Směrování Signálu v Cubase
Routing nebo li směřování signálu skrz nahrávací software je důležitá část nastavení, kterému by jsme měli rozumět. Jak dostat signál skrz Cubase kam potřebujeme? Jakým způsobem funguje spojení zvukové karty a nahrávacího software? Jak zapojit FX stopy, Grupy, Aux a co je Buss?
Směrování Signálu v Cubase
Podobně jako v analogovém mixu, zvuk putuje skrz nahrávací software určitým směrem od zdroje k výstupu z daného systému. Možnost zaslat signál určitým směrem nebo do určitého bodu je při úpravách zvuku klíčové.
Porozumět tomu jak lze v DAW zvuk routovat je zásadní pro vytvoření struktury celého mixu. Praxe je u každého DAW odlišná, rozdílu mezi Cubase a Protools jsem se věnoval v tomto videu.
Jak funguje směřování signálu v Cubase?
Zvuková karta – Cubase
Směřování signálu vnímám ve dvou vrstvách:
1. Cubase + zvuková karta
2. Směřování signálu v mixu Cubase
Pokud chceme spojit vstupy převodníku s konkrétní stopou, je třeba tyto cesty nadefinovat. Samozřejmě nejdříve spojíme Cubase se zvukovkou pomocí driveru.
Cubase nám nabízí dvě možnosti. Systém Studio Connections – (otevřeme klávesovou zkratkou F4). Toto centrum používáme k propojení s jakýmkoliv externím zařízením a Cubase, nejen tedy se zvukovou kartou.
Cubase má systém tzv. Bussů. To jsou cesty, které si nadefinujeme jako spojnice mezi fyzickým vstupem převodníku a konkrétní stopou v projektu.
Druhou možnost představuje možnost spojit stopu s vstupem převodníku přímo při jejím zakládání.
Routing v mixu
V cubase jsou v zásadě 3 druhy stop.
Audio –(Audio přijímají i odesílají)
Midi – Audio (Přijímají Midi – odesílají Audio)
Systémové tracky – (Zvuk ani nepřijímají ani neodesílají)
V Cubase je přemýšlení o toku signálu více méně „jednosměrné“. Tedy signál směřujeme od vstupu, přes další možné odbočení (Grupy, FX stopy) k master výstupu. Jak signál nastavit ukáži ve videu.
Video
Směrování Signálu v Cubase