Nemáte na vybavení studia? Vytvořte z toho svou výhodu!
Jedním z největších problémů jak začít s nahráváním může být nedostatek peněz na vybavení. Takový stav můžeme využít jako svou výhodu. Omezené možnosti ve vybavení studia nám dávají jiný benefit – rozvíjení kreativity.
Práci v domácím studiu provázejí různá omezení. Nemáme dost času. Nemáme dostatečně vhodný prostor. Nemáme vysněné vybavení.
Přesto to můžeme využít jako vlastní výhodu.
K tomuto postu mě inspiroval následují rozhovor režiséra Jana Hřebejka na DVTV. Ukazuje, že i ikonický film jako jsou Pelíšky mohl vzniknout s omezeným rozpočtem.
Cca v čase 20:00 padne otázka:
„Jaká ze scén vznikla improvizací a jaká ze scén bylo nejtěžší natočit? “
Po popisu scény o pití hořících panáků přijde řeč jak byl natočený vpád ruských vojsk v roce 1968. Jan Hřebejk popisuje, že neměli dostatečný rozpočet na natočení scény s reálnou vojenskou technikou a nechtěli řešit situaci použitím archivních materiálů. Nakonec se rozhodli použít hračku na lampu s motivem letadel.
Režisér Hřebejk to v čase 21:30 – 22:45 komentuje:
„Udělali jsme na tom ten osmašedesátý a to byl takový příklad jak nás finanční nouze
donutila udělat lepší řešení. “
Zmíněná scéna je zde:
Ať jste či nejste příznivci tohoto filmu, je jisté že to je jeden z nejoblíbenějších českých filmů.
Tato část rozhovoru je krásnou ukázkou toho jak ekonomické omezení podpořilo kreativitu.
Kreativita ve studiu
Digitální zpracování zvuku změnilo vše.
Dnes můžeme nahrát skladbu ve svém obýváku, můžeme ji zdarma distribuovat ze svého obýváku, budovat komunitu fanoušků z obýváku, prodávat hudbu digitálně z obýváku, případně postavit vlastní byznys na našich hudebních aktivitách přímo z obýváku.
Nikdy v historii nebyli hudebníci (včetně zvukařů) v pozici větší svobody než dnes. S nástupem internetu můžeme působit doslova celosvětově.
Podobná situace platí pro vybavení studia. Možnosti jak začít s nahráváním jsou dnes bezprecedentní. Vybavit si studio základní technikou dnes stojí zlomek toho jaké byly pořizovací ceny před pár lety. Vybavení je dostupné jako nikdy předtím. Je v tom ale nebezpečí, že se začneme orientovat na jiné věci než tvorbu samotnou.
Berte omezení ve studiu jako výhodu.
Např. pokud vlastníte pouze dva mikrofony, je rozhodnutí který z nich kdy použít snazší než pokud jich vlastníte 10.
Podobné je to s pluginy – pokud máte na výběr např. 10 ekvalizérů, není možné se v podmínkách domácího studia naučit ovládat tyto software všechny.
Pokud tedy svůj čas strávíme výběrem nástrojů a neustálým zkoušením nových, omezí to kreativní proces jako takový.
Omezení = Soustředění
V současnosti máme více možností výběru než jsme schopni zvládnout. To platí i v domácím studiu. Omezování je vnímáno negativně, ale paradoxně je to účinná strategie v domácím studiu. Zvolte parametry a tvořte v daném rozpětí. Fotbalové hřiště má také omezení – představte si hru na hřišti bez postranních čar.
Znáte Parkinsonův zákon ?
“Každá práce trvá tak dlouho, kolik je na ni k dispozici času“.
To znamená, že pokud máme na věc týden, bude věc trvat týden. Pokud máme na věc 1 hodinu, uděláme věc za 1 hodinu.
Vtip je v tom, že čím vymezenější pole máme, tím více se musíme soustředit na podstatu věci. Přepneme do kreativního módu a začneme eliminovat věci, které nejsou pro výsledek důležité.
Je to v podstatě variace na oblíbené rčení, že nejlepší inspirací je termín.
Definujte velikost svého plátna
Nezastavujte se na zbytečných detailech – soustřeďte se na podstatné věci – “ na velká vítězství“ vyznění celé skladby. Na celkovou vyváženost základních složek mixu.
Správné umístění mikrofonu, dobrou aranž, o co nejlepší verze tracku. V mixu na hlasitost, panoramu, ekvalizaci a kompresi.
Pokud budete řešit půl hodiny nastavení tracku hi hatky nebo tamburíny, není to účelně vynaložená energie.
Nevnímejte tento post jako radu, že nemáte zkoušet ve studiu nové věci. Experimentování je ve studiu velmi důležité a pokaždé by jste měli zkusit něco nového. Ale vycházejte z toho, že se nejdříve naučíte ovládat to co máte již k dispozici. Stejně tak nechci říct, aby jste neřešili detaily.
Vědomé omezení vašeho „hřiště“ vám pomůže k tomu nejdůležitějšímu – dokončení vašeho projektu. Můžete tedy otočit nedostatek financí na vybavení studia ve svou výhodu. Užší pole vás nutí k větší kreativitě. A to může přinést velmi pozitivní a nečekané výsledky ve vaší studiové práci.
Nemáte na vybavení studia? Vytvořte z toho svou výhodu!