Zvuková karta nebo digitální mix?
Zvuková karta nebo digitální mix? Které řešení je vhodnější pro domácí studio? Jaké výhody a omezení nabízejí obě řešení v nahrávacím studiu? Co přesně je digitální mix? Čím se liší digitální mix od zvukovky a co je naopak stejné?
ŽIVĚ s oTomanem!
Ve čtvrtek 8.6.2023 od 20:00 budu pořádat živé vysílání Otázek a Odpovědí s oTomanem. Přijďte se zeptat na cokoliv co vás o zvuku v domácím studiu zajímá.
Vysílání proběhne na Youtube zde.
Vaše otázky mi můžete položit při přímo při vysílání.
Nebudete mít čas?
Nevadí. Pošlete mi otázky předem přes tento formulář a podívejte se na záznam vysílání později.
Zvukovka vs digitální mix
Technologický vývoj přináší ve studiu změny chápání práce s vybavením, které jsme roky vnímali jedním způsobem. Do této kategorie patří i digitálním mixy. Mix vnímáme jako nástroj pro distribuci a úpravu signálu při živém hraní. Ve studiu je to v podstatě stejné.
Pokud, ale přidáme k mixu USB rozhraní, získáváme tak digitalizaci zvuku v mixu. Tím se mix přibližuje k zvukové kartě. Je, ale výhodné použít digitální mix ve studiu jako převodník?
Co je digitální mix?
Definice digitálního mixu může být trochu matoucí. To že mix má USB výstup z něj nedělá plně digitální zařízení. Jednodušší zařízení mají v sobě „vložený“ převodník, který můžeme použít pro převod signálu do digitální podoby.
Skutečně digitální jsou jen větší systémy. To znamená, že zvuk je převeden do digitální podobny hned na začátku a je celý upravován v digitální podobně. U menších mixů se jedná o analogové zařízení s digitálním výstupem.
Protože se, ale stávají USB rozhraní běžnou součástí i menších mixů, dají se použít ve studiu? Mixy se tak přibližují funkčně ke zvukovým kartám.
Základní rozdíl je že mixy jsou víceúčelové zařízení, zvukové karty jsou nástroje pro jeden konkrétní úkol.
Základní rozdíly jsou:
Převodníky umožňují nahrát a přehrát zvuk do počítače.
Používáme je ve spojení s DAW.
Podstata převodníku je v převodu zvuku z analogové do digitální formy a zpět.
Jednodušší převodníky neumožňují další procesing zvuku.
Mixy slouží k distribuci signálu od zdroje do finální destinace.
K zvukové úpravě jednotlivých signálů.
Celá problematika se trochu komplikuje tím, že dražší mixy mají větší možnosti než základní modely.
Základní mixy s USB digitálním připojením
Nejjednodušší mixy s USB výstupy mají zpravidla 2 – 4 vstupy. Základní processing zvuku (který se netýká záznamu). Velkou nevýhodou je záznam pouze stereo výstupu mixu. To znamená, nahráváme pouze smíchaný zvuk všech signálů. V podstatě se jedná o master výstup mixu. Tyto zařízení mají také omezení rozlišení v rámci nastavení. (Vyšší rozlišení = nižší počet stop)
Příkladem je Mix Alesis MULTIMIX 4 USB FX
Základní zvukové karty
Základní zvukovky mají zpravidla 2 vstupy. Ty jsou oddělené a umožňují nahrávat každý vstup nezávisle. To je zásadní rozdíl oproti základním mixům. Tyto karty mají vše co potřebujeme pro záznam zvuku do DAW. Nedávají nám ale možnost zvuk jakkoliv procesovat. To děláme až v samotném nahrávacím software.
Dobrým zástupcem této třídy je např. zvuková karta Focusrite SCARLETT 2I2
Středně velké mixy
Ve středním segmentu již narazíme na mixy, které umožňují záznam jednotlivých stop odděleně. To přináší větší flexibilitu. Tyto systémy začínají na 10 vstupech až po větší mixy s např. 24 vstupy. Nejen mix do „sálu“ ale i záznam umožňuje úpravu jednotlivých stop nezávisle.
I když je mix osazen odesíláním jednotlivých kanálů do záznamu, nemusí se jednat o plně digitální mix. Např. v příkladu mixu Soundcraft níže se jedná o hybridní model, kdy získáváme best of z analogové části zařízení i digitálního zpracování zvuku.
Příkladovým výrobkem je Soundcraft Signature 12 MTK
Středně velké zvukové karty
Převodníky v této kategorii mají zpravidla 8 vstupů. To je běžný standard pro zařízení tohoto typu. Vyšší počet vstupů získáme rozšířením o další moduly. To je asi největší nevýhoda proti mixu.
Tyto zařízení mají již dobře „napsané“ drivery.
Driver je program, který řídí komunikaci mezi počítačem a hardwarem. V tomto směru jsou zvukové karty jednodušší než mixy a také jsou jako jednoúčelové zařízení lépe vyladěné.
Také se v driverech setkáme s formou procesování zvuku v digitální podobě. Můžeme použít základní efekty jako ekvalizace a komprese před uložením zvuku do DAW.
Stejně tak driver poslouží jako platforma pro distribuci signálu. To znamená, můžeme zvuk odesílat např. do sluchátek, více monitorů, do záznamu najednou. Jedná se tedy o digitální podobu hardwarového mixu. Opět, oba druhy zařízení se nám tak funkčně přibližují.
Zástupcem této kategorie je např. PRESONUS Studio 1824c
Velké digitální mixy
V nejvyšším patře nabídky pracujeme skutečně s plně digitálním zpracováním signálu. Všechny úpravy se aplikují v podobě jedniček a nul.
To umožňuje téměř neomezenou manipulaci se zvukem. Jednotlivé kanály můžeme zaslat kamkoliv chceme. Zvuk můžeme upravit jakýmkoliv procesem, který je v nabídce mixu.
Výhodu je také vyšší počet vstupů „pod jednou střechou“. Tyto systémy mají zpravidla 16, 24 nebo 32 vstupů. To velmi usnadňuje celý proces záznamu.
Další vlastností je možná integrace do DAW. Tyto mixy můžeme použít jako kontroléry pro ovládání nahrávacího software.
Velkou výhodou jsou motorizované fadery. Ty umožňují dynamický mix pomocí mixážní konzole. Tento způsob práce je odlišný od míchání myší. Tzv. možnost „sáhnout si na zvuk“ nás vede jiným způsobem k výsledku.
Skvělým plně digitálním mixem je např. PreSonus – StudioLive Series III.
Velké převodníky
Slovo velké zde musíme vnímat spíše v robustnosti řešení. Špičkové zvukové karty mají omezený počet vstupů na 8. Pokud chceme získat více vstupů, musíme pořídit další rozšiřující preampový modul.
Tyto zařízení nám nabízejí dva benefity. Nekompromisní zvukovou kvalitu převodu. A stabilitu celého systému.
Součástí je také neomezený routing pomocí driveru. Stejně tak možnost efektovat zvuk nejen pro záznam a odposlech, ale použít např. simulace analogových zařízení v cestě zvuku. Tento způsob zapojení nabízejí např. převodníky firmy UAD.
Skvělým převodníkem je např. RME Fireface UCX a preampový modul RME Octamic.
Jaký systém vybrat?
Výběr je závislý do velké míry na vašem způsobu práce a zaměření. Někomu vyhovuje fyzická podoba mixu a možnost na zvuk „sahat“. Někdo preferuje „jednoúčelové“ zařízení jako je zvuková karta.
Obecně můžeme říct, že mixy jsou o něco dražší než převodníky. Na druhou stranu, jak uvádím výše, mixy jsou víceúčelová zařízení. To je jejich největší zbraň i problém. Mixy umožňují jak odbavit zvuk živě tak do záznamu.
Mixy zaberou více místa, takže ne vždy se nám do domácího studia vejdou.
Převodníky
Kdy je lepší řešení převodník?
Pokud stačí nahrát zvuk do DAW.
Klasické studiové nahrávání na jednom místě.
Nižší pořizovací cena.
Zabírá méně místa
Mixy
Kdy zvolit mix?
Nahrávání v terénu.
Živé zvučení – ozvučení do sálu + možný záznam.
Streamy.
Velké digitální mix = možnost ovládání DAW + Motorizované fadery.
Video
Zvuková karta nebo digitální mix?