Jak si vybrat správný Reverb?
V domácím studiu musíme často nahrávat hodně zblízka. Eliminujeme tím vliv špatné akustiky místnosti. Takto „suchý“ zvuk ale musíme uměle obalit prostorem v mixu. Jak si vybrat správný reverb si přiblížíme v článku
Dostal jsme následující dotaz:
„Dobry den,
Chcem sa opitat ako zistim ci je kvalitny reverb co mam sledovat na reverbe ci je dobry .
Pocul som ze logic pro x nema kvalitne reverby. (Alebo aj delay)“
Jak rozpoznat dobře znějící reverb? A jaký kdy použít?
Otázka mě zaujala a trochu si rozebereme téma níže.
Za prvé je nutné říct, že není reverb jako reverb a jeho použití je často víc věcí vkusu než nějakého „pevného“ pravidla. Jeho použití je dané i žánrem a jako v jiných oblastech práce se zvukem – nemůžeme zde mluvit o pravidlech ale spíše o doporučeních.
Proč reverb?
Tedy proč ho použít? Jak je uvedeno v záhlaví článku – v domácím studiu často musíme volit taktiku záznamu „na blízko“. Z důvodů že akustika, nebo čistě limit ve velikosti místnosti nám neumožňuje nahrát zvuk i s přirozeně znějícím dozvukem.
Naše obecná zkušenost je, že se pohybujeme v prostředí, kde dostáváme neustále informaci o prostoru okolo nás. Je pro nás přirozená zkušenost rozeznat odrazy v malé místnosti nebo ve velké hale, v kostele nebo v podchodu. Takovou to zkušenost máme v sobě „zakódovanou“ a při pohybu v daném prostoru čekáme i patřičnou odezvu.
Nahrávání nás ale často o tuto informaci připraví. Tak musíme tuto informaci vracet do zvuku uměle. Poslech zcela „suchých“ stop zní nepřirozeně. Součástí práce na mixu je i strategické rozvrstvení informací tak aby některé byly více vepředu a některé více vzdálené. Nejen že tak separujeme stopy v prostoru od sebe – tedy v pomyslném 3D prostoru mixu v předozadní rovině. Ale také používáme dozvuk jako „umělecký“ prostředek pro vyvolávání určité nálady.
Co je reverb a jak funguje
Reverb je tedy efekt z rodiny modulačních efektů, který zpracovává příchozí signál, upraví ho a vrací ho zpět na vstup. Jinak řečeno, daná informace se v efektu opakuje. Tím vzniká dojem prostoru. Dnes se samozřejmě používají reverby jako pluginy. Ale ty vycházejí z pár základní zvukových modelů zvuky, který napodobují.
Reverby v čase
Způsob jak se reverb do nahrávek dostával se měnil s technickým rozvojem. Ale základní typy dozvuku nalezneme v pluginách dodnes.
Živá místnost
Prvním ze způsobů použití reverbu bylo opětovné nahrání dovuku k tomu určené místnosti. Zvuk se nahrával zpět mikrofony a přimíchával k původní nahrávce. Jednalo se tedy o zcela „analogový“ způsob vytváření dozvuku. Mít v domácím studiu extra místnost pouze na dotáčení dozvuku je utopické. Ale i vaše současná místnost může posloužit jako dozvukovací komora. Tato metoda má samozřejmě výhodu, skutečného, živého dozvuku. Ten má svou specifickou kvalitu a barvu.
Plate
Plate je typ reverbu, který fungoval na základě rozezvučení velké plechové desky. Na ní byly umístěné snímače a dozvuk vzniklý rozkmitem této desky byl zpětně zaznamenám. Ten to typ dozvuku je oblíbený dodnes pro svou měkkou a příjemnou barvu. Typ dozvuku „Plate“ nalezneme v presetech každé z dozvukových plugin.
Digitál
V 80 letech došlo k prudkému rozvoji digitalizace i v nahrávacím vybavení. Digitální reverby začaly nahrazovat ostatní typy dozvuku a nahrávky z této doby jsou typické pro ostrý, agresivní sound těchto zařízení. Dnes můžeme považovat za digitální reverby všechny zařízení. V tomto smyslu ale mluvíme o určité barvě, která byla pro tyto zařízení typická. S vývojem digitálních reverbů se jejich zvuk zlepšoval, „proteploval“. Algoritmické reverby jsou dnes schopné vytvářet dozvuk, který působí přirozeně, jako v reálném prostředí.
Konvoluční reverby
Nejnovějším trendem jsou konvoluční reverby. Ty slučují nejlepší vlastnosti jak digitálního tak reálného prostředí. Fungují tak, že v reálném prostoru se vytvoří impulz (rána podobná výstřelu) ta se nahraje a pak spouští v digitálním prostředí pluginy. Tak můžeme zvuk tvarovat digitálně, ale samotný dozvuk je reálný prostor.
Všechny typy reverbů mají svoji barvu a vždy záleží na kontextu mixu zda se nám hodí ten či onen typ dozvuku.
Ve smyslu velikosti simulovaných prostorů máme několik základních typů dozvuku, které najdeme ve většině presetů.
Room
Room neboli místnost je jedním z nejpoužívanějších typů dozvuku. Pod tímto reverbem si můžeme představit dozvuk běžné obyvatelné místnosti. Samozřejmě menší místnosti mají různé tvary a různé typy povrchů takže dozvuk v běžně vybaveném obýváku, nebo prázdném symetrickém pokoji bez výtlumu se bude lišit.
Jde o krátký, v nahrávce často „neslyšný“ dozvuk, jehož přítomnost si uvědomíme v okamžiku kdy ho vypneme. Je to ale důležitý typ reverbu, protože právě pro nahrávky v domácích studiích je to možnost jak stopy přirozeně “ prolepit“ jedním typem prostoru tak aby to nepůsobilo rušivě.
Chamber
Chamber – Komora je typ dozvuku, který napodobuje menší a středně velké místnosti s vysokou odrazivostí stěn. Taková místnost se chová tak, že dozvuk je díky mnoha vracejícím se odrazům hutný, sytý a obsahuje hodně vysokých frekvencí.
Chamber reverb má mnoho barev a texturu. Používáme je nástrojích kterým chceme dodat energii a větší zemitost v mixu.
Plate
Plate jsme již zmínili. Jedná se tedy o vřelý a prokreslený typ dozvuku. Plate se dá použít na velmi širokém spektru stop od vokálů po celé bubny nám pomůže projasnit ale zároveň zhutnit daný track. Tento typ se dobře pojí s přirozeným abmientem z mikrofonů.
Hall
Pokud si představíme velký sál nebo divadlo nebo kostel, mají tyto prostory jedno společné. Jsou stavěny tak aby dozvuk a působení zvuku v těchto prostorách působilo monumentálně. Takový typ dozvuku můžeme chtít i v nahrávce.
Je ale zřejmé, že se takový typ dozvuku nehodí všude. Pro klasickou hudbu je jako dělaný. Kdo měl ale možnost být na koncertě elektrifikované kapely např. v kostele mi dá jistě zapravdu, že to je často nesrozumitelná hromada hluku bez konkrétního detailu.
Stejně tak by jsme měli nakládat s tímto dozvukem v mixu a neutopit celou nahrávku v hradbě dozvuku. (Což je pohříchu, častá chyba začínajících zvukařů)
Jak poznám dobrý Reverb?
Vrátím se k otázce, kterou jsem dostal v emailu. Jak rozpoznat kvalitní reverb? Odpověď není zcela jednoznačná. Ne vždy jde jen o kvalitu, ale o vhodné použití v kontextu – to jest i špatně znějící, digitální reverb se nám může v nějakém okamžiku v mixu hodit.
Méně kvalitní reverby se vyznačují jistou placatostí a plechovou barvou zvuku. Je to trochu subjektivní popis, ale dobrý dozvuk je dobře definovaný, vřelý má nějaký charakter. Čím je reverb lepší, tím věrněji napodobuje reálný dozvuk. Takže pokud máme nějakou obecnou zkušenost, jak zní Room, Hall tak hledám takový typ „barvy“ dozvuku i v plugině.
Špatné pluginy znějí ploše, bez barvy a kovově. Také si nárokují více výpočetní síly než dobře napsané pluginy (I když je pravda, že reverby mají obecně vyšší nároky na výkon počítače)
Můžeme na to koukat také tak, jak se pojí dozvuk se zbytkem nahrávky. Zda se nahrávka zlepší nebo horší. Nemluvím o typu dozvuku, mluvím o celkovém sonickém vyznění. Některé reverby, když se přidají spíš zvuk zavřou a zamazávají. Opět nemyslím tím podstatu jejich funkce, ale v tom jakou další barevnou vrstvu přidávají k tomu suchému zvuku.
Pokud chceme pochopit jak zní dobrý reverb, jděte na stránky výrobců dobrých reverbů a poslechněte si jak zní zvukové ukázky.
Jako příklad – poslechněte si reverby Lexicon Já konkrétně tyto reverby používám.
Analyzujte vaše oblíbené mixy. Snažte se naposlouchat jak zní a jak jsou v daném mixu použité. Napodobujte typ a barvu dozvuku i ve vašem mixu.