Nahrávejte jako šéf!

Nahrávejte jako šéf!

Máte rádi kuchařskou reality show se Zdeňkem Pohlreichem? Katan českých kuchařů svým nenapodobitelným způsobem vniká do zákoutí gastroprovozů, kde napravuje léty zavedené mýty. Ať již Vás tyto pořady baví či nikoliv, jde si z něj vzít poučky i pro nahrávání.

Pokud máte šéfa nakoukaného, tak asi víte, že velký důraz dává na kvalitu a čerstvost základních surovin. Pokud máte v lednici týden starou zeleninu, dá se těžko předpokládat, že z takové suroviny vyrobíte čerstvý salát.

Jaká je souvislost s nahráváním ?

Zvukaři používají anglickou frázi: „Fix in the Mix“ – „Opravíme to (až) v mixu“. Popisuje se tím fenomén, kdy při nahrávání nevěnujeme dostatečnou pozornost samotnému zdroji zvuku a jeho záznamu. Spoléháme na možnosti dodatečné editace v nahrávacích programech.

Ať se nám to líbí či ne, moderní technologie z nás dělají lenochy. Pokřivují náš přístup k nahrávání. Tato „Fix in the Mix“ mentalita nás zbavuje tlaku okamžitě se rozhodovat. Zvykli jsme si spoléhat se na technologie, které dohání nedostatky vznikající během nahrávání. Odkládáme tak důležitá rozhodnutí o zvuku nahrávky na později.

Jistě znáte věty jako:

„Ten zvuk kytary doděláme v mixu“.

„Nevadí že je to nerytmické,vyeditujeme to v mixu“.

„Nevadí že to neladí, doladíme to pomocí software“.

„Ten mikrofon ke kytarovému kombu tam nějak dáme, a dotáhneme to později“.

… a nespočet dalších

Zní vám to povědomě?

Neodkládejte rozhodnutí na později

Pokud se vrátíme v čase do dob analogového nahrávání, kdy byl čtyřstopý záznam novinkou, byl celý nahrávací proces soustředěný právě na samotný náběr. Díky omezenému počtu stop, se museli nahrané stopy předmíchávat tak, aby se uvolnili volné stopy pro další nástroje. To znamenalo mít co nejasnější představu o tom jak bude výsledná nahrávka vypadat ještě před nahráním první noty. Samotný záznam byl již formou mixu. Rozhodování o tom jak má nahrávka vypadat se nemohlo odkládat na později.

Nahrávejte správně od zdroje!

Stejně jako v naší analogii s vařením i v nahrávání platí, že rozhodujícím faktorem pro kvalitu výsledného produktu je zdrojová surovina. Věnujte proto maximální soustředění právě samotnému záznamu. Nahrávání se děje pod časovým tlakem a tak se tato fáze často zkracuje na minimum.

Pokud věnujete např. o 10 minut více nastavení mikrofonu k vašemu kombu, tak aby šel do záznamu zvuk v co nejhotovější podobě, ušetříte si tím hodiny sezení u samotného míchání.

Pokud vaše akustická kytara má půl roku staré struny, nemůžete očekávat stejně plný zvuk jako když dáte na kytaru struny nové. Vyměňte je před nahráváním.

Sfázování mikrofonů na overheadech bubnů je další z příkladů. Není to sice tak zábavně jako nastavování vašich pedalboardů, ale pro zvuk bicí soupravy je to klíčové.

Výčet podobných věcí je nekonečný.

Snažte se o co nejlepší tracky již během záznamu, aby jste měli co nejkvalitnější výchozí materiál a tak mnohem jednoduší práci při mixu.

Jaká je vaše zkušenost? Napište do komentářů která část nahrávání je pro Vás nesložitější.

SHARE IT:

Leave a Reply