4 Pilíře mixu jsme si vysvětlili proč je důležitý fader. Druhým důležitým nastavením je definice prostoru. K té používáme panoramu.
Doleva nebo doprava?
Základní funkce ovladače panoramy je jednoduchá. Umožňuje nám umísit zvuk v libovolné pozici ve stero poli. Vytváříme vjem, že zvuk se nachází v konkrétním místě v jednom či druhém monitoru a v prostoru mezi nimi. V zásadě přesunutí na jednu stranu zvuk na straně opačné ztlumí a naopak.
Panorama = prostor
Přesunutí zvuku mimo střed panoramy vytváří větší pocit prostorovosti. Pokud by jsme nechali všechny ovladače uprostřed, je mix v podstatě mono. Pro vytvoření širšího prostoru v mixu umístíme jednotlivé zvuky i mimo střed mixu.
Panorama = separace
Rozhozením jednotlivých zvuků nevytváříme jen pocit prostoru, ale jednotlivé zvuky od sebe separujeme. To je velmi důležité pro srozumitelnost nahrávky. Obzvláště u zvuků v podobném frekvenčním rozmezí je to důležitý způsob vyčištění mixu.
3 Pravidla Panoramy
Pro rozmístění zvuků v panoramě můžeme použít 3 pravidla:
1. Hlubší zvuky na střed
U většiny mixů se setkáme s tím, že basové informace jsou v centru panoramy. Čím výše je zvuk posazený, je možné ho umísit dále od středu panoramy.
Proč tomu tak je?
Basy potřebují součinnost obou monitorů pro větší srozumitelnost s konkrétnost. Nahrávky, které mají basové informace mimo střed panoramy, zní nevybalancovaně. Proto zpravidla nalezneme u většiny nahrávek basy uprostřed mixu.
2. Důležitější informace na střed
Podobně jako u basů, chceme u nejvíce důležitých informací v nahrávce jistotu, že budou srozumitelné. Představme si běžnou poslechovou situaci, kdy posloucháme nahrávku např. v autě nebo z beden. Málokdy sedíme přesně uprostřed tohoto poslechového pole. Jsme většinou blíž k jedné či druhé bedně, případně se hýbeme mezi nimi.
Proto umístíme nejdůležitější informace v mixu na střed. Zpravidla to bývá zpěv nebo sólové nástroje.
3. Pravo – levá rovnováha
Výše se zmiňuji o tom, že panorama je skvělý nástroj pro separaci. Je důležité vybalancovat mix nejen v hlasitostech (fadery) ale v pravo – levém rozložení. Např. pokud máme na jedné straně hi-hat a na stejné straně tamburínu, budou se nám zvuky překrývat. Ani jeden ze zvuků nebude mít své místo a bude nekonkrétní. Pokud nástroje v panoramě rozdělíme získáme lepší definici každého z nich.
Možnosti nastavení
Panorama nám umožňuje definovat šířku mixu a tím vytvářet velmi široký či užší „intimnější“ pocit. Nálada a žánr si říká o jiné nastavení. U moderních nahrávek se setkáváme s velmi širokým nastavením prostoru, ale např. u nahrávek s jemnější či řidší aranží můžeme volit panoramu užší.
Vějíř
Rozložení tzv. do vějíře je nastavení jednotlivých pozic panoram od okrajových částí postupně až ke středu. Hledáme spoty pro jednotlivé zvuky a rozestavujeme na všechny možné pozice v panoramě.
L-C-R
Oblíbenou možností je použití pouze 3 poloh. Left – Center – Right. Tedy zcela vlevo – uprostřed – zcela vpravo. Takto nastavený mix bude znít velmi široce a je velmi efektní.
Příliš mnoho stereo stop = úzký mix
Častou chybou je snažit se o široký mix pomocí příliš vysokého počtu stero stop. Pokud začneme vrstvit příliš mnoho stero informací, celý mix se naopak zúží. V předešlém dílu o faderech jsme si vysvětlili, že v jeden moment lze vnímat maximálně 3 elementy mixu. Podobné je to se stero informacemi. Pokud zní v mixu více než 3 stero stopy najednou, je třeba některé tracky posunout mimo střed nebo je zúžit.
Video
4 Pilíře mixu – 2. Prostor (Panorama)