Proč jsou rady špičkových zvukařů pro domácí studia zavádějící?
Dovolte mi dnes otevřít trochu kontroverzní téma…
Každý z nás má rád rozhovory, videa a posty se špičkovými zvukaři. Nejsem vyjímka. Je to výborný způsob jak se učit a posouvat dál. Jsou, ale tyto informace pro nás skutečně přínosné?
Vystavujeme se totiž paradoxu, že se zaměříme na nesprávné informace. Buďme proto vybíraví v tom, jakým radám budeme skutečně naslouchat.
Co tím myslím?
Samozřejmě ne to, že špičkový zvukaři neví o čem hovoří.
V tomto smyslu mě nechápejte špatně, rozhodně jsem proto učit se od nejlepších. Co chci říct je, že pro domácí studia a obzvláště pro začínající zvukaře mohou být tyto informace zavádějící.
To co nám tito špičkový zvukaři říkají není v jádru to co jako začátečníci nebo lidé v domácích studiích potřebujeme slyšet.
Zvukař oceněný Grammy, nám nebude říkat nic o tom jak nastavit základní poměry mixu, nic o tom jak začít používat Eq, nebo o tom jaké jsou základní ovládací prvky kompresoru.
Pro tyto lidi jsou takové věci nejen samozřejmé ale i nudné. Je to pro ně doslova denní chleba a tak o těchto základních věcech nehovoří. Je logické, že tito lidé trávící ve studiu mnoho hodin denně, rok za rokem tyto otázky nezajímají. (Navíc ani neprodávají)
Převládá u nich potřeba zaměřovat se na samotné vybavení – jaký použít preamp, mikrofon, plugin. Na detaily typu jaké barevné zabarvení nám dá daný řetězec vybavení. Zaměřují se na nuance, nadstavbu v práci se zvukem.
Většina z nás na toto „volání“ slyší. Máme tendenci přijímat že, pokud budeme vlastnit vintage mikrofon za 100 000,- budou naše nahrávky znít stejně dobře jako u zmíněných špičkových zvukařů.
Posiluje to v nás potřebu vlastnit „nové,lesklé“ vybavení. Něco co můžeme nastavovat a hrát si s tím.
Neměli by jsme nicméně po shlédnutí takového rozhovoru hned běžet do obchodu a utratit peníze za preamp v hodnotě ojetého auta.
Co je podstatné?
Zaměřujte se na ovládnutí základních dovedností v nahrávacím studiu. Jak použít mikrofony, jak nastavit správně základní poměry v mixu, jak se naučit ovládat základní zvukařské nástroje jako je kompresor, ekvalizér nebo fader hlasitosti.
Tyto základní fundamenty o práci ve studiu se v případě podobných rozhovorů nedozvíte.
Musíme se naučit číst mezi řádky a pečlivěji zvažovat co nám tito lidé říkají. Více než otázky vybavení by nás měli zajímat informace o způsobech jejich použití. Přednost by měli dostat takové informace, kde se dozvíme JAK něco použít a ne CO použít.
Tito zvukaři umí tvořit skvělé nahrávky. Pokud by jsme se jich zeptali jak dosáhli daného zvuku, zahrnou nás detaily a nuancemi, které nám, ale nepomůžou pochopit jak celá nahrávka skutečně vzniká.
Znamená to, že nemáme těmto radám naslouchat?
Samozřejmě že ne.
V mnohém co nám tito zvukaři říkají najdeme plno užitečných rad, typů a postřehů.
Začínejte od základu a vybírejte si informace, které vám skutečně pomůžou.
Proč jsou rady špičkových zvukařů pro domácí studia zavádějící?